BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tavalyinak fele se jut a sztrádák fenntartására

A költségvetési megszorítások miatt az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. 2009-ben kevesebbet költhet fenntartási munkálatokra. A felújítási tervek elkészítésekor továbbra is elsődleges szempont volt, hogy a kivitelezésre a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül kerüljön sor.

Az ÁAK Zrt. a tavalyi évhez viszonyítva 4,1 milliárd forinttal kevesebbet, várhatóan nettó 3,3 milliárd forintot fordít a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből a tervek szerint összesen mintegy 1,7 milliárd jut burkolat felújításra, közel 800 millió forint hídfenntartásra és 380 millió forint az úttartozékok rekonstrukciójára, a fennmaradó összeg pedig az egyéb fenntartási feladatokat fedezi. Ezek költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti üzemeltetési és karbantartási szerződés szolgál alapul.

A gyorsforgalmi úthálózat burkolatállapot felmérése alapján az ÁAK Zrt. által készített eredeti fenntartási terv első változata mind a munkálatok volumenében, mind a felhasználható pénzügyi keret tekintetében jóval meghaladták a most elfogadás előtt álló végleges programtervet. Ennek elsődleges oka az Útalapot is érintő költségvetési megszorítások.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2009-es fenntartási programjának kisebb, halaszthatatlan munkálatai már év eleje óta zajlanak. Ezek javarészt a lokális burkolathibák és kátyúk javítását jelentik, melyeket kisebb felületek esetén kátyúzási módszerekkel, nagyobb felületeknél aszfaltmarással és úgynevezett finisheres beépítéssel végeznek a kivitelezők.

Az idén három jelentősebb beruházásra kerül sor. Az egyik az M0-s déli szektorának bővítésével kapcsolatban felmerült fenntartási munkálatok. Ide tartozik az autóút M0-M7-s és diósdi csomópontjának felújítása, valamint néhány erősen nyomvályúsodott pályaszakasz javítása. Ezek kivitelezése már elkezdődött, a munkák befejezése decemberre várható.

Ugyancsak nagy feladatnak számít az M2-es autóút nagyfelületű burkolatjavítása, melynek során több, mint tíz kilométeres szakasz kopórétegét cserélik ki. A jelentős forgalomkorlátozással járó munkálatok szeptemberben kezdődnek és várhatóan október végéig tartanak.

Több szakaszon folytatódik tovább az M3-as autópálya burkolat felújítása, ezek összességében szintén jelentős beruházásnak számítanak. Ezen munkálatok érdekessége, hogy a burkolat cseréjét és újjáépítését az úgynevezett meleg remix technológia segítségével végzik majd. Ennek során a korábbi aszfaltréteg felmart darabjait speciális gépek segítségével összezúzzák, és az így keletkezett zúzalékot az új burkolatba dolgozzák.

Ez költség- és anyagtakarékos megoldás, és környezetvédelmi szempontból is jelentősége van. A remix technológia alkalmazásáért az ÁAK Zrt. több elismerésben részesült: 2007-ben a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület által alapított Környezeti Megtakarítási Díj Innovációs Különdíját érdemelte ki, tavaly pedig a Magyar Innovációs Szövetség által alapított Magyar Innovációs Nagydíj Pályázaton kapott kiemelt elismerést.

A korábbi évekhez hasonlóan – a fenntartási program szerves részeként – idén is folytatódik az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Hat hídon terveznek teljes körű, illetve részleges beavatkozásokat. Ebből számos alkalommal csak kisebb volumenű (például korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos feladatot kell elvégezni.

Komoly feladatot jelentenek továbbá a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái, csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák. A hidakkal kapcsolatos fenntartási feladatok jelentős részét a burkolat-felújításokkal egy időben, azonos terelésben végzik el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén sem kell sávcsökkentéssel járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.

A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem lesz olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járna. Az aktuális fenntartási munkálatok állandóan frissülő, részletes listáját a www.autopalya.hu weboldalon lehet elérni. MK

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.