Az ÁAK Zrt. a tavalyi évhez viszonyítva 4,1 milliárd forinttal kevesebbet, várhatóan nettó 3,3 milliárd forintot fordít a gyorsforgalmi úthálózat fenntartására. Ebből a tervek szerint összesen mintegy 1,7 milliárd jut burkolat felújításra, közel 800 millió forint hídfenntartásra és 380 millió forint az úttartozékok rekonstrukciójára, a fennmaradó összeg pedig az egyéb fenntartási feladatokat fedezi. Ezek költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti üzemeltetési és karbantartási szerződés szolgál alapul.
A gyorsforgalmi úthálózat burkolatállapot felmérése alapján az ÁAK Zrt. által készített eredeti fenntartási terv első változata mind a munkálatok volumenében, mind a felhasználható pénzügyi keret tekintetében jóval meghaladták a most elfogadás előtt álló végleges programtervet. Ennek elsődleges oka az Útalapot is érintő költségvetési megszorítások.
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2009-es fenntartási programjának kisebb, halaszthatatlan munkálatai már év eleje óta zajlanak. Ezek javarészt a lokális burkolathibák és kátyúk javítását jelentik, melyeket kisebb felületek esetén kátyúzási módszerekkel, nagyobb felületeknél aszfaltmarással és úgynevezett finisheres beépítéssel végeznek a kivitelezők.
Az idén három jelentősebb beruházásra kerül sor. Az egyik az M0-s déli szektorának bővítésével kapcsolatban felmerült fenntartási munkálatok. Ide tartozik az autóút M0-M7-s és diósdi csomópontjának felújítása, valamint néhány erősen nyomvályúsodott pályaszakasz javítása. Ezek kivitelezése már elkezdődött, a munkák befejezése decemberre várható.
Ugyancsak nagy feladatnak számít az M2-es autóút nagyfelületű burkolatjavítása, melynek során több, mint tíz kilométeres szakasz kopórétegét cserélik ki. A jelentős forgalomkorlátozással járó munkálatok szeptemberben kezdődnek és várhatóan október végéig tartanak.
Több szakaszon folytatódik tovább az M3-as autópálya burkolat felújítása, ezek összességében szintén jelentős beruházásnak számítanak. Ezen munkálatok érdekessége, hogy a burkolat cseréjét és újjáépítését az úgynevezett meleg remix technológia segítségével végzik majd. Ennek során a korábbi aszfaltréteg felmart darabjait speciális gépek segítségével összezúzzák, és az így keletkezett zúzalékot az új burkolatba dolgozzák.
Ez költség- és anyagtakarékos megoldás, és környezetvédelmi szempontból is jelentősége van. A remix technológia alkalmazásáért az ÁAK Zrt. több elismerésben részesült: 2007-ben a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület által alapított Környezeti Megtakarítási Díj Innovációs Különdíját érdemelte ki, tavaly pedig a Magyar Innovációs Szövetség által alapított Magyar Innovációs Nagydíj Pályázaton kapott kiemelt elismerést.
A korábbi évekhez hasonlóan – a fenntartási program szerves részeként – idén is folytatódik az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Hat hídon terveznek teljes körű, illetve részleges beavatkozásokat. Ebből számos alkalommal csak kisebb volumenű (például korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos feladatot kell elvégezni.
Komoly feladatot jelentenek továbbá a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái, csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák. A hidakkal kapcsolatos fenntartási feladatok jelentős részét a burkolat-felújításokkal egy időben, azonos terelésben végzik el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén sem kell sávcsökkentéssel járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.
A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem lesz olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járna. Az aktuális fenntartási munkálatok állandóan frissülő, részletes listáját a www.autopalya.hu weboldalon lehet elérni. MK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.