Az aláírás a régóta vágyott politikai jelzés, amely a Nabucco megépítésének megadja a végső lökést - írja kommentárjában az APA hírügynökség, rámutatva, hogy döntő kérdések - elsősorban a vezeték megtöltésével kapcsolatban - továbbra is nyitottak.
A Nabucco gázvezeték a legfontosabb stratégiai gázellátó-vezetékek egyike lesz az EU-ban, Brüsszel azt reméli, hogy a teljes uniós gázszükségletek 5-10 százalékát fedezni tudják a vezetéken jövő gázzal.
Az EU fő problémája a Nabuccóval kapcsolatban az a bizonytalanság volt, hogy végül mely országok fogják megtölteni a 2020-ra már évi 31 milliárd köbméter csúcskapacitásúra tervezett vezetéket - mutat rá az APA. A közép-ázsiai országok kulcsszerepet játszanak az uniós elképzelésékben, bár május elején Türkmenisztán, Üzbegisztán, Kazahsztán a prágai energiacsúcson elfogadott megállapodást nem írták alá. Így a Nabucco konzorcium elsősorban Azerbajdzsánban bízott, de Egyiptomot és Irakot is lehetséges szállítónak tartotta.
Irak éppen vasárnap, a hétfői aláírás kapcsán jelentette ki, hogy egyelőre nem tud gázt adni a Nabuccóba, mert hazai igényeire összpontosít és ezen felül nincs eladható gázmennyisége. A török energiaügyi miniszter szerint viszont a jövőben akár Irán és Oroszország is adhat majd gázt az Európai Unió és az Egyesült Államok által támogatott Nabucco-vezetéknek, noha a terv célja éppen az, hogy csökkentse Európa energiafüggőségét az oroszoktól, Irán pedig - politikai okokból - egyelőre nem számít lehetséges partnernek.
Pénteken Türkmenisztán is közölte, hogy kész gázt elkülöníteni a Nabucco-gázvezeték számára, és Azerbajdzsán is jelezte, hogy hozzájárulhat a vezeték gázzal való feltöltéséhez. Mindez fokozza azokat a reményeket, hogy sikerül majd megfelelő mennyiségű gázt lekötni a vezeték feltöltéséhez és működtetéséhez.
Időközben - vasárnap - megoldódott a török gázigény kérdése is, amelytől a többi részes fél számára döntően függött a terv jövedelmezősége. Egy nappal a Nabucco-vezetékről szóló kormányközi megállapodás aláírása előtt, Törökország lemondott arról, hogy a gázvezetéken szállított gáz 15 százalékára igényt tart. Az Európai Bizottsággal ez ügyben folytatott tárgyalásokon Ankara ugyanakkor biztosítékot kapott, hogy részesül a projekt bevételeiből, miután a 3300 kilométeres vezetékből 2000 kilométer török területen halad. Törökország így a tranzitdíjakból 50-60 százalékot, évi 400-450 millió eurót remél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.