BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előtérben a mellékvonalak

Határidőre elkészült a távolsági és budapesti elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója, ám a hírekkel ellentétben az nem tér ki egyes vasútvonalakra a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) közleménye szerint. Csak a koncepció kormány általi jóváhagyása után következhet a menetrendek részletes kidolgozása. Az országos és regionális menetrendet október végén rendelheti meg a szakminiszter a szolgáltatóktól.

A minisztérium ezzel – egyebek között érdeklődésünkre – az Index tegnapi cikkére reagált, amely felsorolta azt a közel kétezer kilométernyi vasútvonalat, amelyen megszűnne a vasúti közlekedés, s a személyszállítást a Volán társaságok vennék át. A cikk szerzője érdeklődésünkre közölte, hogy a lista friss, s megbízható forrásból származik. A minisztériumi közlemény viszont óvott a forrás megnevezése nélküli táblázatra alapozott pánikkeltéstől.

Ám a pánik beindult: a lapunk által megkérdezett, érintett önkormányzati vezetők tiltakoztak a tervezet ellen. A vasút további fenntartását állami feladatnak nevezték, az ésszerűsítési előkészületeket elkapkodottnak. Elutasítják, hogy településüknek, térségüknek pénze vagy szándéka lenne beszállni a regionális vagy a felszámolandó vasút életben tartására.
Az Index által közzétett lista persze egyelőre valóban nem lehet végleges, hiszen a menetrend-készítési koncepció várhatóan csak szerdán kerül a kormány elé. Ugyanakkor hamarosan lesz végleges lista is.

„Jó iránynak tartom az országos és a regionális közlekedés szétválasztását, több esetben indokolt lehet a szolgáltatóváltás is (azaz a személyszállítás esetenkénti vonatról buszra terelése), ahogyan a Volánok kisszámú, régiós cégekbe szervezését is” – értékelte lapunknak az előkészületeket Felsmann Balázs, aki államtitkárként két éve egy hasonló, ám félbeszakadt közlekedési átalakítás fő felelőse volt. Hiányolja azonban azt a közjogi entitást, amely a régiókban a döntéseket hozná, s rövidnek tartja a létrehozásukhoz szükséges időt is.

De az év végéig kevés az idő az országos buszközlekedés átszervezésére is, s további szervezési gondot jelenthet, hogy földrajzilag nem feltétlenül esnek egybe a tervezett közigazgatási régiók és a vasúti térségek. Ráadásul továbbra sem láthatók az átalakítások forrásai, ráadásul e költségek miatt amúgy sem elsősorban a menetrendi reform, hanem majd a menetdíj- és kedvezményreform hozhat érdemi javulást a közösségi közlekedés gazdálkodásában. „Mivel Magyarországon nincs közszolgáltatási törvény, tisztázatlan, pontosabban az adott miniszter jogköre azt is eldönteni, hogy milyen és mekkora a hazai közlekedés indokolt közszolgáltatási rendszere” – mutatott rá.

Vélemény

LMP, VDSZSZ. Felháborodottan reagált a listára a Lehet Más a Politika párt is, de nem állította, hogy minden mellékvonalra szükség van. Szerinte a Bajnai-kormánynak nem volt felhatalmazása, hogy az IMF-nek ígéretet tegyen 40 milliárd forint kivonására a közösségi közlekedésből. (Már 70 milliárdot takarítana meg a tömegközlekedésen.) A VDSZSZ szerint a kormány felrúgta a korábbi egyezséget, mert egyeztetés nélkül döntött a MÁV-ról.

Komló, Mohács. Páva Zoltán, Komló város polgármestere már ismerte a minisztériumi elképzelést, Szekó József, Mohács polgármestere nem, de mindketten remélik, hogy egyeztetnek velük is, alternatívát is kínálnak majd. Komló ipartelepeinek erősödésével az érintett vonalon megnőtt a személy- és a teherforgalom is, a fő szállító a kőbánya, évi több százezer tonnával. Mohács dunai kikötője is egyre nagyobb forgalmat várna vasúton.

Jászapáti, Tab. „Ha a szándék meg is volna, pénze biztosan nem lenne az önkormányzatoknak, hogy a mai menetrenddel fenntartsák a szárnyvonalat” – mondta Szabó Lajos, Jászapáti polgármestere, amikor az Újszász–Vámosgyörk vonal esetleges megszüntetéséről kérdeztük. Nem fordulhat elő, hogy kistérség vagy a régió beszállna a vasút működtetésébe Schmidt Jenő tabi polgármester szerint sem. Ez állami feladat. „Erre nincs eszközünk, működési jogunk.”

Pécsvárad, Kisújszállás. Bíró Ferenc, Pécsvárad polgármestere megadólag veszi tudomásul a hírt, hiszen eddig is a végnapjait élte az évek során teljesen elhanyagolt pécsváradi vicinális: a város és a megyeszékhely közti 15 kilométert közel egy óra alatt teszi meg. Viszont megdöbbent Kecze István, Kisújszállás polgármestere. Ha vasútvonalukat megszüntetik, a város újabb gazdasági körforgásból esik ki. Minden fórumot megkeres a bezárás elkerülésére.

VTOSZ. Katasztrofális a tervezet Csanádi István, a Vasutas Települések Országos Szövetségének (VTOSZ) elnöke, Mezőhegyes polgármestere szerint. Először fel kellett volna mérni, hol pazarol a MÁV, de ez nem egy-két hét. A bezárás 80 százalékban a keleti országrészt érinti, főként Békést. A VTOSZ, az országgyűlési képviselők és a civilszervezetek a törvényes kereteken belül mindent megtesznek azért, hogy ez a tervezet ne váljon valóra.

Komló, Mohács. Páva Zoltán, Komló város polgármestere már ismerte a minisztériumi elképzelést, Szekó József, Mohács polgármestere nem, de mindketten remélik, hogy egyeztetnek velük is, alternatívát is kínálnak majd. Komló ipartelepeinek erősödésével az érintett vonalon megnőtt a személy- és a teherforgalom is, a fő szállító a kőbánya, évi több százezer tonnával. Mohács dunai kikötője is egyre nagyobb forgalmat várna vasúton.

Jászapáti, Tab. „Ha a szándék meg is volna, pénze biztosan nem lenne az önkormányzatoknak, hogy a mai menetrenddel fenntartsák a szárnyvonalat” – mondta Szabó Lajos, Jászapáti polgármestere, amikor az Újszász–Vámosgyörk vonal esetleges megszüntetéséről kérdeztük. Nem fordulhat elő, hogy kistérség vagy a régió beszállna a vasút működtetésébe Schmidt Jenő tabi polgármester szerint sem. Ez állami feladat. „Erre nincs eszközünk, működési jogunk.”

Pécsvárad, Kisújszállás. Bíró Ferenc, Pécsvárad polgármestere megadólag veszi tudomásul a hírt, hiszen eddig is a végnapjait élte az évek során teljesen elhanyagolt pécsváradi vicinális: a város és a megyeszékhely közti 15 kilométert közel egy óra alatt teszi meg. Viszont megdöbbent Kecze István, Kisújszállás polgármestere. Ha vasútvonalukat megszüntetik, a város újabb gazdasági körforgásból esik ki. Minden fórumot megkeres a bezárás elkerülésére.

VTOSZ. Katasztrofális a tervezet Csanádi István, a Vasutas Települések Országos Szövetségének (VTOSZ) elnöke, Mezőhegyes polgármestere szerint. Először fel kellett volna mérni, hol pazarol a MÁV, de ez nem egy-két hét. A bezárás 80 százalékban a keleti országrészt érinti, főként Békést. A VTOSZ, az országgyűlési képviselők és a civilszervezetek a törvényes kereteken belül mindent megtesznek azért, hogy ez a tervezet ne váljon valóra. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.