BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szenvednek a világ sétálóutcái

A gazdasági válság a világ legelőkelőbb bevásárlóutcáinak több mint a felére hatással volt – derül ki a Cushman & Wakefield legfrissebb elemzéséből, amely 274 vezető kiskereskedelmi helyszín vizsgálata alapján 54 százalékos visszaesést mutat az elsődleges bérleti díjakban. A nemzetközi ingatlan-tanácsadónak A világ bevásárlóutcái (MSATW) című éves tanulmánya 24 éve nem tapasztalt bérletidíj-zsugorodásról számol be globálisan. A múlt évhez képest csupán a vizsgált helyszínek 18 százalékánál volt tapasztalható az elsődleges bérleti díjak növekedése.

A világ bevásárlóutcái kutatás a kiskereskedelmi piac erősségét, valamint hatvan ország prominens bevásárlóutcáinak a népszerűségét méri globálisan. A kiskereskedők terjeszkedésének elmaradása miatt a világ tíz legdrágább bevásárlóutcájának többségében az elsődleges bérleti díjak csökkentek vagy változatlanok maradtak.

A New York-i Fifth Avenue továbbra is a világ legdrágább bevásárlóutcája maradt, ahol a kiskereskedők négyzetméterenként 18 százalékkal kevesebb – 13 027 euró – éves bérleti díjat fizetnek, mint 2008-ban. A Fifth Avenue nyolc éve a világ legdrágább utcája, megelőzve a Hongkongban lévő Causeway Bayt és a párizsi Champs-Élysées-t, ezek a szintén előkelő második és harmadik helyet foglalják el.

Az idén a legnagyobb növekedést a németországi Münchenben található Kaufingerstrasse mutatta a bérleti díjak 7,1 százalékos emelkedésével, amelynek hatására bekerült a világ tíz legdrágább bevásárlóutcája közé. A legnagyobb zsugorodás az írországi Dublinban található Grafton Streeten volt tapasztalható, amely a bérleti díjak 22,5 százalékos csökkenése miatt az ötödikről a nyolcadik helyre esett vissza az előző évben tapasztalt kiugró eredménye után, amikor először került be a tíz legdrágább utca közé.

Globálisan a legnagyobb bérletidíj-növekedés Sao Paulóban, Brazíliában volt tapasztalható, ahol az Alameda Lorena bérleti díjai 111 és az Iguatemi Shoppingéi 79,3 százalékkal emelkedtek. Ázsiában a vietnami Ho Si Minh-város központja mutatta a legnagyobb, 50 százalékos bővülést, míg Európában a franciaországi Bordeaux-ban lévő Rue St. Catherine-é volt a legmagasabb, 17,6 százalék.

Inga Schwarz, a Cushman & Wakefield németországi irodájának piackutatási vezetője elmondta: „Mivel Németország

Európa egyik legnagyobb és legjelentősebb kiskereskedelmi piaca, a kiskereskedők mindig figyelték a nagyobb városait. A gazdasági visszaesés ellenére a vásárlóerő meglepő módon nem változott, sőt, a megítélés is javult tavasz óta. Az elsődleges lokációk iránti erős kereslet miatt a bérleti díjak a válság hatására sem változtak, és várhatóan az elkövetkezendő hónapokban sem fognak. A tehetős müncheni vásárlói réteg és a régió folyamatos gazdasági felvirágzása teszi ennyire vonzóvá a német piacot a nemzetközi kiskereskedők számára, valamint ez okozta az elmúlt 12 hónapban történt bérletidíj-növekedést is az országban.”

A 274 vizsgált bevásárlóutca közül a budapesti Váci utca a 30.-ról a 34. helyre esett vissza, így is megtartva az előnyét Lengyelországgal és Szlovákiával szemben. Magyarország prominens bevásárlóutcájában évi 1200 euró bérleti díjat fizetnek a kiskereskedők négyzetméterenként.

Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield partnere és a budapesti kiskereskedelmi üzletág vezetője hozzáfűzte: „A globális kiskereskedelmi ingatlanpiac kicsit stabilabbnak tűnik, és hamarosan várható egy mérsékelt aktivitás. Míg az elsődleges lokációknál kínálati hiány van, és a bérlők egyre inkább ezeken a területeken keresnek üzlethelyiséget, a másodlagos helyszíneken a bérleti díjak csökkenésére számíthatunk, mivel a kiskereskedők a prémium lokációkat keresik és megszüntetik kirendeltségeiket a kevésbé kiemelkedő helyeken. A bérlői kereslet várhatóan továbbra is szelektív lesz, s a közeljövőben, amíg a gazdaság és a munkaerőpiac nem áll helyre, a bérleti díjak jelentős növekedése nem várható.” VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.