A Qatar Airways egyik repülőgépe volt az első kereskedelmi repülőgép a világon, mely földgázból előállított üzemanyaggal repült. A történelmi út London Gatwick-ről Doháig több mint hat órán át tartott egy Airbus A340-600-as, Rolls Royce Trent 556 motorral rendelkező géppel.
A Shell fejlesztette ki és gyártotta az 50%-ban szintetikus Gas to Liquids (GTL) kerozint, valamint 50%-ban hagyományos olajalapú kerozint tartalmazó üzemanyagot. Az üzemanyag, mely a hagyományos olajalapú kerozin alternatívájaként használható, hozzájárul a repülésben használatos üzemanyagok kínálatának bővítéséhez. Elégetése során kevesebb kén-dioxid és káros anyag kerül a levegőbe a hagyományos olajalapú kerozinhoz képest, így jelentősen javítja a levegő minőségét a forgalmas repülőtereken.
A hagyományos üzemanyag és GTL kerozin elegyének új neve GTL Jet Fuel lesz. Ez a repülőút volt az utolsó lépcsője annak a több mint két éve zajló tudományos kutatásnak, melyet az Airbus, a Qatar Airways, a Qatar Petroleum, a Qatar Science & Technology Park, a Rolls-Royce, a Shell és a WOQOD konzorciuma folytatott a GTL Jet Fuel használatának előnyeiről a kereskedelmi repülésben. A munka java része a Qatar Science & Technology Parkban folyik Dohában. Az együttműködésnek köszönhetően Katar lehet majd a világ vezető GTL kerozin-előállítója 2012-től: ekkor kezdik meg az üzemanyag kereskedelmi előállítását.
A mérföldkőnek számító QR076-os járaton utazott a konzorcium delegációja, valamint a nemzetközi sajtó is. A GTL járat adatait felhasználják a katari kutatók a GTL Jet Fuel további előnyeinek feltérképezéséhez.
„A mai repülőút teljesen új távlatokat nyitott meg az alternatív üzemanyagok előtt a hagyományos olajalapúakkal szemben. A Shell több mint 30 éve fejleszti azt a technológiát, mellyel földgázból értékes folyékony szállítási üzemanyagokat, kenőanyagokat és kémiai adalékanyagokat tud előállítani. Partnerünknek, a Qatar Petroleumnak köszönhetően elsőként sikerült bevezetnünk a GTL-t világszinten.” – mondta Malcolm Brinded, a Shell nemzetközi olajkitermelésért felelős igazgatója.
A GTL kerozint az új Pearl GTL üzemben fogják kereskedelmi mennyiségben előállítani, melyet jelenleg a Qatar Petroleum és a Shell épít. A projekt várhatóan 2012-től körülbelül évente 1 millió tonna GTL kerozint termel majd, mely elég energia egy szokványos kereskedelmi repülőgép üzemeltetésére félmilliárd kilométeren át (ez elegendő ahhoz, hogy 250 utas négyezerszer körbeutazza a Földet), az 50%-os keverék GTL Jet Fuel használatával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.