A balkáni térség első outlet centerét Belgrád közelében építik fel, üzemeltetője és bérbeadója a magyar piacon ezzel is foglalkozó GVA nemzetközi ingatlan-tanácsadó lesz. A fejlesztő Black Oak Development vezetője szerint a választás azért esett erre a cégre, mert széles körű tapasztalata van ezen az alpiacon, és a legnagyobb független outlet center specialista. Úgy tudjuk, hogy 2010 novemberében adják át az új központot, amelyben 100 üzlet lesz, 2000 autó tud egyszerre parkolni, és több kávézó, étterem is létesül. A központ tulajdonképpen egy kereskedelmi park része lesz az E75-ös európai főút mellett, a főváros északnyugati határánál. A parkban egyébként egy szálloda és több szakáruház is lesz.
Szerbiában nagyon alacsony a prémium területek aránya a kiskereskedelmi ingatlanpiacon, viszont a vásárlók a térség átlagánál jobban igénylik a vezető világmárkákat. A szakértők szerint a 6,5 százalékos GDP-növekedés és a 10 százalékos társasági nyereségadó is outlet centerek létesítésére ösztönzi a fejlesztőket és a befektetőket.
A szerbiai terjeszkedés nem véletlen, hiszen a tavalyi, igen jó évet is túlteljesítik az idén az outlet centerek, és messze meghaladták a bevételre vonatkozó várakozásokat – fogalmaztak a Bevásárlóközpontok Nemzetközi Szövetségének október végi, milánói konferenciáján. Az egyik legnagyobb hálózatot üzemeltető Value Retail csoport igazgatója, Peter Nobel ezért mondhatta büszkén: most már a vak is láthatja, hogy az outlet centerek valóban a ciklusokkal szemben haladnak, vagyis pont akkor megy nagyon jól nekik, amikor egyébként szenvednek az egyéb kiskereskedelmi formák.
A több lengyel egységgel rendelkező Fashion House főnöke, Neil Thompson így fogalmazott: a húsz legnagyobb lengyel hagyományos bevásárlóközponthoz képest sokkal jobb az egységnyi eladótérre eső bevételük. Szakértők szerint nemcsak ez a mutató jobb és egyre jobb az outlet centerekben, de az egy vásárlóra jutó költés is.
Az outlet centerektől kissé elmaradva, de a hagyományos bevásárlóközpontokat jócskán felülmúlva működnek a városhatárokban kialakított kereskedelmi parkok. Értékük – legalábbis az angolszász országokban – ötödével emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest.
Ez annak köszönhető, hogy visszatértek a nagy intézményi befektetők, egyre-másra vásárolják ezeket a parkokat, kivált a brit szigeteken. Érdekes, hogy korábban (az elmúlt másfél évben) a befektetők szemében nem volt túl vonzó ez a kiskereskedelmi ingatlanforma, mert ha egy-egy nagyobb márka kivonult a parkból, akkor az egész komplexum értékét úgymond lehúzta. Mostanra változott a helyzet, megkapaszkodtak a mágnesbérlők, és stabilizálódott az állapot.
A befektetők két éve még 8 százalékos hozamígérettel vásároltak ilyen ingatlanokat, 2009 harmadik negyedévében már 6 százalékra csökkent ez a mutató, ami az ingatlan értékének növekedését jelzi – utalt rá több szakértő is a Jones Lang LaSalle nemzetközi ügynökségtől a Financial Timesnak nyilatkozva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.