BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az „okosok” állják a válságot

Az elmúlt egy-másfél év recessziós hónapjai alaposan felforgatták a világ mobilpiacát, de azon belül alig hagytak nyomot a készülékek legfelső szegmensének számító okos telefonok eladásaiban. Utóbbi típusok világkereskedelme még 2009-ben is közel a negyedével nőhetett, miközben a hagyományos telefonoké az első három negyedévben elmaradt a tavalyitól, az év végére is alig egy számjeggyel bővülhetett.

Noha az okos telefonok részesedése a világ mobilkészülék-piacán még csupán 14 százalék, ez az a termékkör, amelynek az értékesítése a gyártók számára a következő években is profitábilis marad. Ezen eszközök használata a szolgáltatóknak is többletjövedelmet képezhet, feltéve, ha nem kapnak vérszemet, vagyis a készülékek szolgáltatói támogatását nem kötik túlzottan magas átalánydíjas előfizetői csomagokhoz. Ha viszont a szolgáltatók az adatátviteli szolgáltatások tarifáit is mérséklik, nőhet az erre alkalmas készülékek iránti igény. A piackutatók úgy látják, hogy 2013-ban már megközelítheti a 40 százalékot a sokat tudó eszközök kereslete. Ráadásul a gyártók ebben a telefonszegmensben is egyre inkább testre szabottan igyekeznek az ügyfelek kedvére tenni; megtalálja magának a megfelelő modellt az is, aki „multimédiás erőműre” vágyik, vagy aki levelezésben, üzenetközvetítésben erős készüléket szeretne, de az is, aki közösségiháló-építő eszközt keres.

Az okos telefonok piacát egyelőre nem fenyegeti, de a hagyományosakét már évek óta megzavarja a „szürke állomány”, vagyis azoknak a készülékeknek az értékesítése, amelyek nem rendelkeznek az érvényes nemzetközi azonosítási számmal (IMEI). Ezek az eszközök kezdetben kínai gyártókra és a távol-keleti ország piacára korlátozódtak, de a Gartner amerikai elemzőcég úgy látja: a legális gyártók egyre inkább szembesülhetnek velük a gyorsan fejlődő egyéb régiókban, Kelet-Európában, a Közel-Keleten, Afrikában vagy éppen Latin-Amerikában.

A válság nyomán lelassult a készülékcsere ciklusa is, ez a fejlett piacokon a korábbi 12 hónapról 18 hónapra csökkent. A másfél éves ciklus Magyarországon a recessziómentes időszakra jellemző, itt a válság két-két és fél évre tolta ki a modellváltást. Szakértők szerint a lecserélési hajlandóság két éven belül visszatér a megszokott kerékvágásba a csökkenő okostelefon-áraknak és a rövidebb szolgáltatói hűségnyilatkozatoknak is köszönhetően.

Vélemény

Langsteiner Marianne

A Magyar Telekom lakossági üzletágának marketingigazgatója

„Magas, két számjegyű mértékben nőtt a T-Mobile-előfizetők körében az okos telefonok vásárlása az idén. Jót tett a piacnak, hogy egyre több gyártó is kínál ilyen készüléket, így az általunk eladott okos telefonoknak a kétharmada már nem Apple modell, hanem Samsung-, LG- vagy HTC-gyártmány.

Az ügyfélállomány 10-15 százalékára tehető a fejlettebb készülékeket használók aránya.”

Kunos Balázs

A Samsung Electronics Magyarország mobiltelefonüzletág-vezetője

„Eddig hozzávetőlegesen 40 ezer Omnia modellt adtunk el, ennek az újabb verziója iránt is nagy a kereslet. Az androidos modellekkel Magyarországon is robbanni fog az okostelefon-piac. Sokat lendíthet még a márka pozícióján, hogy a jövő év második negyedétől a hazai felhasználók számára is hozzáférhetővé válik a Samsung mobil-alkalmazások piactere. Jövőre mintegy 150-200 ezer okos telefon találhat nálunk gazdára.”

Kárpáti Zoltán

Az LG magyarországi GSM-értékesítési vezetője

„Az idei portfóliónkban három okostelefon-modellünk is van, 2010-ben továbbiak bevezetése várható, egy részük Android, más részük Windows Mobile platformra épül. Azt tapasztaljuk, hogy már az átlagfelhasználók is egyre nagyobb számban keresik az igényesebb készülékeket, amelyek egy része már az okos telefonok kategóriájába sorolható. Ez utóbbi szegmens az LG-nél a portfólión belül évről évre nagyobb arányt fog képviselni.”

A Magyar Telekom lakossági üzletágának marketingigazgatója

„Magas, két számjegyű mértékben nőtt a T-Mobile-előfizetők körében az okos telefonok vásárlása az idén. Jót tett a piacnak, hogy egyre több gyártó is kínál ilyen készüléket, így az általunk eladott okos telefonoknak a kétharmada már nem Apple modell, hanem Samsung-, LG- vagy HTC-gyártmány.

Az ügyfélállomány 10-15 százalékára tehető a fejlettebb készülékeket használók aránya.”

Kunos Balázs

A Samsung Electronics Magyarország mobiltelefonüzletág-vezetője

„Eddig hozzávetőlegesen 40 ezer Omnia modellt adtunk el, ennek az újabb verziója iránt is nagy a kereslet. Az androidos modellekkel Magyarországon is robbanni fog az okostelefon-piac. Sokat lendíthet még a márka pozícióján, hogy a jövő év második negyedétől a hazai felhasználók számára is hozzáférhetővé válik a Samsung mobil-alkalmazások piactere. Jövőre mintegy 150-200 ezer okos telefon találhat nálunk gazdára.”

Kárpáti Zoltán

Az LG magyarországi GSM-értékesítési vezetője

„Az idei portfóliónkban három okostelefon-modellünk is van, 2010-ben továbbiak bevezetése várható, egy részük Android, más részük Windows Mobile platformra épül. Azt tapasztaljuk, hogy már az átlagfelhasználók is egyre nagyobb számban keresik az igényesebb készülékeket, amelyek egy része már az okos telefonok kategóriájába sorolható. Ez utóbbi szegmens az LG-nél a portfólión belül évről évre nagyobb arányt fog képviselni.” -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.