A Google lépése nem lepte meg a piacot ismerő szakembereket: az elmúlt egy-másfél év recessziós hónapjai alaposan felforgatták a világ mobiltelefon-piacát, de alig hagytak nyomot a készülékek legfelső szegmensének számító okos telefonok eladásaiban. Utóbbi típusok világkereskedelme még 2009-ben is közel a negyedével nőhetett, miközben a hagyományos telefonoké az első három negyedévben elmaradt az előző esztendeitől, és az év végi hajrá is csak halvány pluszba volt képes felhúzni az egész éves teljesítményt. Noha az okos telefonok részesedése a világ mobilkészülék-piacán még csupán 14 százalék, ez az a termékkör, amelynek az értékesítése a gyártók számára a következő években is nyereséges marad.
Sokat lendíthet az eladásokon a mobilkészülékeken futó operációs rendszerek sokszínűsége; különösen a Google Androidja kavarta fel az állóvizet. Ennek megfelelően a cég új terméke nem csupán presztízsigényeket szolgálhat ki, hanem akár bombaüzlet is lehet majd a társaság számára. A világ leggyakrabban használt internetes keresőoldalát működtető vállalat szándéka egyértelműen az, hogy megszorongassa az iPhone-t, egyben hangsúlyosabban jelenjen meg a mobilkészülékek piacán. A belépés az okos telefonok piacára szervesen illeszkedik a világcég immáron 12 éve jellemző ambiciózus terjeszkedési politikájába. A terjeszkedés mögötti érdek nyilvánvaló: a cél, hogy a keresőre épülő portfólió a sokrétű szolgáltatásokkal minél több látogatót vonzzon, és így minél több reklámfelületet biztosíthasson. Kezdetben a fejlesztők szembementek a trendekkel: hatalmas energiákat fordítottak a keresőrendszer fejlesztésére, rövid távú megtérülés, reklámbevételek nélkül. Mára eljutottunk oda, hogy a Google a keresők piacának túlnyomó hányadát uralja, sokan nem is ismernek már más lehetőséget. Közben megjelentek a reklámok, de nem a hagyományos animált bannerek és idegesítő pop-up ablakok, hanem a találati lista mellett diszkréten megjelenő szponzorált linkek formájában, illetve az AdSense szolgáltatás keretében.
Az elmúlt 12 évben amibe a Google belefogott, valóságos sikertörténet lett: keresőrendszer, Google Maps (online térkép), hírszolgáltatás, fordítóprogram, levelezőszolgáltatás, Google Apps (irodai alkalmazások), Chrome (böngésző).
A Google-levelezés és -naptár mobiltelefonos integrációja sok olyan felhasználó számára hozza testközelbe az internetet, aki (különösen hazánkban) nem tartozik kimondottan az „infowor-ker” kategóriába, ugyanakkor együtt rendkívül áhított célcsoportját alkotják számos termék, szolgáltatás kampányának (orvosok, fogorvosok, ügyvédek, idősebb vállalkozók stb.). A társaság legutóbb a Google Books nevű projekttel kavart nagy port, amely nem kisebb célt állított maga elé, mint azt, hogy digitalizált formában elérhetővé tegye a világszerte eddig nyomtatásban megjelent öszszes könyvet. A vállalat 2002-ben fogott bele az előkészületekbe, és ma, hétévnyi munkával a hátuk mögött több mint tízmillió kötet feldolgozásán vannak túl.
Vélemény
Bátori Zoltán. A B2 e-market Kft. ügyvezetője. „A felső kategóriás készülékek (okos telefonok) terén az iPhone piacvezető szerepét rövid távon esélytelen megdönteni. De az is nyilvánvaló, hogy a Google-t nem is hardverértelemben érdekli a mobilpiac, igazi célja középkategóriás telefonok elterjesztése, amely megfelelő bázist adna a Google-féle hirdetési módszerek mobilvilág felé történő kiterjesztésére. A Google stratégiájának köszönhetően olyan – jellemzően kisebb – cégek is hozzáférhetnek a hatékony reklámlehetőségekhez, amelyek esetleg nem dolgozhatnak nagyobb költségvetéssel. Az új készülék bevezetése logikus lépés volt a Google részéről, ugyanis már többször hangot adtak azon véleményüknek, hogy nem elégedettek a fejlődés irányával, valamint gyorsaságával. Nem akartak mást, csupán utat mutatni az új hardverrel és az ahhoz kapcsolódó Android szoftverrel.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.