A világ vezető reptér üzemeltetőinek jelentős része tervezi, hogy az önkiszolgáló check-in rendszert teszi a becsekkolás elsődleges módjává - áll a repüléstechnikai IT-ra specializálódott SITA hatodik, globális Airport IT Trends című felmérésében.
Az érintett, vezető repterek 52 százaléka értékelte az elektronikus jegy bevezetését a legjelentősebb hatással bíró változásként, amely átállás kezdetben a bárkóddal ellátott beszállókártyák mobiltelefonra történő elküldésével kezdődne.
A SITA kutatása, melyet az Airline Business valamint az ACI (Airports Council International) is szponzorált, világszerte 172 megkérdezett reptér válaszain alapult, melyből 56 reptér TOP 100 kategóriás a bevételét valamint az utasszámot tekintve.
A világ reptéri IT üzletága megközelítőleg 3 billió US dollárt ér, amely a felmérésben megkérdezett repterek 45 százaléka szerint 2010-ben csak növekszik majd. A felmérésben résztvevő repterek mindössze 14 százaléka jósolja az összeg csökkenését.
“A tanulmány megerősíti azt a tényt, hogy az önkiszolgáló becsekkolás egy globális trenddé nőtte ki magát, hiszen a megkérdezett repterek közel 80 százaléka tervezi, hogy 2010-re ezt a módszert teszi a becsekkolás elsődleges módjává. Mi több, a világ TOP 100 reptereinek már 40 százalékában működik az önkiszolgáló check-in.”-nyilatkozta Catherine Mayer, a SITA alelnöke.
“A repterek rájönnek, hogy azok az utasok, akik elhagyják a check-in pultokat nagy eséllyel újabb kígyózó sorokban találják magukat a csomagfeladásnál, vagy épp a biztonsági kapuknál. Ennek eredményeként, a repterek különböző automatizált megoldásokhoz folyamodnak, hogy lenyomják a várakozási időt az egyes ellenőrző pontokon.”-tette hozzá Mayer.
A megkérdezett repterek, -melyek elmondásuk szerint ellenőrzik majd a várakozási időt a jövőben-, 60 százaléka használ videó elemzést, 43 százalékuk RFID megoldást, míg 27 százalékuk Bluetooth technológiát fog alkalmazni.
A repülőterek legfontosabb informatikai befektetései a következőképpen alakulnak: utasszállítási folyamatok és szolgáltatások (61%); utasszállítási biztonság (56%); valamint repülőtéri folyamatok (51%). A poggyászkezelési folyamatok és felügyelete szintén az egyik legfontosabb befektetési területnek számít a Top 100 reptereknél (51%) de kevésbé játszik szerepet a kisebb mértékben kihasznált repülőtereknél.
A repülőterek 52 százaléka a különféle elektronikus dokumentumok használatát és alkalmazását tartja a legjelentősebb informatikai és telekommunikációs befektetésnek. A fejlesztés segítségével valóra válhatnak az olyan kezdeményezések, mint a papírmentes utazás és a bár kóddal ellátott beszállókártyák (BCBP), de valószínűleg más területeket is érinteni fog, például a légijármű-karbantartási szolgáltatásokat.
A repterek többsége a mobilitást az öt legfontosabb IT trend között tarja számon, mely várhatóan jelentősen befolyásolja a légikikötők infrastruktúráját.
A repülőterek fele szerint a mobil eszközökre kifejlesztett megoldások játszák majd a legfontosabb szerepet a jövőben.
A felmérésben résztvevő repülőterek 63 százaléka már rendelkezik önkiszolgáló check-in pulttal. Ez az arány 2012-ig várhatóan már 90 százalék lesz. Az önkiszolgáló pultok használata során a repterek eltérő stratégiát alkalmaznak. A legtöbb repülőtér a pultok számának növelését tervezi. 44 százalékuk a becsekkolási lehetőségeket szeretné bővíteni, míg 9 százalékuk új funkciók bevezetését tervezi, például az útlevél szkennelést (2012-ig 32 százalékról 58 százalékig emelkedik) valamint az automatizált poggyászcímke nyomtatást (17 százalékról 2012-ig várhatóan 51 százalékig növekszik).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.