BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túl a válságon a McDonald’s

A vártnál jobb eredménnyel zárta az idei első negyedévet a McDonald’s hazánkban – mondta el a Világgazdaságnak Radek Janalík, a gyorsétteremlánc magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója. Mindez olyan, a hálózattól független tényezőkkel is magyarázható, mint például az Avatar mozisikere, amely a bevásárlóközpontokban működő éttermek forgalmát is növelte – tette hozzá Radek Janalík, aki azonban úgy látja: a tartós fellendülésre még legalább egy-két évet várni kell Magyarországon.

A válságot ennek ellenére viszonylag épen vészelte át a McDonald’s. Miközben a hazai vendéglátóhelyek 10 százalék körüli visszaesést voltak kénytelenek elszenvedni tavaly, a legnagyobb hazai étteremlánc bevétele mindössze 3,3 százalékkal esett vissza. Az egy évvel korábbi 79 milliós vendégszám nagyjából egymillióval csökkent, ám ez nem azt jelenti, hogy kevesebben jártak a McDonald’sokban. Ám amíg korábban egy vendég átlagosan 2,3-szor tért be havonta valamelyik étterembe, ez tavaly 1,8 alkalomra csökkent. Az átlagos vásárlás összege a 2008-as szinten, ezer forint körül maradt.

„Az étteremlánc számára 21 éves fennállása óta a tavalyi volt az első esztendő, amikor az előző évhez viszonyítva csökkent az eredménye. Nehéz azonban ennek az esztendőnek az értékelése, hiszen 2008 nagyon sikeres volt a McDonald’s számára” – mondta el az ügyvezető. Hozzátette: az akkori, éves szinten 12 százalékos bevételnövekedéshez képest romlottak az eredmények, ám a 37,4 milliárd forintos forgalmat sikerként könyvelhetik el, hiszen komoly kihívásokkal kellett szembesülniük. Radek Janalík elsősorban az áfa júliusi, öt százalékpontos emelését hangsúlyozta, ugyanakkor a forint év eleji zuhanása, illetve az éves átlagban a 2008-asnál 12 százalékkal alacsonyabb euróárfolyam is negatívan befolyásolta a cég eredményességét.

Utóbbi körülmény különösen annak fényében érintette hátrányosan a McDonald’sot, hogy a lánc éttermeiben felhasznált alapanyagok háromnegyede külföldről származik. Ennek ellenére az ügyvezető igazgató úgy látja, rövid távon nem várható, hogy növekszik a hazai beszállítók köre: „Sajnos nehéz találni olyan termelőt, aki versenyképes áron képes a McDonald’s számára szükséges mennyiségben és minőségben gyártani alapanyagot, annál is inkább, mivel az ellátás európai szinten szerveződik” – mondta el.

A negatív külső hatások ellenére a társaság nem kényszerült tavaly költségcsökkentésekre, elbocsátásokra, tartani tudta ötezres létszámát – emelte ki az ügyvezető. Nem csökkent a fejlesztésekre szánt öszszeg sem, bár az tény, hogy a tervezett három-néggyel szemben csak egy új étterem nyílt tavaly. Mint Radek Janalík elmondta: rövid távon nem is várható a legújabb, győri étteremmel együtt száztagú hálózat bővítésének felgyorsítása. Saját vagy bérelt ingatlanjaik hálózatát bővítik, éttermek létesítésével azonban megvárják a fogyasztás fellendülését. 2009-ben is inkább a meglévő létesítmények korszerűsítésére, bővítésére helyezték a hangsúlyt. A fővárosban ezenkívül 160 milliós beruházás keretében környezetbarát technológiával szereltek fel egy éttermet.

Ami a McDonald’s termékeit illeti, a válság nem kényszerítette a társaságot a portfólió átalakítására. Jóllehet az olcsóbb termékek nagyobb marketingtámogatást kaptak, a 2009-ben bevezetett kedvezményes kuponoknak is köszönhetően a magasabb árkategóriába tartozó termékeknél is forgalomnövekedést tudtak elérni. Az étteremlánc emblematikus termékének számító BigMacből például 6 millió fogyott – egy évvel korábban „mindössze” 4,8 millió darabot adtak el belőle.

Bővítették tavaly a reggelit kínáló éttermek körét is. A fogyasztók 11,2 százalékát vonzó üzletág tavaly az átlagosnál valamivel kisebb, 2,6 százalékos visszaesést produkált.



Perspektivikus kávéüzletág

Kiemelkedő növekedésről számolt be a McDonald’s hazai leánycégének vezetője az étteremlánc kávéüzletágával kapcsolatban.

A felhasznált kávémenynyiség 2009-ben 16 százalékkal nőtt, ebben oroszlánszerepe van a McCa-fénak, amelynek első európai kávézója hat éve nyílt Magyarországon, mára pedig 34 üzlettel az ország legnagyobb ilyen jellegű hálózata.

A McCafé árbevétele tavaly 1,3 százalékkal tudott növekedni, így ez volt az egyetlen, pozitív mérleggel záró részleg a McDonald’son belül.

A gyorsétteremlánc fogyasztói körének 11 százaléka jár ide, míg azokban az éttermekben, ahol van McCafé, a forgalom 7 százalékát bonyolítják le a többnyire az üzleteken belül elkülönített kávézók.


A felhasznált kávémenynyiség 2009-ben 16 százalékkal nőtt, ebben oroszlánszerepe van a McCa-fénak, amelynek első európai kávézója hat éve nyílt Magyarországon, mára pedig 34 üzlettel az ország legnagyobb ilyen jellegű hálózata.

A McCafé árbevétele tavaly 1,3 százalékkal tudott növekedni, így ez volt az egyetlen, pozitív mérleggel záró részleg a McDonald’son belül.

A gyorsétteremlánc fogyasztói körének 11 százaléka jár ide, míg azokban az éttermekben, ahol van McCafé, a forgalom 7 százalékát bonyolítják le a többnyire az üzleteken belül elkülönített kávézók.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.