BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Legolcsóbb, leggyorsabb, legtisztább - Vasúti erőpróba Berlinben

A szállítási piac változásai miatt átalakulóban van a kötött pályás járművek gyártóinak versenye – derült ki a vasúti szakma legnagyobb kiállításán, a Berlinben zajló Innotranson.

A vevők egyre költséghatékonyabb, környezetkímélőbb, energiatakarékosabb, nagyobb teljesítményű, a személyszállításban nagyobb mértékben utasbarát megoldásokat követelnek, ráadásul a gazdasági válság hatásaival nehezített környezetben. „A személyszállítás 2006 óta alig nő, de az áruszállítás is csak két-három évnyi bővülés után érheti el a válság előtti szintet, ám sajnos az ehhez szükséges beruházások forrásait még nem látjuk” – jelentette ki tájékoztatóján az Alstom Transport elnöke. Phillippe Mellier cége erősségét a teljes gördülőállomány-portfólióban, a kulcsrakész megoldásokban és a globális jelenlétben látja, és célként is ezek erősítését jelölte meg. Az Alstom legígéretesebb piaca ma Kína, India és Oroszország, ahova helyi társaságokon keresztül vezet az út. A cég épp most állapodott meg 50-50 százalékos oroszországi villanymozdonygyártó vegyes vállalat alapításáról ottani partnerével, a Transzmasholdinggal, amelynek 25 százalékát ellenőrzi. További oroszországi terjeszkedését segítheti, hogy az RZSD orosz állami vasúttársaság egyes melléktevékenységeinek – például a karbantartás – a kiszervezésére készül.

Az orosz piacot – amely Phillippe Mellier szerint a következő húsz évben húszezer mozdonyt is felvenne – mások mellett a GE Transportation is kiszemelte. „Bevételünknek eddig körülbelül a fele keletkezett az USA-n kívül, de ezt az arányt növelni szeretnénk” – jelentette be a társaság elnöke, Lorenzo Simonelli, akinek a vezetésével a GE Transportation is felvette az új piaci elvárások diktálta kesztyűt: tavaly megduplázta innovációs kiadásait, 160 millió dollárból egy energiatárolást segítő beruházást hajtott végre, a brit piacot pedig új mozdonyával, a Powerhaullal kápráztatta el.

Ám hiába stagnál a vasúti személyszállítási piac, a gyártók a bővülő népesség és a mobilitás iránti igény erősödése okán keresletnövekedésre készülnek. A világ legnagyobb vasúti gyártója, a Bombardier Transportation – amely nemrég 25+25 TRAXX mozdonyt adott el a MÁV Trakciónak – a nagy és a nagyon nagy sebességű vonatokra is összpontosít. „A kelet- és közép-európai térségben pillanatnyilag csak Lengyelország írt ki ilyen tendert, de itt az idő, hogy a régió egésze lépjen” – válaszolt a Világgazdaságnak André Navarri, a társaság elnöke. Közeleg a vasúti személyszállítási piac teljes megnyitása, s ha a régió vasúttársaságai elmaradnak, nem fejlesztenek, nyugati vetélytársaik föléjük kerekedhetnek.

Az Innotranson bemutatták például az Alstom Pendolinóját, amely úgy kínálja a nagy sebességű vonatok előnyeinek 80 százalékát, hogy nem kíván új beruházást az üzemeltetőtől. A Siemens előállt az óránként 320 kilométert megtévő, nagyon nagy sebességű Valero motorvonat új változatával, a svájci Stadler pedig a Dosto emeletes motorvonattal. Míg térségünk kötöttpályásjármű-gyártó cégei villamos- és vonatcsodák sorával érkeztek az Innotransra, Magyarországot tucatnyi beszállító és szolgáltató képviselte.

„Nekünk az összeszerelésre célszerű összpontosítani” – mondta lapunknak a vasúti jármű öszszeszerelésére is alkalmas MÁV-Gépészet vezérigazgatója. Zaránd Györgyöt a kiállításon szíriai, iráni és szingapúri vasúttársaságok képviselői is megkeresték mozdonyparkjuk felújításával kapcsolatban. Új, lehetséges alkatrészeladók is jelentkeztek, akik révén bővülhet a Gépészet későbbi tenderein indulók köre, erősítve a versenyt, lejjebb nyomva az árakat.

Az Alstom kitart

„Várjuk a BKV-nak szállítandó metrókkal kapcsolatos magyar panasz ügyében kezdeményezett vizsgálatunk eredményét. Így nincs nálunk terítéken, hogy egy esetleges szerződésbontás után indulnánk-e az új tenderen” – válaszolt lapunknak az Alstom magyar piacért is felelős alelnöke. Andreas Knitter elmondta, cégével még nem bontottak szerződést, s nem is érti a BKV panaszát, amikor világszerte gond nélkül használják a nálunk kifogásolt fékeket. Reméli, megoldódik az ügy, s cége leszállíthatja Budapestre a metrókat.

A sokak által kifogásolt 50 százalékos vételárelőlegről elmondta: ez nem ritka a szakmában, megállapodás kérdése. A BKV-val viszont nem 50, hanem teljesítésarányosan kétszer 25 százalékban állapodtak meg.

A sokak által kifogásolt 50 százalékos vételárelőlegről elmondta: ez nem ritka a szakmában, megállapodás kérdése. A BKV-val viszont nem 50, hanem teljesítésarányosan kétszer 25 százalékban állapodtak meg. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.