BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyolcszáz új munkahelyet létesít az Opel Szentgotthárdon

500 millió eurós beruházás eredményeként 800 új munkahely létesül az Opel szentgotthárdi motorgyárában.

Az üzemcsarnok bővítése révén 3 új motorcsalád gyártása kezdődhet meg 2012 végétől, és így a gyár éves termelőkapacitása eléri az 500 ezret.

Az új motorcsaládok gyártásba állítása egyben további 200 új munkahelyet jelenthet a gyár beszállítóinál – jelentették be a Parlamentben az Opel vezetői, köztük a gyártásért felelős alelnök, Reinald Hoben, Orbán Viktor miniszterelnökkel közösen tartott sajtóértekezleten.

A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a fejlesztés 7,5 milliárd forintos állami támogatással valósul meg, amelynek megtérülésével 3 év alatt számol a tárca. Orbán Viktor szerint a kormány olyan projekteket támogat, amelyek esetében a támogatás összege nemzetgazdasági szinten négy év alatt megtérül. Figyelembe veszi a kormány azt is, hogy sokáig, legalább húsz évig fog termelni ez a gyár, így – mondta Orbán – biztos abban, hogy megszületik a megfelelő megállapodás a két fél között.

Reinald Hoben úgy fogalmazott: azért döntöttek Magyarország mellett, mert a gyártási költséget, a képzettséget, és a mostani gyár fejlesztéséhez szükséges költséget vették számításba. A beruházás révén Szentgotthárd a világ egyik vezető motorgyára lesz.

Cégtörténet – Opel Kadett helyett Astra

A General Motors a nyolcvanas évek második felében úgy döntött, hogy betör a kelet-európai piacra, mégpedig több gyár létesítésével. Noha Lengyelország is a listán szerepelt (később Gliwiczében lett is Opel gyár), az első lépés számára mégis Magyarországot ítélték meg a legalkalmasabb helyszínnek, mivel itt volt a legstabilabb a politikai, gazdasági és jogi környezet.

A General Motors 1990 nyarán aláírt egy megállapodást a magyar kormánnyal egy motorgyártó üzem, valamint egy, az eredeti tervek szerint elsősorban a hazai piacra dolgozó személyautógyár beindításáról. Ennek nyomán a az amerikai cég létrehozott egy vegyesvállalatot a magyarországi Rábával. A győri vállalat a 35 százalékos részesedés fejében bevitte a cégbe szentgotthárdi szerelőcsarnokát, így a General Motors Hungary Járműgyártó Kft. 153 millió német márka alaptőkével, a GM/Opel 65 százalékos részesedésével jött létre.

Az eredeti tervek már a termelés beindulásáig többször módosultak. A General Motors kezdetben a motorgyártáson kívül a már kifutóban lévő Opel Kadetteket akarta gyártani Szentgotthárdon. Azonban 1991 őszén közölték, hogy az Opel akkor legújabb modelljének számító, alsó-közép kategóriás Astra készül majd a magyar gyárban.
Novemberben eldőlt, hogy újabb140 millió márkát fordítanak a motorgyárra, hogy megteremtsék a feltételeket az 1,4 literes motorok gyártásához az eredetileg tervezett 1,6 litereseken felül.

1992. március 12-én legördül a szalagról az első Opel Astra, fél évvel megelőzve az első esztergomi Suzuki Swiftet. Júliusban megkezdik az 1,6 literes nyolc-szelepes motorok gyártását, ám a következő januártól a legkorszerűbb, 1,6 literes 16 szelepes ECOTEC motorok is itt készülnek, amelyek az új Corsa GSi gépkocsiban mutatkoztak be be.

2000 októberében felavatták az Allison Transmission magyarországi haszonjármű-sebességváltó gyárát. Az Allison Transmission a General Motors egyik leányvállalata, amelynek az egyetlen nem amerikai gyára Magyarországon van, és amely Észak-Amerika kivételével az egész világpiacra szállít.

Ugyancsak 2000-ben történt, hogy a GM és a Fiat  stratégiai együttműködési szerződést kötött. A két csoport 50/50 százalékos tulajdonú közös vállalatok létrehozásáról döntött a motor-, és sebességváltó-gyártás területén. Öt évvel később azonban vége lett a Fiat és a GM együttműködésének, így megszűnik a magyarországi Fiat-GM Powertrain vegyesvállalat is. Ezután a szentgotthárdi gyár – újra GM-vállalatként – egyre növelte termelését, majd következett a hitelválság, a General Motors csődje, az Opel tervezett eladása körüli anomáliák, és a most bejelentett beruházás sorozat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.