BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Évtizedes győzelmet ünnepelnek

A Legjobb Munkahely Felmérés tízéves története során több mint 1000 vállalat csaknem 200 000 munkavállalója és 2500 felső vezetője mondta el véleményét a munkahelyéről. Az összesített eredmények alapján az Évtized Legjobb Munkahelye címet a Debreceni Hőszolgáltató Zrt. nyerte el. Tíz év alatt négyszer mérettették meg magukat a versenyben, ez idő alatt közel negyedére apadt a vállalat. A vezetést nem riasztotta el, hogy karcsúsítás közben vizsgálja a dolgozói elégedettséget és elkötelezettséget, épp arra voltak kíváncsiak, sikerül-e nehéz időkben is erősíteni, „boldogítani” a csapatot. Voltak első és harmadik helyezettek is, de soha nem csúsztak le a dobogóról. Csonka Tibor, a társaság vezérigazgatója szerint azok a vállalatok tudnak eredményesebben működni, ahol a menedzsmenttagoknak van HR-ismerete.

- Mit gondol, mi az ön személyes felelőssége és érdeme abban, hogy a munkavállalói elkötelezettek, elégedettek legyenek?

- Különösebben nem érdem az, ha egy vezető a felelősségi körébe tartozó feladatot sikeresen megoldja.

- Az Évtized Legjobb Munkahelye cím megnyeréséhez milyen mérföldkövek vezettek?

- Az út elég göröngyös volt, ha a csapattal a közös munka 1994-es kezdeti időpontjáig visszamegyünk. Akkor 350-en voltunk, 2000-től már csak alig több mint kilencvenen. Egy radikális szervezet- (és szemlélet-) átalakítással járó, igen jelentős létszámcsökkentés mellett megszerezni és megőrizni a megmaradó dolgozók bizalmát és lojalitását, az pestiesen szólva nem semmi. Mindemellett a legfájdalmasabb lépéseket is együttműködve, egymással folyamatosan kommunikálva tettük meg. A „fájni fog, de utána sikeresek leszünk” ígéret megvalósult, és ez rendkívüli módon megerősítette a csapatnak a cégbe és annak vezetésébe helyezett bizalmát. A megmérettetésben a 2002-es harmadik hellyel csúcsközelbe, a 2004-es és 2007-es első hellyel a csúcsra értünk, de nincs szégyellnivalónk a 2010-es, szintén harmadik hellyel sem, különösen úgy, hogy történetünk legmagasabb profitszintje mellett két éve nem volt béremelés a cégnél.

- Mit jelent önöknek a Legjobb Munkahely cím?

- Hatalmas külső megerősítésnek tekintjük, különösen az Évtized Legjobb Munkahely címét. Belülről ugyan van egy képünk magunkról, de ez lehet nagyon szubjektív. A Legjobb Munkahely cím azt jelenti, hogy a szubjektív érzetünk beigazolódik, ennek tárgyiasult megjelenése az elismerés. A felmérés tehát megerősítés abban, hogy valóban jók vagyunk, és az, hogy jók vagyunk, nem csupán frázis.
- Hogyan látja az elmúlt egy évben vállalatának működését, illetve az ágazatot, amelyben tevékenykedik?
- Az elmúlt egy év az utóbbi tíz esztendő töretlen fejlődésének egyik állomása volt az évtized csúcseredményét produkálva, és ezt a válság sem tudta jelentősen nehezíteni. Nagyjából hasonló volt a helyzet a távhőszakma más vállalatainál is. Kétségtelen tény, helyzetünket pozitívan befolyásolta a külső környezet alakulása, a gázárak és az áfa csökkentése, az energiatámogatás fennmaradása. Az egyszer hopp, máskor kopp törvényszerűségek nálunk is működnek, mert a közeljövő már látható új kihívásai finoman szólva is kijózanítók lesznek számunkra, de ami roszszabb, a vevőink számára is.
- Milyen eszközökkel tudta/tudja csillapítani a válság hatásait?
- A távhőszakmában a válság hatásait csillapította maga a környezet, hiszen a mi piacunkon adottság a kereslet, csak az a fránya fizetőképességi probléma ne lenne. Ebből a szempontból megéreztük a válságot, megnövekedtek a kinnlevőségeink, de hatékonyan fókuszálva a problémára, eddig nagyobb baj nélkül kezelni tudtuk a helyzetet.
- Milyen a kapcsolata a HR-rel?
- Kis cég lévén a HR legfőképp mi vagyunk, vagyis a felső vezetők, tehát elég jól el vagyunk magunkkal, de természetesen kiváló a viszonyunk a kétfős HR-csapattal is.
- Mire a legbüszkébb a vállalaton és annak működésén belül?
- Ha múltbeli példát veszek, akkor arra, hogy a több száz fős létszámcsökkentés során egyetlen felmondást sem írtam alá, ha kellett, egyéni konzultációval értem el minden esetben a kulturált és általában kézfogással megpecsételt közös megegyezéses elválást. Az utóbbi tíz évben – a változatlan szervezet és létszám korszakában – a lelassulás helyett sikerült az állandó belső megújulás, a növekedés, a minőség-központúság és a folyamatos innováció megvalósítása.
- Ön személy szerint milyen „főnöknek” tartja magát?
- Éppen azért indulunk a legjobb munkahely felméréseken, mert nem az a lényeg, mi milyennek tartjuk magunkat, hanem az, milyennek tart bennünket a külvilág. Ebben a megközelítésben teljesen mindegy, én milyennek tartom magam, végeredményben olyan vagyok, amilyennek mások tartanak. Úgy tudom, kívülről elég jónak tartanak.
- A vállalatuk esetében hogyan járulnak hozzá a sikerhez a vezetők?
- Cégspecifikus érdekesség, hogy nálunk a felső vezetőkkel való elégedettség meghaladja a középvezetőkkel való elégedettséget. Szakmai alkalmasságuk, tekintélyük a munkavállalók körében elismert. Az eredményeink annál is inkább rendkívüliek, mivel annak ellenére sikerült elérni ezeket, hogy nem volt bérfejlesztés. A szakma egyik legjobb felső és középvezetői teamje van nálunk. Öt éve én voltam az utolsó vezető, aki kívülről jött, azóta minden vezetői posztot belülről töltünk fel.
- Lát-e hasonló jó munkahelyre példát itthon?
- Egyértelműen igen, csak azt nem értem, miért nem indulnak el a Legjobb Munkahely Felmérésen. Ha szétnézünk a piacon, akkor alapvetően meg kell különböztetnünk a képzett vezetőkkel, HR-szakemberekkel rendelkező cégeket, és azokat a vállalkozásokat, ahol nincsenek ilyen ismeretek. A tapasztalatok azt mutatják, az előbbi vállalatok képesek eredményesebben működni. Nagyon fontos, hogy a vezetés mennyire képzett HR-szakmailag is, ez döntő a legjobb munkahellyé válásban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.