Elvileg ezek bármelyike megtörténhet, gyakorlatilag viszont nem sok a biztató hír. A világ olajkínálatának mintegy 40 százalékát adó OPEC olajkartell például most jelezte: akkor sem növeli tagjai exportkvótáit, ha a hordónként ár eléri a 100 dollárt.
Az Equilor befektetési szolgáltató nem zár ki némi forinterősödést, de ennek az a feltétele, hogy a kormány legalább néhány kérdésben ígérjen érdemi reformot februárban bejelentendő intézkedéssorozatában.
Soványak a válság kezdete óta már eléggé kihasznált vállalati hatékonyságnövelés lehetőségei is. Igaz, a Mol csoport például – legfrissebb befektetői prezentációja szerint – 2012-ben évi 160 millió dollárral nagyobb EBIDTA-t vár a 2009-es szintnél a költségcsökkentéseknek és az ésszerűsítéseknek köszönhetően, s nemrég a Lukoil Kft. is további optimalizálási szándékairól nyilatkozott lapunknak.
A jobb hatékonyságból persze nem következik az árcsökkentés.
„A forgalmazóknak nincs lehetőségük arra, hogy számottevően csökkentsék az üzemanyagok árát” – reagált felvetésünkre Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. A GKI számításai szerint az árban lévő 5,1 százalékos kiskereskedelmi árrés a 370 forint literenkénti ár mellett 18,5 forint, csakhogy ebből kell fenntartani a töltőállomásokat. Ráadásul sokak szerint – erről a forgalmazók nem nyilatkoznak – maga a benzin- és dízeleladás nullszaldós, haszon csak a töltőállomásokon lévő boltokban és egyéb szolgáltatásokon keletkezik. (Megfigyelhettük, hogy az elmúlt években szolgáltatóbázisokká fejlesztett töltőállomásokon nemrég újabb lendületet kaptak a pontgyűjtő akciók is. Kedvezményesen kínálnak utazótáskáktól Swarovski kristályos ékszereken és Samsung termékeken át állatkerti belépőig szinte mindent a hűséges tankolóknak.)
Elenyésző, legfeljebb 5 százalékos mozgásteret ad a kutató szerint a társaságoknak az is, hogy a tehetősebb lakosságú környékeken, illetve az autópályák mentén pár forinttal drágábbak lehetnek. Ám itt sem érdemes engedniük az árból a nagyobb mennyiségi forgalom érdekében, mert rögtön követik őket riválisaik. Meg van kötve a nagykereskedők keze is. Amint engednek egyes kiskereskedőknek a 3,9 százalékos (14 forintos) árrésből, híre megy, és más vevőik is azonnal az alacsonyabb árat követelik. Hegedűs Miklós szerint tudomásul kell venni, hogy a hazai üzemanyagárakat alapvetően a külső (diktált) tényezők alakítják: adók, járulékok, beszerzési ár, árfolyamok.
Emiatt viszont a piac nyomására is csak halványan reagálhatnak árcsökkentéssel a forgalmazók. „Még korai lépni, meg kell várni, hogy januárban és februárban hogyan fogadja el a piac a magas árakat” – mondták lapunknak az egyik nagy hazai üzemanyag-kiskereskedőnél.
Az eddigi számok szerint a piac egyre passzívabb. 2008 óta folyamatosan esik az ország üzemanyag-felhasználása. 2010 első kilenc hónapjában 9,8 százalékkal kevesebb üzemanyagot adtak el a Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai, mint az előző év azonos időszakában. Ezen belül benzinből 12,7 százalékos volt a csökkenés, a fuvarozószakma által is használt gázolajból pedig 7,2 százalékos. A benzin és a dízeltermékek iránti kereslet utóbbi irányba való eltolódása már mintegy 15 éve tart, és ebben a forgalmazók szerint most sincs változás.
„Az élelmiszerboltok árcímkéin is meg fog jelenni az üzemanyagok drágulásának hatása” – summázta véleményét a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének, a NiT Hungarynak az ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor, hangsúlyozva: az áruterítést végző vállalkozók kénytelenek lesznek emelni a tarifát. A NiT Hungary közel 3500 tagvállalatának mintegy fele nemzetközi fuvarozást is végez, és külföldön járva jóval olcsóbb üzemanyaggal tölti föl a járművet. Dittel tudomása szerint a cégek ma már kizárólag a nagyobb, 1400 literes tankkal rendelik járműveiket. A „kereskedelmi” gázolajár január elsejei bevezetése, azazhogy a fuvarozók literenként 6,5 forintot viszszaigényelhetnek a gázolaj jövedéki adójából, nem teszi őket érdekeltté a belföldi tankolásban. Még azzal együtt sem, hogy a NiT Hungary tagjai által kiváltott Mol-kártya 8,4 forintos kedvezményt jelent a listaárból. Így tehát egyáltalán nem várható az idén, hogy növekedni fog a gázolaj-forgalmazásból származó jövedékiadó-bevétel.
A benzinár ugyanis Németországban is rekordmagasságba emelkedett, a diszkontláncok megjelenése az üzemanyagpiacon pedig fokozhatná a versenyt, ezen keresztül pedig lenyomhatná az árakat. Brüderle a Bild Zeitunggal közölte: az árak alacsonyan tartásában elsődleges szerepet játszik a verseny, a kínálat emelkedésével eshet az ár.
Ismert, hogy Ausztriában az autósok már régóta vásárolhatnak az Aldi által üzemeltetett benzinkutaknál üzemanyagot. Az Aldi egyes akciók keretében, például karácsonykor, 1 euró alatti áron kínálja az üzemanyag literjét.
A benzinár ugyanis Németországban is rekordmagasságba emelkedett, a diszkontláncok megjelenése az üzemanyagpiacon pedig fokozhatná a versenyt, ezen keresztül pedig lenyomhatná az árakat. Brüderle a Bild Zeitunggal közölte: az árak alacsonyan tartásában elsődleges szerepet játszik a verseny, a kínálat emelkedésével eshet az ár.
Ismert, hogy Ausztriában az autósok már régóta vásárolhatnak az Aldi által üzemeltetett benzinkutaknál üzemanyagot. Az Aldi egyes akciók keretében, például karácsonykor, 1 euró alatti áron kínálja az üzemanyag literjét. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.