Az összes tömegközlekedési ágazat közül egyedül a buszos lenne az, amelyben a főváros szerepet szán a magántőkének is. Ez viszont jóval több az egyszerű sajtótalálgatásoknál, hamarosan a gyakorlatban is megvalósulhatnak a tervek. A buszközlekedésben nem lesz előzmény nélküli mindez: a midibusztender jelenleg zajlik, a BKV pedig az ágazat mintegy 10 százalékát eddig is alvállalkozóknak adta ki.
A városlakók nem látnának változást
A gyakorlatban nem biztos, hogy a budapestiek komoly változást látnának a napi közlekedésben, természetesen azt leszámítva, hogy új vagy felújított buszok lennének nem egy vonalon. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a tarifarendszert, a vonalhálózatot és az utastájékoztatási rendszert mindenképp egy kézben tartanák, vagyis a versenyeztetés a buszcseréről szólna, nem arról, hogy több magáncég egyenként próbálná a maga képére formálni a város tömegközlekedését. Nem kell tehát attól tartani, hogy – szélsőséges példával élve – több különböző cég járataira kellene bérletet venni, de az a helyzet sem állhat elő, hogy egyes vonalakon drágábbak legyenek a jegyek, mint máshol. Azt egyelőre nem tudni, hogy mely vonalakra engednék a magánbefektetőket.
A nyerteseknek egyetlen bevételi forrása lenne, a BKK, a közlekedési mamutcég fizetne nekik annyit, amennyit a pályázatban kérnek, a jegybevétel nem őket illetné. Mégis úgy tudjuk, több cég is érdeklődne, ha meghirdetnék a tendert. Az Orangeways egy lehet ezek közül, ők érdekeltek a midibusztenderben, valamint több vidéki város közlekedésében is. Bózsik András, a cég stratégiai igazgatója megkeresésünkre közölte: „nagyon komolyan vesznek” minden olyan önkormányzati megkeresést, amely a közösségi közlekedés színvonalának javítását, korszerűsítését célozza. Budapest tekintetében jelenleg az aktuális feladatra, a midibuszokra koncentrálnak, de ésszerűen teljesíthető további felkérésekre is maximálisan nyitottak. Mint Bózsik elmondta, képesek ezekre rugalmasan, gyorsan és megfelelő kapacitással reagálni. Konkrét elképzeléseket azonban adott, meghatározott megkeresés alapján tudnak majd felvázolni.
Mint arról a HVG beszámol, eközben bírósági végrehajtó foglalta le az Orangeways részvényeinek egy részét.
A cikkünk lapozás után folytatódik!
Mégis elkél az állami segítség
Vitézy azzal indokolja a tervet: több, mint ezer buszt kellene sürgősen kicserélni, erre pedig most saját erőből nincs fővárosi kapacitás. Egyelőre csak előzetes becslések készültek az így megtakarítható költségekről, ezekből annyi kitűnik, hogy milliárdokkal lenne csökkenthető a buszcserék éves többletköltsége. Az állam segítségére azonban még így is rászorul a budapesti tömegközlekedés; a BKK-vezérigazgató szavai szerint egy ilyen racionalizálással is csak annyi lenne a kérdés, 5 vagy 10 milliárddal kerülne többe néhány év múlva fenntartani a rendszert, hisz az új buszok üzemeltetése mindenképp drágább a húsz éves Ikarusokénál.
A buszokon kívül azonban továbbra is fővárosi kézben marad minden, ami tömegközlekedés. Elterjedt ugyan egy olyan sajtóértesülés is, hogy egy magáncég 16 budai buszvonalat átvenne és trolikat közlekedtetne helyettük, de Vitézy ezt kacsának minősítette. Érdemi megkeresés a BKK-hoz nem érkezett az ügyben.
Visszavonnák a lyukasztótendert
Kisebb felháborodást keltett a hír: a BKV pályázatot írt ki évi 1000 hagyományos, kézi működtetésű jegykezelő készülékre és évi 2700 ezekhez tartozó lyukasztószeg beszerzésére. A BKK az első hírek megjelenése után közölte: kezdeményezik a tender és az egész folyamat felülvizsgálatát az időalapú jegy érdekében.
Ettől függetlenül érdekes kérdés, hogy juthatott el a közlekedési cég oda, hogy tendert írnak ki egy megszüntetendő jegykezelőre, s a vezetője csak a sajtóból értesül erről. Vitézy Dávid úgy magyarázza a történteket: egy automatikus folyamatról volt szó, jelzés jött a garázsokból, hogy több készüléket nem tudnak kicserélni – az ügy pedig olyan rutineljárásként futott le, mint amikor például a fénymásolópapírból fogynak ki a BKV-nál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.