Bizakodásra ad okot, hogy 2010-ben közel kétszer annyi cég (43 470) vált átlagosnál kisebb kockázatúvá, mint amennyinek a kockázatossága egy év alatt jelentősen romlott. Ha a legkockázatosabb és a legkevésbé rizikós kategóriákba történő elmozdulást vizsgáljuk, szintén pozitív tendenciát figyelhetünk meg.
Tavaly 1124 volt azon cégek száma, amelyek év elején még a legveszélyesebb, több mint 10 százalék bedőlési valószínűségű kategóriába (D&B Rating 4) tartoztak, és év végére már a legbiztonságosabbak (D&B Rating 1) táborát erősítették. Lényegesen kevesebb, 434 cég vált 2010 során legkevésbé kockázatosból erősen kockázatossá.
A nagyszámú kockázatosságban bekövetkező változás arra utal, hogy már nem elég évente megvizsgálni az üzleti partnerek megbízhatóságát, mivel az a jelenlegi változékony gazdasági környezetben akár hetente is változhat, és válhat a megbízhatónak tartott cég is erősen kockázatossá, vagy fordítva - jelezte Keleti József, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója. Egyik hónapról a másikra átlagosan 30 ezer cég kockázatossága, vagy ajánlott hitelkerete változik, de vannak olyan hónapok is, amikor ez a szám eléri a 90 ezret.
A meglepetések elkerülésének egyik módszere, hogy minden üzletkötés esetén aprólékoson ellenőrzik a cégek vevőik megbízhatóságát, és alaposan megbizonyosodnak róla, hogy az adott cég kiegyenlíti majd a neki kiállított utalásos számlákat.
Ez a módszer az állandó vevőknél nehezen járható út, mivel a folyamatos vevőellenőrzés és hitellimit felülvizsgálat rengeteg időt és energiát igényel, ennek évenkénti vagy félévenkénti elhalasztása viszont nagy veszteségeket okozhat. A legmegfelelőbb módszer a kockázatosság változásának figyelésére az állandó monitorozás, és ez alapján a hitellimit rendszeres felülvizsgálata.
Az üzleti partnerek kockázatosságának, ajánlott hitelkeretének, tőkeerejének vagy fizetési moráljának változásáról szóló automatikus értesítések rengeteg fejfájástól kímélhetik meg a cégek pénzügyi döntéshozóit. Így heti szinten tisztában lehetek a vállalatok azzal, hogy egy üzleti partnerük kockázatosabbá vagy kevésbé kockázatossá vált, és megtehetik a szükséges lépéseket a veszteségek elkerülése érdekében.
A vevők folyamatos kockázatosság-figyelésének nemcsak a veszteségek és a nem fizetések elkerülésében van nagy szerepe, hanem az ügyfélmegtartásban is. Amikor egy korábban kockázatosnak tartott vevő megbízhatósága javul, akkor a fizetési feltételeken is lehet könnyíteni, nagyobb hitelkeretet kaphat, vagy a kiadható áru mennyiségét is lehet növelni, ezáltal javítva az ügyfélelégedettséget és a vevők hűségét.
A kockázatosság változásfigyelése azért is különösen fontos, mivel a jó cégminősítés már akkor képes reagálni partnereik pénzügy helyzetének negatív irányú változására, amikor még az nem nyert nyilvánosságot. Előfordulhat az is, hogy még a kockázatossá váló cégben sem tudatosul, hogy „baj van”, de önkéntelenül olyan lépéseket tesz, ami a fizetésképtelenség felmerülésének nagyobb valószínűségére utal, a D&B minősítése ezt is tükrözi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.