Kiderülhet, hogy irreálisan alacsony áron adták el két éve a Debreceni Járműjavítót. Mára a szegmens több más cége is külföldi kézbe került, de maradtak hazai ellenőrzésűek is. A MÁV közben létrehozott egy mindenféle motorvonat összeszerelésére alkalmas szolnoki csúcsbázist.
Egy kereszténydemokrata képviselő szerint túl olcsón adta el a MÁV 2009-ben a Debreceni Járműjavítót a romániai Grampet magánvasút-társaságnak. A 72 millió forintos árat az előző év 2,1 milliárdos forgalmához és 118 milliós nyereségéhez képest tartja alacsonynak Spaller Endre, a parlamenti MÁV-vizsgáló bizottság kormánypárti tagja, annak ellenére, hogy a gazdasági válság a járműjavítót is megviselte. Szerinte lehet, hogy ez a privatizáció is bekerül az elszámoltatási csomagba.
Spaller Endre feltételezi, hogy 2011-ben újból nyereségessé válhat a társaság. A debreceni Grampetnél erre vonatkozó – pontosabban semmilyen – kérdésünkre nem kívántak válaszolni. Tény viszont, hogy anyacégük valóban hatékony gazdálkodású, nem sokkal korábban ésszerűsített működésű társaságot szerzett meg két éve. A hatékonyságjavításnak köszönhetően 2005-től sorra futottak be a megrendelések: ro-la (kamionok szállítására alkalmas speciális vasúti kocsik) gyártására és összeszerelésére szóló megbízás, eltolható oldalfalú teherkocsik szerelése a hazai Dunavagon Kft.-nek, hegesztett vasúti alvázak gyártása a svájci Cattaneo vasúttársaságnak, szintén hegesztett felépítmények az osztrák Estet vasútnak, továbbá MÁV- és Mol-megrendelés. Igaz, „becsúszott” egy kevésbé sikeres üzlet is. A társaságnak hatalmas tartozása keletkezett amiatt, hogy – szakmai körök szerint – anyagáron bevállalt egy garantáltan 800 millió forintos veszteséget produkáló, németországi megrendelést.
A Debreceni Járműjavító megszerzése, azaz vele a magyarországi vasútikocsi-gyártó piac egy részének az ellenőrzése ugyanúgy beleillett a Grampet erőteljes terjeszkedési tervébe, ahogyan az is, hogy 90 százalékos hányadhoz jutott a Train Hungary Magánvasút Kft.-ben. A Grampet nem titkolt célja a hazai vasúti áruszállítási piac 30 százalékának a megszerzése. Bár ennek erős határt szab egyebek között az osztrák kézben lévő Rail Cargo Hungaria piaci ereje, forrásaink szerint a romániai cég sok magyarországi tranzitfuvart megszerez, szlovákiai partnerével együttműködve. Az 1991-ben alapított Grampet a hazájában is erős. Azt mondják, kiváltságos helyzetű megbízóktól kap megrendelést, maga pedig igen jó áron tud vásárolni.
Mostanra teljesen átalakult az eredetileg kizárólag MÁV-ellenőrzésű hazai vasútijármű-gyártó piac. A tucatnyi cég egy része bezárt, a többi gazdát cserélt. A Dunakeszin működő egység többségét például ma a kanadai Bombardier ellenőrzi, a Tiszavas Kft. pedig a MÁV Cargo hozományaként osztrák kézbe került. A szombathelyi Vasjármű hazai kézben maradt, a cég a Traininvest Kft. közbeiktatásával három magánszemélyé. Magyar állami tulajdonban van a MÁV-tulajdonú Székesfehérvári és a Szolnoki Járműjavító is. A szolnoki egységben mintegy két éve vonta össze vasútijármű-javító és -karbantartó erőit a MÁV Gépészet Zrt., úgy, hogy a felújított csarnokban bármilyen típusú motorvonat összeszerelhető. Igaz, emiatt kellett bezárni a budapesti járműjavítót. Van saját műszaki-karbantartó részlege a GYSEV Zrt.-nek is, a FLIRT motorvonatok karbantartására pedig Pusztaszabolcson hozott létre bázist az osztrák Stadler.
Feltételek és kedvezmények
A romániai szakmai befektető csak a társaság tulajdonjogát szerezte meg, az általa használt ingatlanokat a MÁV-tól bérli. A szerződéskötéskor 8+3 évre változott az előbbi ingatlanok bérletének futamideje. A Grampet vállalta, hogy három éven belül legalább másfél millió euró befektetést hajt végre a debreceni vállalatban, a MÁV pedig átütemezte a járműjavító korábbi, tagi hitel nyújtásából származó közel félmilliárd forintos követelését. A törlesztés két év múlva folytatódik, a visszafizetésre a Grampet kezességet vállalt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.