BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdos károk a japán autóiparban: nyáron indulhat újra a termelés

A japán autóipari dolgozók egyelőre vagy otthon vannak, vagy a gyárak romjait takarítják. A becslések szerint az ipart több milliárd dollár kár érte a földrengés és szökőár miatt. Legelőbb nyáron indulhat újra a termelés.

A japán autóra pályázó vásárlók a következő hetekben nem biztos, hogy megkapják az általuk áhított modellt, a japán autóipari munkások legtöbbje ugyanis még mindig kényszerszabadságon van. A legnagyobb autógyártók, mint a Toyota és a Honda dollármilliárdos veszteségeket könyvelnek el a március 11-ei katasztrófa miatt. A gyárak raktárkészleteinek nagy része ugyanis szintén a földrengés áldozata lett.

A Goldman Sachs becslése szerint a japán autóipart ért kár minden elveszetegetett nappal 200 millió dollárral nő. Ami azt jelenti, hogy az elmúlt két hétben a kár 2,8 milliárd dollárra rúgott.

Az újjáépítéshez szükséges alkatrészek jó része azonban Amerikából és Európából érkezik Japánba, így legelőbb április közepén, végén indulhat az építkezés, egyes elemzők szreint pedig a termelés legelőbb a nyáron indulhat be. A gyárakban egyelőre nincs vezetékes víz és villany sem.

Az Advanced Research tokiói ügyvezetője Koji Endo szerint ez az eddigi legnagyobb természeti csapás, amely az autóipart érte.

A japán autógyártók adják el a második legtöbb autót a világon, így nemzetgazdaságilag is jelentős kár érte az országot. Ennek ellenére a szakértők úgy vélik, az autóipar Japánban továbbra is meghatározó iparág marad.

Nem látja ilyen rosszul a japán autóipar helyzetet a Nissan Motor Co., amely több területen kényszerült a gyártás leállítására. A vállalat közleménye szerint néhány héten belül újraindulhat a termelés. A Nissan felmérte a beszállítói lehetőségeket és korántsem látja olyan drasztikusnak a helyzetet, mint ahogy azt korábban egyes szakértők nyilatkozták – jelentette be hétfőn Brian Brockman szóvivő. Szerdán viszont már úgy nyilatkoztak, a jövő héten hétfőtől péntekig alkatrészhiány miatt leállítja a gyártást japán autógyáraiban, de a földrengés utáni helyreállítási erőfeszítéseknek köszönhetően április közepétől üzemei már újra a rendes munkarendben dolgoznak.

A közép távon nem is, rövid távon mindenképpen akadnak problémák. Az autóalkatrészeket gyártó Hitachi Automotive Systems alkalmazottai dolgoznak ugyan, csak nem alkatrészeket gyártanak. Megpróbálják helyreállítani a gyár megsérült részeit, s mentik, ami még menthető. A vállalat szóvivője még csak megbecsülni sem tudta, mikor tudják újraindítani a gyárat.

A japán autóipar az egyik legkomplexebb gyártási folyamat helye: egy jármű legyártásához mintegy háromezer helyről szerzik be az alkatrészeket. S minden egyes ilyen darab több száz kisebb alkatrészből áll, amelyet különböző cégek gyártanak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.