Csorba László,
a Metro Kereskedelmi Kft. ellátásilánc-vezetője
„Az ismert brandek és a hazai termékek erősödését várom, de 2011 még a stabilizáció és nem a fejlődés éve lesz. Középtávon azok a kereskedők lesznek sikeresek, akik ezt az időt a hatékonyság fejlesztésére használják, így a kereslet bővülésével 2012-től jelentős lépéselőnybe kerülnek a versenytársaikkal szemben. Társaságunk is ezt a stratégiát követi. A logisztikai piacon további centralizációt várok, a szolgáltatóknak is prioritásként kell kezelniük a folyamatok hatékonyabbá tételét, hogy versenyképesek legyenek a kereskedelem logisztikai piacán, illetve a piaci réseket megcélzó hozzáadott értéket és szolgáltatást kell nyújtaniuk.
Ezek árakban jelentkező pozitív hatását az alapanyagárak (például üzemanyag) alakulása befolyásolhatja. Ezért a logisztikai szolgáltatóknak és a kereskedőknek együtt kell gondolkodniuk, hogy a hatékonyságot célzó projektek a közös középtávú versenyképességet erősítsék. Az említettek mellett a környezettudatosság erősítése is középtávú prioritás, hiszen amire jelenleg k+f forrás esetleg elérhető, annak megvalósítása a jövőben kötelező lesz. Cégünk stratégiája a regionális együttműködésekben rejlő szinergiák további kihasználása is. Ezáltal az autók, konténerek jobb kihasználása, a készletek csökkentése valósítható meg – a termek polci elérhetőségének növelése mellett –, ez az energiafelhasználás és szén-dioxid-kibocsátás mérséklésével is jár.”
Józsa Dávid,
a Masterplast csoport nemzetközi logisztikai vezetője
„Előzetes várakozásaink szerint az idén az építőipar lassan, de újra növekedési pályára áll. Úgy gondoljuk, 2011 fordulópont lesz, bár a lakásépítésben ez évben még nem várunk jelentős fellendülést, ellenben az energetikai felújítások területén – így például a csoportunk számára kiemelten fontos utólagos hőszigeteléseknél – növekedést tervezünk 2011-re. Az ágazat fellendülése kedvezően hathatna a költségekre, hiszen a meglévő erőforrások kihasználtsága, így a hatékonyság is javulna.
Emellett a csoportnál is folyamatosan dolgozunk a logisztikai folyamatainak további fejlesztésén. Elég például az üzemanyagárak trendszerű emelkedésére gondolni, egyértelmű, hogy a jelen helyzetben még nagyobb jelentőséget kap a ki-, illetve beszállítások szervezésének hatékonysága. Minden bizonnyal lesznek változások, például az alacsonyabb értékű termékek beszerzésénél. Ezek a szállítási költségekre kiemelten érzékenyek, ezért valószínűnek tartom, hogy a meglévő beszállítói struktúrát a jövőben célszerű lesz több kisebb kiszállítási sugárral üzemelő, adott esetben kisebb kapacitású beszállítói forrásra alapozni. A jövőbeni fejlesztéseinket mi is ennek megfelelően tervezzük, ezzel is mérsékelve szállítási költségeinket.”
Németh Zsolt,
az Imperial Tobacco Magyarország Kft. logisztikai vezetője
„Összességében enyhe bővülést várok, de ez igen aránytalan lehet. Míg Nyugat-Európa egyes országaiban már a válság előtti szintre tért vissza a vásárlási kedv, Magyarországon egy kisebb mértékű javulást is nagyon pozitív jelenségként élnénk meg. A jövedelmi különbségek növekedése miatt fennáll az a veszély, hogy ez is inkább a tehetősebb réteg extra vásárlásaiból adódik, és nagyrészt az importtermékek irányában valósul meg. A logisztikai folyamatokban nem várok komoly változást, az ágazatban megvalósuló átszervezések eredményeként a raktározási költségeket a mostani szint közelében, a szállítmányozási díjakat a nagymértékben emelkedő üzemanyagárak és egyéb költségek (például adók) miatt esetleg a maiaknál jóval magasabban képzelem el.
Több cégnél érzékelem, hogy a korábbi időszaktól eltérően a régiós ellátást biztosító logisztikai központokat Magyarország helyett a környező országokban valósítják meg. Remélem, a következő években megfordul ez a negatív trend. Megbízóként ma azt tapasztalom, a logisztikai szolgáltatók a főként exportra gyártó vállalatok kiszolgálása mellett kiemelten kezelik a hazai piacra termelő FMCG (napi fogyasztási cikkek) cégek hosszabb távon talán némileg stabilabb igényeit, és készek megfelelni az egyre speciálisabb elvárásoknak.”
Szabó András,
a TE Connectivity logisztikai vezetője
„A szektor a kis kategóriás gépjárművek esetében stagnálást, kisebb emelkedést, a közép- és felső kategóriájúaknál továbbra is bővülést vár, bár az utóbbi időben az előrejelzéseket sokszor jelentősen felülmúló igényekben a kiszámíthatóság folyamatosan nő. Az OEM-ek (Original Equipment Manufacturer) magas színvonalú kiszolgálásában a beszállítási lánc rövidítése, optimalizálása nagy szerepet játszik. Elsősorban a kisebb alkatrészeket nagy volumenben gyártó, illetve szerelő piaci szereplőknél látszik, hogy a termelési folyamataikat próbálják legalább regionálisan összehangolni, esetenként összevonni. Ezzel a raktározási és szállítási költségeiket tudják mérsékelni. Az utóbbi azért is fontos, mivel ezek a jelenlegi üzemanyag-piaci prognózisok szerint egyre nagyobb súlyt képviselnek a termékek árképzésénél.
A Kína felé történő terjeszkedés a beszállítók részéről folytatódik, de alternatívaként az észak-afrikai országok is szerepet kapnak. Ez a folyamat az európai piacra gyártó beszállítóknál jelenleg is nagy léptekben zajlik. Itt az olcsó, szinte korlátlan számú munkaerő, kisebb földrajzi távolság, rövidebb, kiszámíthatóbb tranzitidő a jellemző, annak ellenére, hogy jelenleg viszonylag kevés logisztikai cég képes hasonló szolgáltatási színvonalat biztosítani, mint a már jól bejáratott kereskedelmi útvonalak esetében.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.