Három komor év után van az amerikai autópiac – kezdi elemző cikkét a Fortune a New York-i autószalon kapcsán. Az ezredforduló táján ugyanis kilenc egymást követő évben meghaladta a 16 milliót – sőt, egy ízben a 17 milliót is – az értékesített személyautók és az Észak-Amerikában akként használt pick-upok száma. Ám 2008-ban már csak 13,2 millióra, egy évre rá pedig 10,4-re esett a forgalom, ez komolyan hozzájárult a General Motors és a Chrysler csődjéhez. Az elmúlt évi értékesítési szint már elérte a 11,6 milliót, ám George Magliano, az IHS Global Insight elemzője szerint ebben az évben a 13 milliót is elérheti a forgalom, sőt, jövőre már 14,7 milliót vár. Az autószalonon nem kis érdeklődéssel fogadott előadásában folyamatos forgalombővülést vetített előre, és biztosra veszi, hogy négy év múlva ismét 17 milliós lehet a forgalomba helyezett autók száma.
A jóslat az idei első negyedéves eladási statisztikán alapul, amely szerint a tavalyi első negyedévhez képest 20,2 százalékkal több, 3,06 millió „light vehicle”, vagyis személyautó és pick-up kelt el március végéig. Ami pedig különösen érdekes, hogy az elmúlt nyár óta folyamatosan emelkedő benzinár ellenére csaknem ugyanannyi, 1,527 millió pick-up kelt el az első negyedév során, mint személy-autó, amelyből 1,537 millió talált gazdára.
Az autóipar válsága 2008-ban, a hitelválság szeptemberi kitörése előtt négy hónappal kezdődött, amikor attól rémüldözött az Egyesült Államok, hogy négy dollárra emelkedett egy gallon benzin ára. Három éve az üzemanyag példa nélküli drágaságára a vásárlási szokások megváltozásával reagált a piac: noha évtizedekig az európaiaknál jóval nagyobb, sok esetben luxusfelszereltségű pick-upok, valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje volt Amerika, ezek értékesítése hirtelen a mélybe zuhant. A világ benzinforgalmának harmadát ugyanis az USA használja fel, és e mennyiség felét – a világforgalom hatodát – a munkába járás emészti fel.
Az óriás járművek mai népszerűségét ugyanakkor elemzők sem értik. Márciusban – a közel-keleti krízis, a japán katasztrófa okozta termelésesés ellenére – a pick-upok értékesítése 14, a SUV kategóriáé pedig 25 százalékkal bővült. Tegyük hozzá: személykocsiból is 21 százalékkal több, összesen 654 ezer fogyott. Ez utóbbi adat azonban érthető, hiszen a Fortune cikke szerint az amerikai autóállomány átlagos kora 9,9 év. (Magyarországon 11,1 évről beszélhetünk.)
George Magliano ugyanakkor a napokban 13,3 millió darabról 12,9 millióra csökkentette idei értékesítési prognózisát. Az IHS Global Insight elemzője szerint az olajárak legalább 150 ezer, a japán katasztrófa miatt bekövetkezett gyártáscsökkenés pedig több mint 200 ezerrel szűkíti az amerikai autópiacot ebben az évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.