BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Napenergiával a levegőben: új korszak a párizsi légikiállításon

Hétfőn kezdődött és egy teljes hétig tart az idén 49-edik évfordulóját ünneplő Paris Air Show a francia fővároshoz közel eső Le Bourget-ban. Jellemzően a kiállításon kapják a legnagyobb repülőgépgyártók éves rendelésük többségét, amelyekért a két rivális, az amerikai Boeing és az európai Airbus verseng. A bemutatón az ágazatot érintő energia-újhullám is bemutatkozott.

Az idei légi show a Boeingnek indult jobban, egyből a nyitás után a Qatar Airways bejelentette, hogy megrendel hat darab Boeing 777-es típusú gépet, míg kedden a Norwegian Air Shuttle diszkont légitársaság közölte, hogy 15 darab Boeing 737-800 legyártására ad megrendelést listaáron, azaz 1,2 milliárd dollár értékben. Az, ha egy gyártó listaáron tudja eladni a gépeket nagy szó a párizsi show-n, tekintettel arra, hogy a megrendelők általában óriási árkedvezményeket próbálnak kialkudni a nagyobb számú megrendeléseknél.

A Boeing egyúttal bemutatta saját fejlesztésű szuperjumbóját, a 747-8-t, amelyet az Airbus A380-asának versenytáraként dobank a piacra. Ez a gép a legnagyobb, amelyet valaha az amerikai légiiparban építettek, a Boeing 27 milliárd dollárt ölt a fejlesztésbe.

Az európai gyártó idei bemutatója kissé szerencsétlenebbre sikeredett: a kiállításra érkező A380-as szárnya a landolást követően megsérült, mert a vége beleakadt a leszállópálya egyik taxiállomásába, így az Airbusnak új szuperjumbót kellett kerítenie a bemutatóhoz, amelyet a Korean Air biztosított a vállalatnak.

Mindemellett a kiállításon kellett bejelentenie, hogy csak késéssel tudja szállítani az új szélestörzsű A350-1000-es modelljét. Az Airbus kereskedelmi igazgatója megvédte kenyéradóját, mondván, az új A350-es sokkal korszerűbb, jobb versenytársa lesz a Boeing 777-300ER típusú gépének, amely 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt.

Az Airbus lejtmenete azonban ezzel nem ért véget, hiszen még aznap a A400M-es katonai szállító bemutatóját pedig  - az Airbus állítása szerint egy kisebb sebességváltó problémája miatt – el kellett halasztania.

Továbbra is népszerű azonban a közepes-távolságokon sok légitársaságánál használt A320-as típusának új verziója, amelyet A320neo néven dobtak a piacra, s állításuk szerint 15 százalékkal kevesebbet fogyaszt. Az energiahatékonyság egyébként más gyártóknál is egyre nagyobb szerepet kap. A kiállításon hibridmotorokat, bioüzemanyaggal hajtott és napenergiával működő egységeket is bemutattak. Az idei kiállításon debütált Bertrand Piccard és André Borschberg 2003-ban indult kísérleti projektje, amelynek eredményeként egy gép 26 órát kizárólag napenergia felhasználásával tudott repülni. A két pilóta egyébként 2012-ben azt tervezi, hogy anélkül repülik körbe a Földet, hogy egy csepp üzemanyagot is felhasználnának.

A Solar Impulse gyár különlegessége mellett nagy reményeket fűznek a bioüzemanyaggal hajtott típusokhoz is, amelyek alkalmazásával ágazati becslések szerint évente több millió tonna szén-dioxid kibocsátását spórolhatják meg. Mint a vásár első napján bejelentették, 60 darab A320-ra kapott megrendelést az Airbus az amerikai General Electric repülőgéplízing részlegétől, mintegy 5,5 milliárd dollár értékben.

Az Airbus és a Boeing összességében több mint 26 milliárd dolláros megrendeléssel zárta a hétfőt, beleértve az opciós vásárlásokat is. Az Airbus 142 gép megrendelést zsebelt be listaáron, összesen 15 milliárd dollár értékben. A Boeing 11 milliárd dollár értékű rendelést kapott.

A piaci szereplők egyértelműen pozitívan látják az idei évet az ágazat több éves mélyrepülését követően, mégis úgy vélik a piaci környezet továbbra is tartogat kihívásokat: a heves közel-keleti helyzet miatt emelkedő olajárakat, a globális gazdaság növekedésének lassulását, az észak-afrikai zavargásokat és a japán katasztrófa következményeit.

A nagy gyártók mellett persze a kisebbek sem maradnak el idén sem. A brazil Embraer - a világ jelenlegi harmadik repülőgépgyártója után - összesen 39 rövid távolságra repülő gépre kapott megbízást hétfőn: az úgynevezett E-osztályos géptípusok listaára ugyancsak 1,7 milliárd dollár. A General Electric légiközlekedési üzletága, a Capital Aviation Services 15 darab ATR-75-600-as turbólégcsavaros gépet rendelt, amelyet a francia-olasz ATR gyárt. Egyes piaci vélemények szerint a kanadai Bombardier és a kínai Comac együttműködése még a két nagy szereplő piaci dominanciáját is megtörheti: a két vállalat áprilisban egyezett meg arról, hogy a CSeries és a C919 fejlesztésének és gyártási programját hozná egy közös alapra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.