BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Napenergiával a levegőben: új korszak a párizsi légikiállításon

Hétfőn kezdődött és egy teljes hétig tart az idén 49-edik évfordulóját ünneplő Paris Air Show a francia fővároshoz közel eső Le Bourget-ban. Jellemzően a kiállításon kapják a legnagyobb repülőgépgyártók éves rendelésük többségét, amelyekért a két rivális, az amerikai Boeing és az európai Airbus verseng. A bemutatón az ágazatot érintő energia-újhullám is bemutatkozott.

Az idei légi show a Boeingnek indult jobban, egyből a nyitás után a Qatar Airways bejelentette, hogy megrendel hat darab Boeing 777-es típusú gépet, míg kedden a Norwegian Air Shuttle diszkont légitársaság közölte, hogy 15 darab Boeing 737-800 legyártására ad megrendelést listaáron, azaz 1,2 milliárd dollár értékben. Az, ha egy gyártó listaáron tudja eladni a gépeket nagy szó a párizsi show-n, tekintettel arra, hogy a megrendelők általában óriási árkedvezményeket próbálnak kialkudni a nagyobb számú megrendeléseknél.

A Boeing egyúttal bemutatta saját fejlesztésű szuperjumbóját, a 747-8-t, amelyet az Airbus A380-asának versenytáraként dobank a piacra. Ez a gép a legnagyobb, amelyet valaha az amerikai légiiparban építettek, a Boeing 27 milliárd dollárt ölt a fejlesztésbe.

Az európai gyártó idei bemutatója kissé szerencsétlenebbre sikeredett: a kiállításra érkező A380-as szárnya a landolást követően megsérült, mert a vége beleakadt a leszállópálya egyik taxiállomásába, így az Airbusnak új szuperjumbót kellett kerítenie a bemutatóhoz, amelyet a Korean Air biztosított a vállalatnak.

Mindemellett a kiállításon kellett bejelentenie, hogy csak késéssel tudja szállítani az új szélestörzsű A350-1000-es modelljét. Az Airbus kereskedelmi igazgatója megvédte kenyéradóját, mondván, az új A350-es sokkal korszerűbb, jobb versenytársa lesz a Boeing 777-300ER típusú gépének, amely 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt.

Az Airbus lejtmenete azonban ezzel nem ért véget, hiszen még aznap a A400M-es katonai szállító bemutatóját pedig  - az Airbus állítása szerint egy kisebb sebességváltó problémája miatt – el kellett halasztania.

Továbbra is népszerű azonban a közepes-távolságokon sok légitársaságánál használt A320-as típusának új verziója, amelyet A320neo néven dobtak a piacra, s állításuk szerint 15 százalékkal kevesebbet fogyaszt. Az energiahatékonyság egyébként más gyártóknál is egyre nagyobb szerepet kap. A kiállításon hibridmotorokat, bioüzemanyaggal hajtott és napenergiával működő egységeket is bemutattak. Az idei kiállításon debütált Bertrand Piccard és André Borschberg 2003-ban indult kísérleti projektje, amelynek eredményeként egy gép 26 órát kizárólag napenergia felhasználásával tudott repülni. A két pilóta egyébként 2012-ben azt tervezi, hogy anélkül repülik körbe a Földet, hogy egy csepp üzemanyagot is felhasználnának.

A Solar Impulse gyár különlegessége mellett nagy reményeket fűznek a bioüzemanyaggal hajtott típusokhoz is, amelyek alkalmazásával ágazati becslések szerint évente több millió tonna szén-dioxid kibocsátását spórolhatják meg. Mint a vásár első napján bejelentették, 60 darab A320-ra kapott megrendelést az Airbus az amerikai General Electric repülőgéplízing részlegétől, mintegy 5,5 milliárd dollár értékben.

Az Airbus és a Boeing összességében több mint 26 milliárd dolláros megrendeléssel zárta a hétfőt, beleértve az opciós vásárlásokat is. Az Airbus 142 gép megrendelést zsebelt be listaáron, összesen 15 milliárd dollár értékben. A Boeing 11 milliárd dollár értékű rendelést kapott.

A piaci szereplők egyértelműen pozitívan látják az idei évet az ágazat több éves mélyrepülését követően, mégis úgy vélik a piaci környezet továbbra is tartogat kihívásokat: a heves közel-keleti helyzet miatt emelkedő olajárakat, a globális gazdaság növekedésének lassulását, az észak-afrikai zavargásokat és a japán katasztrófa következményeit.

A nagy gyártók mellett persze a kisebbek sem maradnak el idén sem. A brazil Embraer - a világ jelenlegi harmadik repülőgépgyártója után - összesen 39 rövid távolságra repülő gépre kapott megbízást hétfőn: az úgynevezett E-osztályos géptípusok listaára ugyancsak 1,7 milliárd dollár. A General Electric légiközlekedési üzletága, a Capital Aviation Services 15 darab ATR-75-600-as turbólégcsavaros gépet rendelt, amelyet a francia-olasz ATR gyárt. Egyes piaci vélemények szerint a kanadai Bombardier és a kínai Comac együttműködése még a két nagy szereplő piaci dominanciáját is megtörheti: a két vállalat áprilisban egyezett meg arról, hogy a CSeries és a C919 fejlesztésének és gyártási programját hozná egy közös alapra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.