Az Európai Parlamentben elhangzott javaslatok szerint a külföldi állampolgároktól is be lehet majd hajtani a komoly kihágások után járó büntetéseket. Ezek közé tartozik a négy legveszélyebb is, melyek a halálos közúti balesetek 75 százalékáért felelősek: az ittas vezetés, a tiloson való áthajtás, a be nem kötött biztonsági öv és a gyorshajtás. A kisebb, 75 euró alatti büntetéssel járó vétségek nem kerülnének bele ebbe a körbe.
Az elképzelések szerint az uniós polgárok és gépjárművek azonosíthatóak lennének más államok hatóságai számára is. Vagyis a tagországok illetékes szervei lehetőséget kapnak az elektronikus adatcserére egymás között. Amennyiben az azonosítás megtörtént, egy - a későbbiekben kidolgozandó - formalevelet kapnának a vétkezők.
Egyelőre azonban az ügy folytatása az egyes tagállamokra van bízva, ahol a kihágás történt. A direktíva ugyanis nem harmonizálja sem a kihágások mibenlétét, sem az értük adható büntetést, se a behajthatás menetét. Így egyelőre nem lehet azt sem tudni, mi lesz azokkal az autósokkal, akik figyelmen kívül hagyják a figyelmeztető levelet.
"Egy külföldi sofőr háromszor gyakrabban vétkezik a szabályok ellen, mint egy helyi lakos. Az új szabályoknak elrettentőenek kell lennie és meg kell változtatnia az autósok viselkedését. Sokan még mindig azt hiszik, hogy külföldön nem vonatkoznak rájuk a szabályok. Nekik üzenek, hogy nagyon is vonatkoznak és mi be is fogjuk ezt tartatni" - nyilakozta a direktívával kapcsolatban Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke.
A javaslatot néhány ugyan akár már néhány héten belül elfogadhatják az egyes tagországok kormányai, innen azonban két éves periódus szükségeltetik ahhoz, hogy a hazai jogszabályokba implementálják az uniós direktívát, vagyis legjobb esetben is 2013-tól léphetnek életbe az új szabályok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.