Korábban a tolvajok főleg építési területeken működtek, ma már a finn főváros más részein is előfordulnak. Legutóbb a Helsinki Városi Színház épületének ablakkereteiből törtek le nagy rézlemezeket a tolvajok. A tíz-harminc méter hosszú rézlemezek eltűnése több ezer eurós kárt jelent, a tetteseket eddig nem sikerült kézre keríteni.
A Helsingin Sanomat szerint a réztolvajlás az utóbbi években szaporodott el, a népszerűségének oka, hogy az elmúlt időszakban a vörös ipari fém ára jelentősen emelkedett. Mostanra szinte minden hétre jut egy-egy lopási eset, a rendőrségi források szerint az elkövetőek főként kelet-Európából érkeznek a finn fővárosba.
A finn rendőrség korában is találkozott hasonló bűncselekményekkel, de számukra is újdonság, hogy már az épületekből is kibontják a réz elemeket a tolvajok. A közelmúltban egy teljes tetőszerkezetet vittek el a tolvajok, az árkádot fedő réz elszállításához bizonyára teherautót használtak az elkövetők.
Mint arról beszámoltunk, a német hatóságok is hasonló esetekről adtak hírt. Csupán a német vasútnál (Deutsche Bahn - DB) tavaly kereken 4500-szor fordult elő színesfémtolvajlás, a növekedés 40 százalékos az előző évhez viszonyítva. A lopások idén is folytatódtak: ez év első négy hónapjában a DB berlini központja 1000 ilyen bűntettet regisztrált.
Ralf Schmitz, a német fémkereskedők szövetségének főtitkára szerint a magas árak nagy csábítást jelentenek. Hetente legalább egyszer érkezik bejelentés lopásról valamelyik tagvállalat részéről. "Néhány vállalatnál akár 5-6 tonna fém tűnik el" minden ellenőrzés ellenére. Sőt, legutóbb egy egész teherautónyi rakomány tűnt el útban Spanyolországból Németországba, a pótkocsival és a gépkocsivezetővel együtt.
Az iparági szövetség ugyan azonosítóval ellátott rezet használ, de a tolvajokat ez sem akadályozza meg, csakúgy, mint a több vállalat által használt videó megfigyelő rendszer. A német vasút által használt, csak UV-fényben látható jelölések segítségével a nyomozók követhetik a fém mozgását. Eszerint a nagy mennyiségeket zsákmányoló tolvajok a szállítmányokat szinte kivétel nélkül Lengyelországba és Oroszországba viszik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.