Egy első számú vezető akkor érzi kiteljesedettnek az életét, ha sikerre viheti azt a céget, amelyet vezet. A Maslow-piramis tetején „csücsülő” vezetők nem tesznek mást, csak megpróbálnak azzá válni, amire a legjobb képességeik és adottságaik lehetőséget adnak számukra.
Vagy előrelépsz egyet a növekedés irányába, vagy hátrafelé a biztonságba – ismeri ezt a gondolatot? Az idézet Abraham Maslow amerikai pszichológustól származik, a Maslow- vagy másképpen a szükségletpiramis kidolgozójától. Úgy tűnik, a gazdasági válság egyre nagyobb szakadékot teremt az önmegvalósító és a „csak” egzisztenciális biztonságra törekvő emberek között. Legalábbis ezt állítja a Columbiai Egyetem menedzsment tanszékének a kutatása, amely kifejezetten a felső vezetők karrierelégedettségét, ezen túlmenően az önmegvalósítási lehetőségeiket vizsgálta.
Hogy valójában mit is jelent az önmegvalósítás? A szakirodalom szerint a személyiség kiteljesítését, vagyis azzá válást, amire a legjobb képességeink és adottságaink lehetőséget adnak. A célok közül természetesen azok elérése, amelyek boldoggá tesznek, amelyek irányt és értelmet adnak életünknek. A kutatás azt találta, hogy a vezetők önmegvalósítási törekvése és a karriervágyuk, valamint a topvezetők önmegvalósítása és az általuk vezetett vállalat eredményessége szorosan összefügg. Vagyis egy ambiciózus szakember akkor lesz boldog és elégedett, ha folyamatosan előreléphet a ranglétrán, míg egy első számú vezető akkor örül és érzi kiteljesedettnek az életét, ha sikerre viheti azt a céget, amelyet vezet. Mindez nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy az önmegvalósítás során tehetségünknek, képességeinknek megfelelően teljesítünk, produkálunk tanulásban, munkában, hivatásban. Igaz, a pénzpiaci válság sokak önértékelését és elégedettségét veszélyezteti épp ezért, hiszen ha nem jól megy a vállalat, akkor sok vezető hajlamos önmagát hibáztatni. A reális önértékeléshez és az elégedettség mérlegeléséhez manapság mindenképp be kell kalkulálni a külső körülményeket. Bár nem készítettünk felmérést, a manager magazinnak nyilatkozó hazai felső vezetők véleményéből kiderül, valóban összefügg az üzleti eredményesség és az adott vezető önmegvalósítása, elégedettsége. Nézzük csak Bartók Jánosnak, az Aviva Életbiztosító Zrt. elnök-vezérigazgatójának a nyilatkozatát: „Szeretném, ha az általam irányított pénzintézet 2012 végén úgy tekintene vissza a korábbi öt évre, mint nagyon viharos, de szakmailag és pénzügyileg egyaránt sikeres időszakra… Ha ennek a periódusnak a végén a legértékesebb kollégáim mellettem lesznek, és hozzájuk tud majd csatlakozni néhány új reménység, akkor boldog is leszek.”
Pszichológusok szerint egyébként az önmegvalósítás a gondolkodás, hit, cselekvés hármasával érhető el. Vagyis képes vagyok komplexen gondolkodni, tervezek, stratégiát látok (üzletre, saját életre stb.), hiszek abban, amit teszek, hiszek önmagamban, és nem vagyok rest tenni ezért, tetteim nem halnak el, hanem véghezviszem, amit elgondoltam, s nem mástól várom a megoldást.
Hasonló eredményre jutott a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézete és az OD Partner Kft. korábbi közös kutatása is, amely vállalati menedzsereket kérdezett a karriermenedzsmentről. Ebből kiderült, hogy a magyar üzleti életben dolgozók előrelépési vágya hihetetlenül erős, a munkatársak 95, a kiemeltek 82, az alsó szintű vezetők kilencven százaléka, a középvezetőknek pedig több mint kétharmada feljebb akar lépni a ranglétrán a következő öt évben.
Csak a felső vezetőknél lassul le a karrierépítés üteme, húsz százalékuk szeretne első számú pozícióba kerülni. Az erős előremeneteli szándék túlzott önbizalomról és irreális várakozásokról tanúskodik – állapítja meg például a kutatás.
A cégek alapvető üzenete az a munkatársaik felé, hogy a karrierjükért nem más, hanem saját maguk felelősek. Elmúlt az az időszak, amikor a karrier egy vonatúthoz hasonlított, ahol kiépített pályán, meghatározott állomásokon utazott előre a lojális és jól teljesítő munkavállaló. Manapság az üzenet az, hogy mindenki üljön biciklinyeregbe, keresse meg a maga útját, a maga lehetőségeit, a szervezetnek ebben támogató, keretteremtő felelőssége van. Úgy tűnik, az üzenet ha nem is mindenkinek, de azért sokaknak átment: a válaszadók úgy vélik, a felelősség kétharmada az övék, egyharmad részben viszont a vállalat is felelős az érvényesülésükért.
László,
az AkzoNobel Közép-
Európa Dél
vezérigazgatója
– Elégedett a saját üzleti eredményeivel?
– Összességében elégedett vagyok az általam irányított országok eredményeivel. Az elmúlt néhány év nagy kihívás volt minden piaci szereplőnek, ráadásul mi a vállalaton belül is jelentős átalakításokat hajtottunk végre Magyarországon és más közép-európai államokban. Az ezek által elért hatékonyságnövekedés jelentős eredményeket hozott, ezeket az amszterdami cégközpontban is elismerik.
– Mit szeretne még elérni?
– Festékgyártó vállalatként szeretnénk színt vinni az emberek életébe. Ez különösen igaz Magyarországra, mert itthon sokan hajlamosak még borúsabbnak, szürkébbnek látni a világot, mint amilyen az valójában.
Bartók
János,
az Aviva
Életbiztosító Zrt. elnök-
vezérigazgatója
– Elégedett a saját üzleti eredményeivel?
– Az eddigi pályafutásom során volt módom zöldmezős beruházást irányítani, egykori állami monstrum átalakításán dolgozni, multinacionális kultúrát ötvözni patriarchális vállalatba. Sikeresen. Ezért vagyok elégedett.
– Mit szeretne még
elérni?
– Szeretném, ha az általam irányított bank 2012 végén úgy tekintene vissza a korábbi öt évre, mint nagyon viharos, de szakmailag és pénzügyileg sikeres időszakra. A vállalat a munkatársain keresztül tudja növelni értékét, ez a miénkkel is így van. Ha ennek a periódusnak a végén a legértékesebb kollégáim mellettem lesznek, és hozzájuk tud majd csatlakozni néhány új reménység, akkor boldog is leszek.
László,
az AkzoNobel Közép-
Európa Dél
vezérigazgatója
– Elégedett a saját üzleti eredményeivel?
– Összességében elégedett vagyok az általam irányított országok eredményeivel. Az elmúlt néhány év nagy kihívás volt minden piaci szereplőnek, ráadásul mi a vállalaton belül is jelentős átalakításokat hajtottunk végre Magyarországon és más közép-európai államokban. Az ezek által elért hatékonyságnövekedés jelentős eredményeket hozott, ezeket az amszterdami cégközpontban is elismerik.
– Mit szeretne még elérni?
– Festékgyártó vállalatként szeretnénk színt vinni az emberek életébe. Ez különösen igaz Magyarországra, mert itthon sokan hajlamosak még borúsabbnak, szürkébbnek látni a világot, mint amilyen az valójában.
Bartók
János,
az Aviva
Életbiztosító Zrt. elnök-
vezérigazgatója
– Elégedett a saját üzleti eredményeivel?
– Az eddigi pályafutásom során volt módom zöldmezős beruházást irányítani, egykori állami monstrum átalakításán dolgozni, multinacionális kultúrát ötvözni patriarchális vállalatba. Sikeresen. Ezért vagyok elégedett.
– Mit szeretne még
elérni?
– Szeretném, ha az általam irányított bank 2012 végén úgy tekintene vissza a korábbi öt évre, mint nagyon viharos, de szakmailag és pénzügyileg sikeres időszakra. A vállalat a munkatársain keresztül tudja növelni értékét, ez a miénkkel is így van. Ha ennek a periódusnak a végén a legértékesebb kollégáim mellettem lesznek, és hozzájuk tud majd csatlakozni néhány új reménység, akkor boldog is leszek.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.