BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adóváltozások: Ennyit takaríthatunk meg, ha cégessé tesszük az autót

Visszaigényelhetővé válik a lízingelt és bérelt személygépjárművek bérleti díjának általános forgalmi adója, ami a növekvő adóterheket kompenzálva jelentősen növelheti jövőre a vállalatok autó beszerzési kedvét. A LeasePlan Hungária Zrt. szerint már 12 százalékos üzleti használat esetén is olcsóbban bérelhetők 2012-től a cégautók.

A magyarországi újautó piacot a korábbi évekhez hasonlóan a cégautó és flottavásárlások tartják életben. Tavaly 70 százalék, az idei év első 10 hónapjában pedig 73 százalék volt a vállalati autók aránya az újonnan üzembe helyezett gépjárművek között. Ez azt jelenti, hogy négy új gépkocsi közül három valamely vállalkozás vagy flottakezelő tulajdonába került.

A LeasePlan becslése szerint jövőre a megváltozott adószabályozás miatt ügyfeleiknek átlagosan a flottaautók 80 százaléka után kell majd több cégautóadót fizetniük, ugyanakkor 20  százalékuknál csökken ez az adóteher. Az összességében átlagosan 30 százalékkal növekvő cégautóadó mellett azonban jelentős könnyebbséget hoz, hogy a módosított szabályozás értelmében levonhatóvá válik a bérelt személygépjárművek bérleti díjának 27 százalékra emelkedő ÁFÁ-ja.

Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautóadó által generált plusz terheket, ezért jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben. Jakus László, a LeasePlan pénzügyi igazgatója szerint a céges vásárlások növekedést mutatnak majd az elkövetkező időszakban. Az új szabályozás értelmében a bérlő sem a jármű beszerzési ára, sem annak bérleti díja után nem fizet ÁFÁ-t. Így az eddig is fennálló pénzügyi előnyökön túl 2012-től még inkább megéri majd tartósbérleti konstrukcióban beszerezni a vállalati autókat.

Számos olyan vállalkozás van, ahol eddig saját forrásból vásárolták az autókat, és az évek óta tapasztalható kedvezőtlen gazdasági környezetben folyamatosan halogatták az új járművek beszerzését. Úgy gondoljuk, hogy ezeknek a cégeknek 2012-től érdemes lesz tartósbérleti konstrukcióra váltani, hisz kezdőtőke nélkül cserélhetik fiatalabbra öregedő személygépjármű parkjukat, a fizetett havidíjat költségként számolhatják el és most már az ÁFÁ-t is visszaigényelhetik.

Az új adószabályozás megkülönbözteti a magán- és az üzleti használatot, és dokumentált útnyilvántartást ír elő az üzleti használat arányának igazolására. A nyilvántartási kötelezettség miatt keletkezett adminisztrációs többlet teher azonban bőven megtérül majd. A LeasePlan számításai szerint már 10-12 százalék üzleti használat képes ellensúlyozni az adóterhek és az árfolyamváltozás negatív hatását. Egy középkategóriás 1599 cm3-es dízel személygépkocsi esetén az összes cégautót érintő adóváltozást és a forintgyengülést figyelembe véve 30 százalékos üzleti használattal a havi költség körülbelül 5 százalékkal csökken, míg 50 százalékos üzleti használatnál 10 százalék megtakarítással számolhatunk. Amennyiben 90 százalékban üzleti célra használják az autót, akkor 18 százalékkal kevesebb költség merül majd fel a bérlettel kapcsolatban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.