BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hazájában is bajban a Lada

Miközben a nyugati márkák forgalma jelentősen nő, az állami autócsere támogatás nélkül a Lada legfeljebb stagnálhat.

Az orosz autóeladások csupán 12 százalékkal növekednek  jövőre az idei mintegy 30 százalékos bővüléssel szemben. Az Association of European Businesses (AEB) elemzőcég azt várja, hogy jövőre 2,8 millió autót vesznek az oroszok, ami megközelíti a válság előtti, 2008-as 2,9 millió darabot. Az idei évre szóló előrejelzését ugyanakkor 2,45 millióról 2,55 millióra javította.

"Ma pozitívak a jóslatok a 2012-es évre, de azok abból indulnak ki, hogy folytatódik a gazdasági növekedés. Ám ha az olaj ára esik és az eurozóna válsága kiterjed, a növekedés bármennyi lehet nulla és tíz százalék között – jelentette ki Vlagyimir Beszpalov, a VTB Capital elemzője hozzátéve, hogy az elmúlt két hónapban 26 illetve 27 százalékkal bővült az autópiac. Ekkora piacbővülés közepette azonban a Lada eladásai 3 százalékkal csökkentek a múlt hónapban a tavalyi októberhez képest.

Pedig korábban éppen a legismertebb orosz márka nyert legnagyobbat az október végén zárult roncsautóprogramon, amely révén az elmúlt évben 34 százalékra nőtt a piaci részesedése. "Most, hogy vége a programnak, a legolcsóbb autók eladása zuhanásba fordul, és valószínűtlen, hogy a Lada növelheti forgalmát a jövő évben" – foglalta össze Vlagyimir Beszpalov.

Az értékesítési helyadatok alapján az elemzők további piacbővülésre számítanak, ha nem is az idei és a tavalyi évben megszokott mértékben. "Lassulás jön, de nem stagnálás. Nyár óta több kérdés is felmerült a gazdasági környezetet illetően" – mondta David Thomas, az AEB autóipari bizottságának elnöke, valamint a moszkvai Volvo képviselet vezetője. A pénzügyi válság előtt Oroszország már úton volt, hogy Németországot megelőzve Európa legnagyobb piacává váljon, ám 2009-re megfeleződtek az eladások. A gazdasági teljesítmény javulása valamint a kormány által tavaly márciusban indított autócsere program fellendítette a keresletet és ez éppen a legjobbkor jött az iparágnak.

A Ford, General Motors, Fiat és Renault az orosz piac gyors növekedését várták – remélve ugyanakkor, hogy ott behozzák azt, amit elvesztettek az EU szűkülő piacán. A Renault, amelynek 25 százaléka van a meghatározó állami tulajdonban lévő Lada-gyártó AvtoVAZban, valamint a Ford a hitelválság előtt azt jósolta, hogy a tízes évek közepére a darabszám elérheti a 4 millió darabot.

Áprilisban harmadszor hosszabbították meg az eredetileg tavaly novemberig hirdetett állami támogatássorozatot. Nem csoda, hogy Vlagyimir Putyin kormányfő aláírta az autócsere-program kiterjesztését, hiszen az egy éves tervezgetés után 2010 márciusában indított program révén az oroszországi személyautó-gyártás teljesítménye év végére 92,6 százalékkal, 1,15 millió darabra bővült. Az orosz kereskedelmi és ipari minisztérium kiemelte, hogy az iparág teljesítményének a kormányzati roncsautóprogram adott lökést.

A meghosszabbításra fordított újabb 5 milliárd rubellel együtt mintegy 30 milliárdra emelkedett az autóipar indirekt támogatására szánt összeg. A program 50 ezer rubel (1650 dollár) kormányzati támogatást ajánlott egyes modellekre azoknak, akik becserélik legalább tízéves autójukat.

A világválság kitörését követően a legnagyobb orosz autóipari vállalat, a Ladát gyártó AvtoVAZ nettó vesztesége megkétszereződött 2009-ben, és elérte a 49,2 milliárd rubelt (1,6 milliárd dollár). Ezzel párhuzamosan 45 százalékkal, 92 milliárd rubelre esett a cég árbevétele. A szereldékben évente akár nyolcszázezer kocsi is készülhet, de tavaly előtt például kevesebb mint 350 ezer kocsit adott el az AvtoVAZ.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.