Nem ilyen derűlátó Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke. Szerinte ugyanis csak akkor láthatjuk meg, valóban lesz-e árcsökkenés, ha az euróárfolyam ismét 285 forint környékére mérséklődik. Most pedig arról a tapasztalatról számolt be, hogy ugyan egy-két márka csökkentette néhány modelljének listaárát, ám más márkák markáns áremelést hajtottak végre. Úgy látszik, a regisztrációsadó csökkentése nem váltotta be a reményeket.
„A kiskocsik regisztrációs adója 250 ezer forintról 45 ezerre, a tízmilliós ársávban pedig 3,24 millió forintról 450 ezer forintra csökkent, ám a fogyasztói ár nem mérséklődött ilyen mértékben, mert ilyenkor a gyártók azonnal felemelik a gyári árat” – magyarázta Gablini Gábor, hozzáfűzve: a gyárak ugyanis arra törekednek, hogy kompenzálják a különböző országok eltérő adószintjét. Oda tehát olcsóbban szállítanak, ahol magas az adószint, hogy a fogyasztói ár ne emelkedjen az egekbe. Ha viszont mérséklődik az adó, emelik a szállítói árat.
„A végtörlesztés kivitte a pénzt az autópiacról” – summázta az év végét egy magát megnevezni nem kívánó, több márkát forgalmazó kereskedő. Novemberben ugyanis fellendült a kereslet, hiszen 4500 kocsi kelt el, 29 százalékkal több, mint 2010 novemberében, a múlt hónap viszont a 3260 darabjával 15 százalékkal maradt el a bázistól. A novemberi piacélénkülést a szakma annak tulajdonítja, hogy a válalkozások a forint árfolyamgyengülését látva bevásároltak a kereskedések készletéből. Jóllehet az autópiacot a céges vásárlások tartják életben, december utolsdó hetében egyes kereskedők azt tapasztalták, hogy meglepően sok magánszemély vásárolt autót, mégpedig készpénzért. Egyikük azt mondta a kereskedőnek: „Inkább autóba fektetem a pénzt, mintsem tétlenül nézzem a forint zuhanását.”
A kereskedők úgy gondolják: az importőrök nem tudják kompenzálni, ha a forint tartósan tovább gyengül. A gyártók ugyanis a szállítói ár kialakításánál nemigen veszik figyelembe az árfolyam alakulását. Piaci információink szerint a legolcsóbb autók esetében az euró drágulása már lenullázta a regisztrációs adócsökkentés előnyös hatását is.
Remény azonban maradt még: most úgy gondolja a szakma, hogy a nyílt végű pénzügyi lízing segíthet a piacon. Hanczár Zsolt, a Magyar Lízingszövetség elnöke hangsúlyozta: „A vállalkozások számára a készpénzért vagy hitelre történő vásárlás az idei évtől lényegesen drágább lehet, mint a nyílt végű pénzügyi lízing vagy tartós bérleti konstrukció.”
Az MGE ennek alapján a tavalyi 45 ezernél mintegy 15 százalékkal több, 52 ezer személykocsi forgalombahelyezését várja ebben az évben. A piacbővülésre annak ereményeként számít az egyesület, hogy január elseje óta a vállalkozások visszaigényelhetik a gépkocsilízing illetve a tartós bérlet áfáját, így vélhetőleg a cégek nagyobb számban cserélik flottájukat – mondta Erdélyi Péter.
Gyöngyössy István – aki az Iveco képviselet vezetőjeként az MGE-elnökség tagja – viszont úgy véli, hogy a tavalyi szárnyalás után szűkülni fog a nagyhaszon járművek piaca a nyergesvontatói piac telítettsége, valamint a megnövekedett tulajdonszerzési illeték miatt. Az elmúlt évi 82 százalékos forgalombővülés elsősorban a nagy számban eladott nyerges-vontatóknak köszönhető, amelyek darabszáma már megközelítette a krízis előtti szintet. Az Európai Unióban visszatérő gazdasági válság következményeként azonban a kamioneladások 10 százalékos csökkenésével számol az importőr egyesület. A haszonjárművek, mint termelő eszközök megnövelt tulajdonszerzési illetéke vonzóvá teheti a járművek külföldi forgalombahelyezését – figyelmeztet Gyöngyössy István.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.