BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Recessziót várnak az autógyárak

Örülhetnek a német prémiummárkák részvényesei, a Suzuki-vevők pedig szinte eltűntek a most kezdődött, recesszióval fenyegető évben. De a magyarországi Opel, Audi és Mercedes gyárak alkalmazottainak állása biztosnak látszik.

Hátrányosan érintheti a magyar autóipari beszállítókat, ha igaznak bizonyul az az elemzői prognózis, amely szerint 2012-ben 4 százalékkal kevesebb autó kel el Európában, mint a tavalyi évben.
A PricewaterhouseCoopers előrejelzése szerint az európai autóeladások 2012-ben 4 százalékkal csökkennek, és ez lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után. Az előzetes adatok szerint tavaly mintegy 13,5 millió személyautó talált gazdára földrészünkön.

Ez igen rossz hír a nagyrészt kis- és közepes vállalkozásokból álló magyar járműalkatrészgyártó szakma számára. Ipari exportunk jelentős része az autóiparnak köszönhető. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége adatai szerint az ágazat 2010-ben elért 2880 milliárd forintos árbevételének 92 százaléka származott a főként az Európai Unióba irányuló kivitelből.
Másrészt a német világcégek tulajdonában lévő magyarországi Opel, Audi és Mercedes gyárak alkalmazottainak állása biztosnak látszik, hiszen az Opel eladásai viszonylag stabilak, a Volkswagen konszern márkái a DEAT kivételével fejlődnek, így a csoport fő motorellátója, a győri Audi is folytathatja létszámbővítését, a kecskeméti Mercedes-gyár pedig olyan modellt gyárthat, amelynek biztos piaci pozíciója van.
Csupán a mi Suzukink nem talál magára: a 30 EU és EFTA országban – az Esztergomban nem készülő terepjárókkal együtt –novemberben eladott 14 267 kocsi 7,3 százalékkal marad el a 2010-es novemberi forgalomtól, a 11 havi 164 109 darabos eladási szint pedig 9,1 százalékkal kevesebb a bázisnál.
Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse londoni elemzője szerint leginkább a PSA/Peugeot-Citroen, a Renault és a Fiat sínyli meg, hogy bevételének nagy része Európából származik. A Bloomberg azt írja, hogy a PSA csoport árbevételének 73 százalékát a nyugat-európai eladások adták 2010-ben, míg a Renault és a Fiat forgalmának 70 illetve 54 százalékát biztosították a kontinens autóvásárlói.
A PSA novemberi eladásai 13 százalékkal estek a bázishoz viszonyítva az EU-EFTA zónában, így amint Philippe Varin PSA-vezérigazgató elmondta, az autóipari üzletág vesztesége a második fél évben nagyobb, mint az első fél éves 405 millió eurós profit. Nem is csoda, hogy a cég akár 6800-zal is csökkentheti az alkalmazotti létszámot – igaz, a bérelt és időszakos szerződésben foglalkoztatottakkal együtt.
A Renault pedig beruházások elhalasztására készül, hogy növelje készpénztartalékát. "Az elmúlt hetekben tapasztaltak kísértetiesen hasonlítottak a 2008-as év végi trendhez. A helyzet igen komoly" –  mondta december közepén egy interjúban Carlos Tavares vezérigazgató, hozzátéve, hogy a 15 százalékig francia állami tulajdonban lévő Renault elkerüli a létszámleépítést, annak köszöhetően, hogy az adósság- és készletcsökkentés révén a három évvel ezelőttinél jobban készül a gazdaság lassulására.

A General Motors Europe novemberben bejelentette, hogy mégis vesztéseggel zárja az évet, noha korábban nullszaldót várt. A Ford of Europe pedig 306 millió dolláros üzemi veszteségről számolt be a harmadik negyedévre annak ellenére, hogy növelte piaci részesedését.
"A franciaországi autóeladások megszenvedik, hogy a bankok szigorították a hitelek elbírálását" – jelentette ki Francisco Carvalho, az IHS Automotive elemzője kimelve, hogy a francia bankokat keményen érintheti az euro-krízis, miután túl nagy a kitettségük a dél-európai országok adósságában.
Miután az olasz autópiac 30 éves mélypontra került, a Fiat csoport újratervezi a 2012-es üzemieredmény terveit. Bár Sergio Marchionne, a csoport vezetője hozzátette, hogy az USA és Dél Amerika vásárlói segítséget nyújtanak az európai eladások lassulása idején. A Fiat júliusban 53,5 százalékra növelte részesedését a Chryslerben, s ez lazítja az Európától való függőséget. A Chrysler a Dodge és Jeep márkáival együtt ugyanis jól megy manapság: novemberben 25 százalékkal nőttek eladásai az Egyesült Államokban, Brazíliában pedig a Fiat a legnagyobb autógyártó.
Mindez azért is bíztató a Fiat számára, mert decemberben az elmúlt két év legalacsonyabb szintjére süllyedt az európai fogyasztói bizalmi index, az ipar és a szolgáltatási szektor forgalma pedig négyhavi mélypontotn ért el. A jelentősebb piacok közül kizárólag Németországban nőttek az autóeladások. A novemberi 270 ezer darab 2,6 százalékkal, a 11 havi 2,929 millió pedig 9,1-gyel haladta meg a bázist. Nagy Britanniában azonban a 2010-es utolsó negyédévi felére esett az újautó értékesítésre keresők száma a Google portálon. Simon Empson, a kereskedőkkel és vásárlókkal egyaránt kapcsolatot tartó online autókereskedő, a Broadspeed.com vezetője hangsúlyozta, hogy a piaci trendek legjobb jelzője a weben keresők számának alakulása.
A tömegmárkák forgalmi trendje jóval alulmúlja a prémium szegmensét, jóllehet a Volkswagen a Skoda, a Nissan és a Hyundai jelentősen növelte eladásait az EU-EFTA régióban. Az Audi, a BMW és a Mercedes egyenként is több luxuskocsit adott el, mint a piac többi szereplője összesen. A tömegmárkák amiatt is elvesztették a lendületet, hogy 2010 végére minden országban befejeződtek az állami támogatású autócsere programok, amelyek segítségével sikerült 2009-ben elkerülnie az európai autóiparnak az összeomlást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.