Hátrányosan érintheti a magyar autóipari beszállítókat, ha igaznak bizonyul az az elemzői prognózis, amely szerint 2012-ben 4 százalékkal kevesebb autó kel el Európában, mint a tavalyi évben.
A PricewaterhouseCoopers előrejelzése szerint az európai autóeladások 2012-ben 4 százalékkal csökkennek, és ez lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után. Az előzetes adatok szerint tavaly mintegy 13,5 millió személyautó talált gazdára földrészünkön.
Ez igen rossz hír a nagyrészt kis- és közepes vállalkozásokból álló magyar járműalkatrészgyártó szakma számára. Ipari exportunk jelentős része az autóiparnak köszönhető. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége adatai szerint az ágazat 2010-ben elért 2880 milliárd forintos árbevételének 92 százaléka származott a főként az Európai Unióba irányuló kivitelből.
Másrészt a német világcégek tulajdonában lévő magyarországi Opel, Audi és Mercedes gyárak alkalmazottainak állása biztosnak látszik, hiszen az Opel eladásai viszonylag stabilak, a Volkswagen konszern márkái a DEAT kivételével fejlődnek, így a csoport fő motorellátója, a győri Audi is folytathatja létszámbővítését, a kecskeméti Mercedes-gyár pedig olyan modellt gyárthat, amelynek biztos piaci pozíciója van.
Csupán a mi Suzukink nem talál magára: a 30 EU és EFTA országban – az Esztergomban nem készülő terepjárókkal együtt –novemberben eladott 14 267 kocsi 7,3 százalékkal marad el a 2010-es novemberi forgalomtól, a 11 havi 164 109 darabos eladási szint pedig 9,1 százalékkal kevesebb a bázisnál.
Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse londoni elemzője szerint leginkább a PSA/Peugeot-Citroen, a Renault és a Fiat sínyli meg, hogy bevételének nagy része Európából származik. A Bloomberg azt írja, hogy a PSA csoport árbevételének 73 százalékát a nyugat-európai eladások adták 2010-ben, míg a Renault és a Fiat forgalmának 70 illetve 54 százalékát biztosították a kontinens autóvásárlói.
A PSA novemberi eladásai 13 százalékkal estek a bázishoz viszonyítva az EU-EFTA zónában, így amint Philippe Varin PSA-vezérigazgató elmondta, az autóipari üzletág vesztesége a második fél évben nagyobb, mint az első fél éves 405 millió eurós profit. Nem is csoda, hogy a cég akár 6800-zal is csökkentheti az alkalmazotti létszámot – igaz, a bérelt és időszakos szerződésben foglalkoztatottakkal együtt.
A Renault pedig beruházások elhalasztására készül, hogy növelje készpénztartalékát. "Az elmúlt hetekben tapasztaltak kísértetiesen hasonlítottak a 2008-as év végi trendhez. A helyzet igen komoly" – mondta december közepén egy interjúban Carlos Tavares vezérigazgató, hozzátéve, hogy a 15 százalékig francia állami tulajdonban lévő Renault elkerüli a létszámleépítést, annak köszöhetően, hogy az adósság- és készletcsökkentés révén a három évvel ezelőttinél jobban készül a gazdaság lassulására.
A General Motors Europe novemberben bejelentette, hogy mégis vesztéseggel zárja az évet, noha korábban nullszaldót várt. A Ford of Europe pedig 306 millió dolláros üzemi veszteségről számolt be a harmadik negyedévre annak ellenére, hogy növelte piaci részesedését.
"A franciaországi autóeladások megszenvedik, hogy a bankok szigorították a hitelek elbírálását" – jelentette ki Francisco Carvalho, az IHS Automotive elemzője kimelve, hogy a francia bankokat keményen érintheti az euro-krízis, miután túl nagy a kitettségük a dél-európai országok adósságában.
Miután az olasz autópiac 30 éves mélypontra került, a Fiat csoport újratervezi a 2012-es üzemieredmény terveit. Bár Sergio Marchionne, a csoport vezetője hozzátette, hogy az USA és Dél Amerika vásárlói segítséget nyújtanak az európai eladások lassulása idején. A Fiat júliusban 53,5 százalékra növelte részesedését a Chryslerben, s ez lazítja az Európától való függőséget. A Chrysler a Dodge és Jeep márkáival együtt ugyanis jól megy manapság: novemberben 25 százalékkal nőttek eladásai az Egyesült Államokban, Brazíliában pedig a Fiat a legnagyobb autógyártó.
Mindez azért is bíztató a Fiat számára, mert decemberben az elmúlt két év legalacsonyabb szintjére süllyedt az európai fogyasztói bizalmi index, az ipar és a szolgáltatási szektor forgalma pedig négyhavi mélypontotn ért el. A jelentősebb piacok közül kizárólag Németországban nőttek az autóeladások. A novemberi 270 ezer darab 2,6 százalékkal, a 11 havi 2,929 millió pedig 9,1-gyel haladta meg a bázist. Nagy Britanniában azonban a 2010-es utolsó negyédévi felére esett az újautó értékesítésre keresők száma a Google portálon. Simon Empson, a kereskedőkkel és vásárlókkal egyaránt kapcsolatot tartó online autókereskedő, a Broadspeed.com vezetője hangsúlyozta, hogy a piaci trendek legjobb jelzője a weben keresők számának alakulása.
A tömegmárkák forgalmi trendje jóval alulmúlja a prémium szegmensét, jóllehet a Volkswagen a Skoda, a Nissan és a Hyundai jelentősen növelte eladásait az EU-EFTA régióban. Az Audi, a BMW és a Mercedes egyenként is több luxuskocsit adott el, mint a piac többi szereplője összesen. A tömegmárkák amiatt is elvesztették a lendületet, hogy 2010 végére minden országban befejeződtek az állami támogatású autócsere programok, amelyek segítségével sikerült 2009-ben elkerülnie az európai autóiparnak az összeomlást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.