BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elindult a repülős kvóta tőzsde - drágulhatnak a repülőjegyek

Lezárták a világ első EUAA (EU Aviation Allowances) tőzsdei ügyletét a Vertis Környezetvédelmi Pénzügyi Zrt. közreműködésével.

Új szempontot hozott a légitársaságok döntéseibe a szektor csatlakozása az Európai Unió kibocsátás-kereskedelmi rendszeréhez: a társaságoknak még alaposabban át kell gondolniuk, mennyi kerozint égetnek el. A tét nagy, azok a légitársaságok ugyanis, amelyek nem teljesítik kötelezettségeiket, a kibocsátott, de kvótával le nem fedett üvegházhatású gázok tonnája után 100 eurós büntetést, valamint az uniós repterekről történő teljes kitiltást kockáztatják. A másik oldalról ugyanakkor a rendelkezésre álló kereskedési technológiák helyes megválasztásával a kvótakereskedelmi rendszerben résztvevők akár haszonra is szert tehetnek.
 
A társaságok a 2004-es, 2005-ös és 2006-os éves kibocsátásuk átlaga alapján jogosultak valamennyi ingyenes kibocsátási egységre, amivel a szén-dioxid-kibocsátásuknak a javát fedezni tudják. Ezen ingyenes egységek mennyisége társaságonként eltérő, de szektorszinten összesen 82 százalék. A maradékot a piacról kell beszerezniük. Könnyítést jelenthet a társaságok számára, hogy akár a Kiotói Jegyzőkönyv rendszere alá tartozó ERU és CER kibocsátási egységekkel is pótolhatják EUAA-kvótáikat.

Az ingyenesen kiosztott kvóták akár ideiglenes finanszírozási forrásként is használhatók lesznek. Főleg a jelenlegi, gazdasági és pénzügyi szempontból nehezebb időszakban van ennek igazán jelentősége, amikor nem könnyű piaci finanszírozási forráshoz jutni. Az ingyenesen kiosztott kvótáknak pénzbeli értéke van, jelenleg egy egység körülbelül 9 eurót ér. Ezeket a jegyzékek megnyitását követően el lehet adni, majd később fix áron, határidőn visszavásárolni. Így szükség esetén azonnal forráshoz lehet jutni akár a piaci kamatoknál kedvezőbb feltételek mellett is.
 
A Nemzetközi Emisszió Kereskedelmi Szövetség (International Emissions Trading Association – IETA) legfrissebb tanulmánya szerint a jelenlegi 10 euró körüli kvótaár mindössze 1,3 százalékos átlagos jegyáremelkedést hozhat, míg egy feltételezett 50 eurós kvótaár is csupán 6,5 százalékos drágulást indukálna. Ezzel párhuzamosan a forgalomcsökkenés ez utóbbi esetben is mindössze 2,6 százalék körül várható, míg 10 eurós kvótaárnál 0,5 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizál a szervezet.
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.