BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tényleg árt a start-stop az autónak? - Így csökkenthető a fogyasztás

Egyre több új autó esetében alkalmaznak olyan technikát, amely gyárilag segít abban, hogy takarékosabban autózhassunk. Ezek a megoldások a jelenlegi technológiára épülnek, ahol benzin-, vagy dízelmotorral szerelt autókat optimalizálnak. A Weltauto a legfontosabb fogyasztácsökkentő technológiákat tekinti át.

Az alacsonyabb fogyasztásra és károsanyag kibocsátásra hangolt autók elnevezései márkánként eltérőek (pl. GreenLine, BlueMotion, Ecomotive, ecoFlex), azonban sok tulajdonságban hasonlóak. Közös jellemzőjük, hogy ezek a modellek általában Start&Stop rendszerrel szereltek, képesek a fékezési energia visszanyerésére, módosított a váltó áttételezésük, javított a légellenállásuk, csökkentett a súlyuk és kisebb gördülési ellenállású gumiabroncsokon futnak. Ezek a tényezők összességében akár 15-20 százalékot is megtakaríthatnak nekünk, azonban azzal szembe kell nézni, hogy a plusz technikai megoldások hosszútávon valamivel növelhetik az autó meghibásodásának lehetőségét – írja a Weltauto.

A Start&Stop rendszer alapötlete arra épül, hogy amikor nincs szükség a gépkocsi mozgatására (pl. dugóban, vagy piros lámpánál), akkor motorra sincs szükség, magyarán érdemes leállítani azt. Ez előnyös a környezetvédelem, és a spórolás szempontjából is. Az automatizált rendszerben, ha minden feltétel adott (bekötött vezetői öv, becsukott ajtó, felengedett tengelykapcsoló pedál, üres fokozat, automatáknál a fékpedál folyamatos nyomva tartása), akkor a motor magától leáll, és a tengelykapcsoló benyomásával indul be újra. A leállítás már 25-30 másodperc után megtakarítást eredményez, és csak ezzel a funkcióval akár 10 százalékos fogyasztás csökkenést érhetünk el. (Rövidebb, 1-2 másodperces megállások esetén érdemes kikapcsolni a rendszert, mert ebben az esetben nőhet az autó étvágya.)

„Sok érdeklődő teszi fel azt a kérdést értékesítőinknek, hogy a Start&Stop rendszer mennyire terheli a motort és az önindító, illetve, hogy mennyire megbízható. Ami nem tesz jót a motornak, az a hidegindítás, de ilyenkor még nem is aktivizálódik a rendszer, hanem csak az üzemi hőfok elérése után. A gyakori indítás leginkább az indítómotort és az akkumulátort veszi igénybe, de mivel ezeket kifejezetten e terhelésre alakították át, normál esetben évekig problémamentesen közlekedhetünk” – mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.

A rendszer egyik legfontosabb eleme a speciális akkumulátor, amely jól kezeli a nagy töltő, és kisütő áramot is, aminek következtében hosszútávon is tartós a Start&Stop-os autókban. A hagyományos akkumulátor ezzel szemben csak rövid ideig bírja ezt a terhelést, ráadásul a fékenergiából termelt energia tárolására sem képes, ami a generátor működését könnyítené normál esetben. „Használtautó vásárlás előtt mindenképpen fordítsunk figyelmet az akkumulátorra, mert ha nem a speciális energiaforrás van a kocsiban, számolnunk kell azzal, hogy rövid időn belül akkumulátort kell cserélnünk. Ezeknél az autóknál minden esetben a speciális AGM akkut javasolt megvenni, ami 40-60 ezer forintért kapható” – vélekedett Horváth Zoltán.

Az alacsony fogyasztásra hangolt kocsik esetében nagy szerepet játszik a motor szoftverének átprogramozása is, amely engedi, hogy az erőforrás alacsony fordulatszámon hajtsa az autót. Emiatt jellemzően hosszabb áttételezésű, alacsony belső súrlódású, ötfokozatú váltót kapcsolnak a motorhoz, amelynek az ötödik fokozata fordulatszám csökkentő áttétel. Magyarán az autó négyesben éri el a végsebességét, az ötödik fokozat a folyamatos, takarékos haladáshoz használható. Az automaták esetében a váltószoftvert is takarékosra szabják ilyen esetben, ami ezt a szempontot tartja szem előtt a váltások során.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.