BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Japán autópiaci offenzíva

Eső fogyasztói bizalmi index, csökkenő benzinár, dinamikus autópiac jellemzi az elnökválasztásra készülő Egyesült Államokat.

Az Egyesült Államok kútjain egy liter benzin a két hónappal ezelőtti 1,02 dollárral szemben hétfőn már csak 0,926 dollárba került, ami a tegnapi árfolyamon 226 forintot jelent. A benzin ára az USA-ban a választási harc fontos részének számít, és a Neue Zürcher Zeitung nemrégiben arra emlékeztetett, hogy újraválasztásuk érdekében amerikai elnökök már korábban is röviddel a szavazás előtt intézkedéseket követeltek a benzinárak csökkentésére. Így nem is csoda, hogy amíg Európában szép lassan süllyed az autóértékesítés, májusban negyedével, 1,334 millió fölé bővült az Egyesült Államokban a személyautók és pickupok piaca. Az öthavi 5,28 millió darab pedig 13 százalékkal haladja meg az elmúlt év azonos időszakának számait. De nem is ez a legérdekesebb, hanem az, amire jó ideje nem volt példa: az átlagot meghaladó mértékben, 27, illetve 30 százalékkal bővült a közepes, és kisméretű személyautók értékesítése.

Korábban többször előfordult ilyen trendforduló, de az minden esetben olaj- vagy hitelválsággal és a benzin drágulásával állt kapcsolatban. Most azonban április eleje óta folyamatosan esik a benzin ára az amerikai kutaknál.

Az első negyedévben ugyanakkor lelassult az USA gazdasági növekedése. Az előzetes adatok szerint a GDP csak 1,9 százalékkal nőtt március végéig a tavalyi utolsó negyedévi 3 százalék után. A fogyasztói bizalmi index pedig májusban már harmadik hónapja süllyedt, és 64,9 pontra esett az áprilisi 68,7 pontról. A következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások indexe is esett: 77,6 pontra süllyedt az áprilisban mért 80,4-ről.

Miután az autópiac a gazdaság állapotának fokmérője, az amerikai forgalmi adatok azt mutatják, hogy ott is nő a különbség az alacsony és a magas jövedelmű rétegek között. Elemzők szerint ez és a fogyasztói bizalmi index lejtmenete okozhatta, hogy a múlt hónapban az egy évvel korábbihoz képest 75–110 százalékkal nőtt a táblázatunkban látható – normális méretű – japán modellek eladása.

Másrészt viszont az amerikaiak imádják a személyautóként használt, az európaiaknál nagyobb méretű négyajtós pickupokat, amelyek forgalma májusban 25 százalékkal nőtt a tavalyi májushoz képest, így nem meglepő, hogy a legkelendőbb tíz modell között hármat is találunk belőlük. Pedig ezek aztán falják a benzint, hiszen az 5,62 méter hosszú, két méter széles és ugyanilyen magas Chevrolet Silverado üresen két tonnát nyom, úgyhogy nagy motor kell bele, hogy ennyi vasat megmozgasson.

De az amerikaiak egyre nagyobb számban vesznek európai luxuskocsikat is. Olyannyira, hogy májusban 21 százalékkal 24,5 ezerre emelkedett a Mercedes forgalma. A márka egyre stabilabban tartja vezető helyét az USA piacán, hiszen a második helyen álló BMW ugyan több mint 22 ezer kocsit adott el, ez csupán 7 százalékkal haladja meg a bázist, míg az Európában vitathatatlanul piacvezető Audi a tengerentúlon annak is örül, hogy 10 százalékos bővüléssel 11,5 ezer kocsit adott el a múlt hónapban.

Ehhez képest szép eredmény a Subaru ötvenszázalékos májusi előrelépése 30 ezerre, míg a Porsche 2800 fölött stagnált. A rétegmodelleket gyártó Maserati forgalma tizedével 226-ra nőtt, miközben a Bentley-é ugyanennyivel kétszáz darabra csökkent. A Rolls-Royce pedig a tavaly májusi 25 helyett most csak 24 kocsit adott el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.