Az iPhone megjelenése előtt hét évvel a Nokia már bemutatott egy színes, érintőképernyős, egy gombbal működő telefonkészüléket. A ''90-es évek végén pedig a társaság titokban belekezdett egy másik csábító termék fejlesztésébe, amely egy tablet gép volt, vezeték nélküli internet kapcsolatot és érintőképernyőt kínált – tehát rendelkezett mindazzal, amit ma az Apple kínál iPad néven és hatalmas értékesítési számokat generál – számolt be Frank Nuovo, a Nokia korábbi vezető formatervezője. A mostani visszatekintés már a késő bánat kategóriájába tartozik, ugyanis a fogyasztók ezekből a fejlesztésekből semmit sem tapasztalhattak, az eszközöket soha sem dobták piacra. A szerkezetek egy olyan vállalati kultúrának estek áldozatul, amely bőkezűen bánt a kutatási forrásokkal, de az innovációkat nem a piac számára termelte – áll a Wall Street Journak összefoglalójában.
A Nokia az ''90-es években még vezető volt a vezeték nélküli technológiák terén, így minden lehetősége megvolt, hogy az új eszközöket maga ismertesse meg a piaccal. Most, hogy az okostelefon korszak már elérkezett, a cég pedig már kivezette korábbi versenyképes termékeit, így ennek egyenes következménye, hogy a Nokia idén vesztette el 14 évig tartó vezető pozícióját, mint a világ legnagyobb mobiltelefon gyártója, miután a rivális Samsung átvette tőle ezt a címet. A teljes értékesítési tortát vizsgálva a Nokia eladásai 21 százalékra estek az egy évvel korábbi 27 százalékról. Ez a 2007 év végi 40,4 százalékkal összevetve talán még rémisztőbb adat. Darabszámban kifejezve ez 82,7 millió eladott készüléket jelent, ami 24 százalékos csökkenésnek felel meg.
A visszaesés természetesen a cég pénzügyi produkcióján is meglátszik: az év első három hónapjában 929 millióra növekedett a cég vesztesége az előző évben jelentett 344 millió eurós nyereségről. Az árbevétel 29 százalékkal csökkenve 7,4 milliárd euróra rúgott. Úgy tűnik, hogy ezt a tőzsde már korábban be is árazta: idén a cég papírjainak értéke 64 százalékot csökkent.
A társaság ma tette közzé jelentését a második negyedévről, ami szintén visszaesésről szól: vesztesége az időszakban 1,53 milliárd euró lett. Ezt 4 millió darab Lumia okostelefon értékesítésével érték el, ami eltörpül a iPhone 30 millióra, vagy a Samsung 50 millióra becsült darabszámával. Ha nem csak Lumia az okostelefonokat számoljuk, akkor a Nokia 10,2 millió okostelefont adott el a három hónap alatt, ami jelentős esés a tavalyi második negyedév 16,7 milliós eladása után. A befektetők szerint a cég túlságosan függ a Microsoft-tól, így nagy kérdés, hogy mi történik, ha a frigy egyszer véget ér.
A veszteség annak tudatában talán még fájóbb, hogy a Nokia az elmúlt évtizedben nagyjából 40 milliárd dollárt költött fejlesztésre, négyszer annyit, mint az egyik fő rivális Apple. Ráadásul az irány is tévútnak bizonyult: ahelyett, hogy a cégnél „menő” eszközöket és népszerű szoftvereket fejlesztettek volna, az elmúlt két évet inkább egy operációs rendszer kidolgozásával töltötték – így nem csak a költségekben, hanem a végeredményben is hatalmas a különbség a két cég között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.