A Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművészek tervei alapján, húszezer példányban, a Pénzjegynyomdában készült bélyegen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József (1881-1955) portréja látható. Vezetésével az 1908 és 1927 között értékesített modell gyártásánál 1913-ban áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra, mely forradalmasította az autógyártást.
A Ford T-modell a sorozatgyártás révén lehetett korának első népautója, és egyben az első, a világon mindenütt változtatások nélkül értékesített globális modell. Húsz év alatt 15 és fél millió példány készült belőle, amelyből több, mint 100 ezer ma is üzemképes.
A nem egészen 550 kilós T-modellt 20 lóerős, négyhengeres motor hajtotta. Csúcssebessége 70 kilométer körül volt, és útviszonyoktól függően 11-18 litert fogyasztott száz kilométerenként.
Az amerikaiak milliói Tin Lizzynek, Bádog Böskének becézték és családtagnak tartották az elnyűhetetlen T-modellt, hiszen az egyszerűen kezelhető, megbízható autó a legrosszabb utakon is boldogult, tulajdonosa vagy egy ügyes falusi kovács is meg tudta javítani. Tervezésekor olyan praktikus dolgokra is ügyeltek, hogy a kocsi nyomtávja pontosan megegyezzen a lovas kocsikéval, így az akkor még jórészt burkolatlan országutakkal behálózott Egyesült Államokban a keréknyomokban hajtva könnyebben el lehetett boldogulni.
Az első, még valósággal kisipari módszerrel készült T-modellt 1908-ban bocsátották forgalomba, és akkora siker aratott, hogy a Saint Louis-i világkiállításon 350 ezren rendelték meg. Ekkora mennyiséget azonban csak szalagszerű termeléssel lehetett előállítani. Galamb József a megoldást a húsiparból kölcsönözve 1913-ban elindult a sorozatgyártás: egy T-modell elkészítése tizenkét óráról másfélre csökkent.
A Tin Lizzy atyjaként ismert Galamb József Makón született. Miután üzemmérnöki diplomát szerzett, első munkahelye a diósgyőri Vasgyár lett. 1903-ban a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával került külföldre; Németországban a Daimler és Benz, később az Adler Automobil Company, majd Clevelandben, a Stearn''s Automobile Company alkalmazottja lett. Nem sokkal ezután Detroitban találkozott Henry Forddal, s ez a találkozás alapozta meg az autógyártás történelmének legendás együttműködését.
Galamb először áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd már a gyár főkonstruktőreként – Farkas Jenővel és az amerikai Harold Wills-szel – megalkotta a híres T-modell alkatrészeinek tervét. A Henry Ford által megálmodott, egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó szerkezeti terveinek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak. Galamb József találmánya volt a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor is. A bolygóműves váltóból 15 millió darabot gyártottak változtatás nélkül.
Henry Ford nem volt hálátlan: Galamb Józsefet kinevezte főmérnöknek, majd igazgatónak, egyedül ő szólíthatta a keresztnevén, és akkora fizetést adott neki, amekkora a mindenkori amerikai elnök járandósága volt. Amikor 1917-ben Galamb József megnősült, Henry Ford különvonatot bérelt a násznép szállítására, az esküvőt pedig azzal emelte társadalmi eseménnyé, hogy a szertartáson a teljes Ford család megjelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.