BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Száz éves magyar fejlesztés, a T-Ford - Képgaléria

A Magyar Posta alkalmi bélyegkibocsátással emlékezett meg az autóipar fejlődésének jelentős magyar vonatkozásáról. Száz éve a makói születésű Galamb József konstruktőr-főmérnök vezetésével kezdődött meg a világot kerekekre helyező Ford T-modell sorozatgyártása.

A Svindt Ferenc és Berky Péter grafikusművészek tervei alapján, húszezer példányban, a Pénzjegynyomdában készült bélyegen a Ford T-modell példányai mellett Galamb József (1881-1955) portréja látható. Vezetésével az 1908 és 1927 között értékesített modell gyártásánál 1913-ban áttértek a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra, mely forradalmasította az autógyártást.

A Ford T-modell a sorozatgyártás révén lehetett korának első népautója, és egyben az első, a világon mindenütt változtatások nélkül értékesített globális modell. Húsz év alatt 15 és fél millió példány készült belőle, amelyből több, mint 100 ezer ma is üzemképes.

A nem egészen 550 kilós T-modellt 20 lóerős, négyhengeres motor hajtotta. Csúcssebessége 70 kilométer körül volt, és útviszonyoktól függően 11-18 litert fogyasztott száz kilométerenként.

Az amerikaiak milliói Tin Lizzynek, Bádog Böskének becézték és családtagnak tartották az elnyűhetetlen T-modellt, hiszen az egyszerűen kezelhető, megbízható autó a legrosszabb utakon is boldogult, tulajdonosa vagy egy ügyes falusi kovács is meg tudta javítani. Tervezésekor olyan praktikus dolgokra is ügyeltek, hogy a kocsi nyomtávja pontosan megegyezzen a lovas kocsikéval, így az akkor még jórészt burkolatlan országutakkal behálózott Egyesült Államokban a keréknyomokban hajtva könnyebben el lehetett boldogulni.

Az első, még valósággal kisipari módszerrel készült T-modellt 1908-ban bocsátották forgalomba, és akkora siker aratott, hogy a Saint Louis-i világkiállításon 350 ezren rendelték meg. Ekkora mennyiséget azonban csak szalagszerű termeléssel lehetett előállítani. Galamb József a megoldást a húsiparból kölcsönözve 1913-ban elindult a sorozatgyártás: egy T-modell elkészítése tizenkét óráról másfélre csökkent.

A Tin Lizzy atyjaként ismert Galamb József  Makón született. Miután üzemmérnöki diplomát szerzett, első munkahelye a diósgyőri Vasgyár lett. 1903-ban a Magyar Automobil Rt. ösztöndíjával került külföldre; Németországban a Daimler és Benz, később az Adler Automobil Company, majd Clevelandben, a Stearn''s Automobile Company alkalmazottja lett. Nem sokkal ezután Detroitban találkozott Henry Forddal, s ez a találkozás alapozta meg az autógyártás történelmének legendás együttműködését.

Galamb először áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd már a gyár főkonstruktőreként – Farkas Jenővel és az amerikai Harold Wills-szel – megalkotta a híres T-modell alkatrészeinek tervét. A Henry Ford által megálmodott, egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó szerkezeti terveinek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak. Galamb József találmánya volt a T-modellnél alkalmazott bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor is. A bolygóműves váltóból 15 millió darabot gyártottak változtatás nélkül.

Henry Ford nem volt hálátlan: Galamb Józsefet kinevezte főmérnöknek, majd igazgatónak, egyedül ő szólíthatta a keresztnevén, és akkora fizetést adott neki, amekkora a mindenkori amerikai elnök járandósága volt. Amikor 1917-ben Galamb József megnősült, Henry Ford különvonatot bérelt a násznép szállítására, az esküvőt pedig azzal emelte társadalmi eseménnyé, hogy a szertartáson a teljes Ford család megjelent.

 


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.