– Ez nagyon pozitív kezdeményezés, de a Váci utca nincs olyan rossz helyzetben, mint például a Rákóczi út. Ugyanakkor húsz éve a Váci utca és környéke még olyan negyed volt, ahova vidékről is jöttek a tehetősebbek bevásárolni. Itt lehetett beszerezni a legfinomabb nyugati divattermékeket, de ennek a plázák miatt vége szakadt. Az viszont sokat segített, amikor körülbelül nyolc éve a Zara üzletet bérelt a Váci utcában és több középkategóriás márka követte. A város ezen részében mára újra fontos szerepe van a kiskereskedelemnek, sőt, ez a Váci utca határán túl is nyúlik. Szerintem hiba az V. kerületet marketing szempontból külön kezelni. Egy sikeres városkommunikációhoz össze kell fogni az érintett kerületeknek, amelyekhez a főbb kereskedelmi és turisztikai területek tartoznak. Egy ilyen együttműködésben részt kaphat a VI. kerület (Andrássy és Király utca), az I. kerület (épülő Várbazár) vagy a IX. kerület (Vásárcsarnok, CET). A turista szempontjából csak Budapest van, és nem külön kerületek.
– A kereskedők azt panaszolják, Belváros szinte megközelíthetetlenné vált autóval, így érezhetően csökkent a forgalmuk.
– A bevásárló központok számának bővülésével párhuzamosan a közlekedési nehézségek is sújtják a Belvárost. Egyrészt drasztikusan csökkent a parkolóhelyek száma, másrészt az alsó rakpartról például szinte megközelíthetetlen a Belváros. Emiatt érezhetően csökkent a márkák forgalma az utolsó kilenc hónapban, amióta megkezdődött a Ferenciek tere újjáépítése. Vannak olyan neves Váci utcai márkaboltok, amelyek forgalma 20–50 százalékkal esett. Szerintem hibás döntés volt, hogy a Belvárosból kiszorították az autóforgalmat, de még mindig lenne megoldás. A József nádor térre vagy a Madách térre is terveztek mélygarázst, de akár a Hősök tere közelében is ki lehet alakítani egy nagyobb parkolót, ahonnan a földalatti hozná be a vásárlókat a Vörösmarty térre és a Váci utcába. A város azonban nem nagyon foglalkozik a parkolással, viszont ha nem foglalkoznak ezzel a későbbiekben sem, nem lesz vásárló. Miért működik az Aréna? Kezdetben nagyon nehezen indult be, de rengeteg parkoló épült és ingyenessé tették a parkolást. Azóta nő a ház látogatottsága. Ne felejtsük el, hogy a Váci utcának van egy sajátos hangulata, ezért régen családi program volt odalátogatni. Ma viszont a tehetősebb vidéki, budai, főváros környéki vásárlók az olyan bevásárló központokba mennek, mint az Árkád, az Aréna, a MOM park valamint az Allée, mert azokban ugyanazok a márkák kaphatók, mint a Váci utcában, viszont van hol leállítani az autót. Vagy vegyük a Bazilika előtti Szent István tér példáját. A tér alatt megépült a mélygarázs, a felszínt rendezték és így a környéken egyre-másra nyíltak az éttermek. Ez a hagyományosan a divatmárkákra építő Váci utca esetében is jól működhetne.
– Ezek szerint a szállodahajókkal érkező turisták, akiknek kedvelt célpontjuk a Váci utca, nem tartják el a kereskedőket.
– Az a baj, hogy kizárólag a turistákra nem lehet a kereskedelmet alapozni. Mivel kiemelt turisztikai célpont, a külföldiek elmennek a Váci utcába, de régen elmúlt az az idő, amikor a vásárlók fele magyar volt. Így aztán nem is csoda, hogy a becsatlakozó keresztutcákban mind a kereskedelmi, mind az átmenő forgalom siralmasan visszaesett. Talán ha az önkormányzat kibérelné az egyik boltot és ott biciklikölcsönző lenne, vagy egy-két turistairoda, ahol szállodai szobát lehetne bérelni. Szóval valahogy oda kellene terelni a járókelőket, mert ahol nem járnak, ott nem lehet kereskedni. Az egykor jó nevű kis utcák – ahol az elegánsabb márkák voltak – konganak az ürességtől és vannak üzletek, amelyeket egykor havi 10 ezer euróért béreltek, most pedig 3 ezer euróért sem lehet kiadni.
– De a Váciban is csökkentek a bérleti díjak...
– A Váci utcában, úgy 10-15 éve, irreálisan magasak voltak a bérleti díjak. Mára az egykori 150-200 eurós négyzetméterenkénti díjak 60-120-ra mérséklődtek. Azelőtt a kereskedők – forintban számolva – akár milliós nagyságrendben is fizettek "kulcspénzként" azért, hogy egyáltalán bérelhessék a helyiséget. Ráadásul a tulajdonosok semmit nem vállaltak az üzlet kialakításának költségeiből, pedig egy portálcsere vagy mozgólépcső beépítése növelte a helyiség értékét. Ma viszont a bérlők már nem akarnak más ingatlanjába befektetni. De az utca vonzereje sem olyan, mint régen, amikor nem volt sok választása a piacra lépő külföldi márkáknak. Ma először a bevásárló központokat veszik célba az új piacra lépők és a Váci utcában csak utána nyitnak üzletet – de nem minden áron.
– Ezzel szemben az Andrássy út folyamatosan fejlődik.
– Az egyedi adottságokkal rendelkező Andrássy út környéke szerencsésebb, mert vannak odavezető utak, míg a Váci utcát mintha elvágták volna a világtól. Ráadásul a mellékutcákban is lehet parkolni, emellett parkolóházak is vannak a környéken. És amíg a Váci utcában inkábba a hátizsákos turisták járnak, akik pedig nem a csúcsmárkákat keresik, az elegáns turista az Andrássy útra megy, mert ott találják az egyedi márkákat. Van a világon tíz nagy divatmárka, amelyek egymás közelében szeretnek megtelepedni. A sugárút jövője tehát akkor dőlt el, amikor a 2006-ban a Louis Vuitton üzletlánc megnyitotta első budapesti boltját az Operaház mellett. Ez jel volt a piacnak. A Burberry rögtön követte és a szomszédságban nyitott üzletet, majd jött a Gucci és még jó néhány nagy márka. Az Andrássy út vonzerejére jellemző, hogy a Prada például hat éve vár arra, hegy egy bizonyos üzlethelyiséget kibérelhessen, mert csak oda hajlandó menni Magyarországon. Itt a piacra lépő cégek növelik az utca vonzerejét és látogatószámát. De ez egy lassú folyamat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.