BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tartós lesz az Android-fölény

Mintegy másfél milliárd okotelefon talál gazdára 2017-ben, amelynek már a kétharmada lesz Android operációs rendszer alapú. Az USA-ban az idén trónfosztást is jósolnak, a Samsung saját piacán körözi le az Apple-t.

Világméretekben hozzávetőlegesen másfél milliárd okostelefont értékesítenek 2017-ben, ennek a szegmensnek az aránya a teljes mobilkészülék-piacon akkorra már eléri a 73 százalékot – derül az amerikai Canalys elemzőcég legfrissebb jelentéséből. Észak-Amerikában és Nyugat-Európában arra az időszakra lényegében már csak okostelefont lehet majd eladni a piacon, de öt év múlva Kínában is eléri majd 95 százalékot az értékesítésben a sokféle alkalmazással is elbíró, többet tudó készülékek aránya.

Elemzők egyetértenek abban, hogy az okostelefon penetráció növekedését egyértelműen a készülékek alsóbb kategóriáiban az utóbbi időben tapasztalt felgyorsult árzuhanás segítette elő. Ez idáig azoknak a fogyasztóknak is „köszönhető” az okosok részarányának a bővülése, akik hajlandóak kompromisszumokra, az alacsony árért cserébe nem várnak el annyit az eszköztől, mint a prémium modellektől. Az amerikai szakértők szerint ezért olyan sikeres a Nokia az Asha portfolióval, elsősorban a fejlődő piacokon.

Ez a helyzet azonban szakértők szerint mindenképpen változni fog a következő években. Ahogy a mobileszközökbe szánt komponensek árai tovább esnek, a gyártók már az olcsóbb készülékekbe is építhetnek „prémiumos élményeket”, ami egyben azt is jelenti, hogy a piacok egy igen nagy részében egyszerűen eltűnnek majd a hagyományos mobiltelefonok. A várakozásokat alátámasztandó, - a Canalys kutatása szerint – az okostelefon-piac növekedése a következő években még mindig átlagosan 18 százalékosra tehető, mindeközben a hagyományos mobilok értékesítése évi 9 százalékkal esik vissza.

Az okosok utóbbi időben tapasztalható látványos galoppja mögött egyértelműen az Android operációs rendszer áll. Tavaly valamivel több, mint 470 millió androidos mobilt adtak el a világon, ez a mutató 2017-re több mint megduplázódik, az ilyen operációs rendszerrel rendelkező készülékek globális piaca meghaladja az egymilliárdot is. Ezzel a sikerét nyílt szabványának köszönhető platform részesedése meghaladja a 67 százalékot a teljes okostelefon-piacon belül. Bővüléssel számolhat az okostelefon kategóriát néhány éve feltaláló Apple is, de iPhone-jai piacának a növekedése nem éri el az átlagot. Ennek nyomán az elemzők az amerikai márka globális részesedését a 2012-es 19,5 százalékról 2017-re 14,1 százalékra várják. Úgy látják, hogy az iPhone „pechje”, hogy prémium márka, az alsóbb kategóriákban eddig nem jelent meg és hírek szerint a jövőben sem pályázik rá az Apple. Márpedig a következő években az olcsóbb okosok lökik meg az értékesítést, onnan pedig egyértelműen hiányzik az almalogójú cég.

Az Apple nagy riválisának számító ugyancsak amerikai Microsoft piaci részesedése viszont látványos felívelésre számíthat a Canalys szerint. A redmondi óriás operációs rendszerével a Windows Phone-nal(WP) szállított okostelefonok részesedése 2012-ben még az igen szerény 2,4 százalékon állt, 2017-re viszont elérheti a 12,7 százalékot. A platform skálázhatósága kritikus lehet az előrevetített siker elérésében. Mindenesetre az amerikai cégnek a Nokián kívül kínai gyártókkal is sikerült megállapodnia arról, hogy WP-vel szállítsák a jövőben a modelljeik egy részét és mindezt igen vonzó áron tegyék. Kétségtelen, hogy a Microsoft táborban jelenleg a Nokia a legaktívabb „WP-partner”, de az amerikai szoftvercég hosszabb távon komolyan építhet a kínai partnereire, a Huawei-re és a ZTE-re is, mindkettővel van már szállítási megállapodása. Ez utóbbi cégek lehetnek egyébként hamarosan a jelenlegi piacvezető dél-koreai Samsung legnagyobb kihívói.

Szép jövő várhat a BlackBerryre is, amelynek ugyan a piaci részesedése várhatóan nem növekszik, mégis a jelenlegi mennyiség kétszeresét szállíthatja majd 2017-ben. Ehhez azonban az kell, hogy mielőbb eltűnjenek a piacról a BlackBerry 7 eszközök és helyüket a többféle árkategóriában megjelenő BlackBerry 10 készülékek váltsák fel. Kell hozzá még az is, hogy a márka visszakapaszkodjon az amerikai piacon és egyidejűleg növelje részesedését Kínában is, enélkül ugyanis nehézségekbe ütközhet a pozitív jövőkép elérése.

A Samsung lekörözi otthoni piacán az Apple-t

A dél-koreai gyártó okostelefonjaival már egy ideje egyértelmű piacvezető a nagyobb régiókban, kivéve Észak-Amerikát – mutat rá legfrissebb elemzésében a Counterpoint Technology Market Research. Az amerikai kontinens északi felén még mindig az Apple a meghatározó piaci szereplő, eleddig folyamatosan növelni is tudta piaci részesedését, amely az idei első negyedévben elérte a 38 százalékot. A Samsungé ugyanakkor az első három hónapban ugyancsak meghaladta már a 30 százalékot, és a kutatók szerint a második negyedévben már át is veheti a vezetést az almalogójú márkától saját otthoni piacán. A dél-koreai márka részesedése 2011-ben még csak 20 százalék volt Észak-Amerikában. A Samsung a nemzetközi piacokon belül egyébként a legnagyobb részesedést Európában érte el, ahol már a piac 44 százalékát mondhatja magáénak.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.