Világméretekben hozzávetőlegesen másfél milliárd okostelefont értékesítenek 2017-ben, ennek a szegmensnek az aránya a teljes mobilkészülék-piacon akkorra már eléri a 73 százalékot – derül az amerikai Canalys elemzőcég legfrissebb jelentéséből. Észak-Amerikában és Nyugat-Európában arra az időszakra lényegében már csak okostelefont lehet majd eladni a piacon, de öt év múlva Kínában is eléri majd 95 százalékot az értékesítésben a sokféle alkalmazással is elbíró, többet tudó készülékek aránya.
Elemzők egyetértenek abban, hogy az okostelefon penetráció növekedését egyértelműen a készülékek alsóbb kategóriáiban az utóbbi időben tapasztalt felgyorsult árzuhanás segítette elő. Ez idáig azoknak a fogyasztóknak is „köszönhető” az okosok részarányának a bővülése, akik hajlandóak kompromisszumokra, az alacsony árért cserébe nem várnak el annyit az eszköztől, mint a prémium modellektől. Az amerikai szakértők szerint ezért olyan sikeres a Nokia az Asha portfolióval, elsősorban a fejlődő piacokon.
Ez a helyzet azonban szakértők szerint mindenképpen változni fog a következő években. Ahogy a mobileszközökbe szánt komponensek árai tovább esnek, a gyártók már az olcsóbb készülékekbe is építhetnek „prémiumos élményeket”, ami egyben azt is jelenti, hogy a piacok egy igen nagy részében egyszerűen eltűnnek majd a hagyományos mobiltelefonok. A várakozásokat alátámasztandó, - a Canalys kutatása szerint – az okostelefon-piac növekedése a következő években még mindig átlagosan 18 százalékosra tehető, mindeközben a hagyományos mobilok értékesítése évi 9 százalékkal esik vissza.
Az okosok utóbbi időben tapasztalható látványos galoppja mögött egyértelműen az Android operációs rendszer áll. Tavaly valamivel több, mint 470 millió androidos mobilt adtak el a világon, ez a mutató 2017-re több mint megduplázódik, az ilyen operációs rendszerrel rendelkező készülékek globális piaca meghaladja az egymilliárdot is. Ezzel a sikerét nyílt szabványának köszönhető platform részesedése meghaladja a 67 százalékot a teljes okostelefon-piacon belül. Bővüléssel számolhat az okostelefon kategóriát néhány éve feltaláló Apple is, de iPhone-jai piacának a növekedése nem éri el az átlagot. Ennek nyomán az elemzők az amerikai márka globális részesedését a 2012-es 19,5 százalékról 2017-re 14,1 százalékra várják. Úgy látják, hogy az iPhone „pechje”, hogy prémium márka, az alsóbb kategóriákban eddig nem jelent meg és hírek szerint a jövőben sem pályázik rá az Apple. Márpedig a következő években az olcsóbb okosok lökik meg az értékesítést, onnan pedig egyértelműen hiányzik az almalogójú cég.
Az Apple nagy riválisának számító ugyancsak amerikai Microsoft piaci részesedése viszont látványos felívelésre számíthat a Canalys szerint. A redmondi óriás operációs rendszerével a Windows Phone-nal(WP) szállított okostelefonok részesedése 2012-ben még az igen szerény 2,4 százalékon állt, 2017-re viszont elérheti a 12,7 százalékot. A platform skálázhatósága kritikus lehet az előrevetített siker elérésében. Mindenesetre az amerikai cégnek a Nokián kívül kínai gyártókkal is sikerült megállapodnia arról, hogy WP-vel szállítsák a jövőben a modelljeik egy részét és mindezt igen vonzó áron tegyék. Kétségtelen, hogy a Microsoft táborban jelenleg a Nokia a legaktívabb „WP-partner”, de az amerikai szoftvercég hosszabb távon komolyan építhet a kínai partnereire, a Huawei-re és a ZTE-re is, mindkettővel van már szállítási megállapodása. Ez utóbbi cégek lehetnek egyébként hamarosan a jelenlegi piacvezető dél-koreai Samsung legnagyobb kihívói.
Szép jövő várhat a BlackBerryre is, amelynek ugyan a piaci részesedése várhatóan nem növekszik, mégis a jelenlegi mennyiség kétszeresét szállíthatja majd 2017-ben. Ehhez azonban az kell, hogy mielőbb eltűnjenek a piacról a BlackBerry 7 eszközök és helyüket a többféle árkategóriában megjelenő BlackBerry 10 készülékek váltsák fel. Kell hozzá még az is, hogy a márka visszakapaszkodjon az amerikai piacon és egyidejűleg növelje részesedését Kínában is, enélkül ugyanis nehézségekbe ütközhet a pozitív jövőkép elérése.
A Samsung lekörözi otthoni piacán az Apple-t
A dél-koreai gyártó okostelefonjaival már egy ideje egyértelmű piacvezető a nagyobb régiókban, kivéve Észak-Amerikát – mutat rá legfrissebb elemzésében a Counterpoint Technology Market Research. Az amerikai kontinens északi felén még mindig az Apple a meghatározó piaci szereplő, eleddig folyamatosan növelni is tudta piaci részesedését, amely az idei első negyedévben elérte a 38 százalékot. A Samsungé ugyanakkor az első három hónapban ugyancsak meghaladta már a 30 százalékot, és a kutatók szerint a második negyedévben már át is veheti a vezetést az almalogójú márkától saját otthoni piacán. A dél-koreai márka részesedése 2011-ben még csak 20 százalék volt Észak-Amerikában. A Samsung a nemzetközi piacokon belül egyébként a legnagyobb részesedést Európában érte el, ahol már a piac 44 százalékát mondhatja magáénak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.