A lap szerint az alagút fúrására és építésére kedden kiírt, 17,3 milliárd dollárnak megfelelő, 573 milliárd rubeles pályázatot várhatóan az orosz főváros építőipari cége, a Moszinzsprojekt nyeri a kiírást feltételei, például a győztestől elvárt, tavalyi árbevétel alapján.
Indulhat a tenderen a Moszmetrosztroj, a Moszt és a Sztrojgazkonzulting is, e három cég dolgozik jelenlegi is a bővítésnek egy 54 kilométeres szakaszán. Megbízásuk együttes értéke mintegy 350 milliárd rubel. (Kilométerenként tehát 6,481 milliárd rubel, ami nagyjából 42,8 milliárd forint.)
A mostani kiírásban 100 kilométer új pálya építésére várnak ajánlatot. Ez kilométerenként 173 millió dollárt, vagyis 38,925 milliárd forintot jelent. Összehasonlításként: a 7,4 kilométeres, budapesti 4-es metró 425 milliárd forintba került, kilométerenként 57,432 milliárd forintba. Igaz, Budapesten átlagosan 740 méterenként lesz egy megálló, míg Moszkvában két kilométerenként, de nem tudni, hogy ott hány megálló jut a most meghirdetett, 100 kilométeres szakaszra.
A költségekre vonatkozó kérdésünkre a BKK-tól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az M4-es metró 452,5 milliárd forintos összköltségvetése magában foglalja a vállalkozói követelések kalkulált maximális összegét is, amely 67,5 milliárd forint. Azaz a 452,5 milliárd forint egy maximális elvi keret, ami nem azt jelenti, hogy biztosan ennyibe fog kerülni a projekt. Ebből - merthogy ellentétben számos külföldi beruházással, Magyarországon a járműtelep, az összes kapcsolódó rekonstrukciós, felszínrendezési, csomóponti beruházás és a teljes járműállomány is része az összköltségvetésnek - a szerelvények beszerzésének szerződéses összege 76,5 millió euró, azaz a projekt jelenlegi tervezési árfolyamán (1 euró = 299 forint) hozzávetőleg 22,9 milliárd forint a bekerülési költség.
Az új harmadik szófiai metróvonalat a moszkvai bővítésnél két évvel korábban, 2018-ban szeretnék átadni. Jordanka Fandakova szófiai polgármester minapi tájékoztatása szerint a projekt 1,4 milliárd levába (215,437 milliárd forintba) kerül. A vonal 16,5 kilométer hosszú lesz, 19 állomással, amiből a 10 a föld alatt, a többi a felszínen lesz, minderről a Tema helyi napilap számolt be.
Átlagosan tehát 868 méterenként lesz egy megálló, a felerészben a felszínen futó pálya egy kilométere pedig 13,056 milliárd forintból hozható ki. Közben készül a fővárosi repülőtéri vasútja is: az 5 kilométeres és 4 megállós vonal a 2-es terminálig ér majd el. A költségek 136 milliárd levára várhatók, az átadás pedig 2015. áprilisára. A reptéri vasútnak két földalatti és egy felszíni szakasza lesz.
Varsóban kisebb a lendület. Tavaly víz árasztotta el az épülő második metró alagútját, ráadásul találtak a második világháborúból visszamaradt, fel nem robbant bombát is. A helyzetet jól jellemzi, hogy még az is felmerült, hogy akár le is állítják a munkát. Végül folytatták a 6,3 kilométeres, hét állomással ellátandó vonal építését.
A projekt 2010-es áron 4,1 milliárd zlotyba kerül, ez akkori árfolyamon 262,4 milliárd forint, kilométerre vetítve 41,650 milliárd forint. A lengyel fővárosban az 1-es vonal sem épült túl gyorsan: 2008-ban adták át, a huszonöt évvel korábbi kezdés után.
2016–2020 között várhatóan felújítják és meghosszabbítják a főváros jelenleg legrosszabb állapotban lévő, 3-as metróvonalát. A beruházás a tervek függvényében 150-250 milliárd forintba kerülhet. A tervezési pályázatot a közelmúltban írta ki a Budapesti Közlekedési Központ. Elképzelhető, hogy az M3 új végállomása káposztásmegyeri Megyeri útnál lesz.
2016–2020 között várhatóan felújítják és meghosszabbítják a főváros jelenleg legrosszabb állapotban lévő, 3-as metróvonalát. A beruházás a tervek függvényében 150-250 milliárd forintba kerülhet. A tervezési pályázatot a közelmúltban írta ki a Budapesti Közlekedési Központ. Elképzelhető, hogy az M3 új végállomása káposztásmegyeri Megyeri útnál lesz. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.