BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Metróépítés Moszkvában három paksi atomerőmű-bővítés árából

Európa-szerte folyik az évtizedekkel ezelőtt kialakított metróhálózatok felújítása, bővítése. Moszkva 2020-ig több mint 30 milliárd dollárt szán föld alatti rendszerének kibővítésére, Szófia egy új vonalat és reptéri vasutat épít, Budapesten egy nagy projekt zárása és egy újabb indítása közeleg.

Több mint 30 milliárd dollárt szán a moszkvai metrótársaság arra, hogy 2020-ra 158 kilométer új pályát fektessen le, ezek mentén 79 új állomást építsen ki, és kilenc járműdepót létesítsen, írja a The Moscow Times. (Ennyiből három paksi atomerőmű-bővítést lehetne finanszírozni, alkalmanként 2-2-2 blokkal.)

A lap szerint az alagút fúrására és építésére kedden kiírt, 17,3 milliárd dollárnak megfelelő, 573 milliárd rubeles pályázatot várhatóan az orosz főváros építőipari cége, a Moszinzsprojekt nyeri a kiírást feltételei, például a győztestől elvárt, tavalyi árbevétel alapján.

Indulhat a tenderen a Moszmetrosztroj, a Moszt és a Sztrojgazkonzulting is, e három cég dolgozik jelenlegi is a bővítésnek egy 54 kilométeres szakaszán. Megbízásuk együttes értéke mintegy 350 milliárd rubel. (Kilométerenként tehát 6,481 milliárd rubel, ami nagyjából 42,8 milliárd forint.)

A mostani kiírásban 100 kilométer új pálya építésére várnak ajánlatot. Ez kilométerenként 173 millió dollárt, vagyis 38,925 milliárd forintot jelent. Összehasonlításként: a 7,4 kilométeres, budapesti 4-es metró 425 milliárd forintba került, kilométerenként 57,432 milliárd forintba. Igaz, Budapesten átlagosan 740 méterenként lesz egy megálló, míg Moszkvában két kilométerenként, de nem tudni, hogy ott hány megálló jut a most meghirdetett, 100 kilométeres szakaszra.

A költségekre vonatkozó kérdésünkre a BKK-tól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az M4-es metró 452,5 milliárd forintos összköltségvetése magában foglalja a vállalkozói követelések kalkulált maximális összegét is, amely 67,5 milliárd forint. Azaz a 452,5 milliárd forint egy maximális elvi keret, ami nem azt jelenti, hogy biztosan ennyibe fog kerülni a projekt. Ebből - merthogy ellentétben számos külföldi beruházással, Magyarországon a járműtelep, az összes kapcsolódó rekonstrukciós, felszínrendezési, csomóponti beruházás és a teljes járműállomány is része az összköltségvetésnek - a szerelvények beszerzésének szerződéses összege 76,5 millió euró, azaz a projekt jelenlegi tervezési árfolyamán (1 euró = 299 forint) hozzávetőleg 22,9 milliárd forint a bekerülési költség.

Az új harmadik szófiai metróvonalat a moszkvai bővítésnél két évvel korábban, 2018-ban szeretnék átadni. Jordanka Fandakova szófiai polgármester minapi tájékoztatása szerint a projekt 1,4 milliárd levába (215,437 milliárd forintba) kerül. A vonal 16,5 kilométer hosszú lesz, 19 állomással, amiből a 10 a föld alatt, a többi a felszínen lesz, minderről a Tema helyi napilap számolt be.

Átlagosan tehát 868 méterenként lesz egy megálló, a felerészben a felszínen futó pálya egy kilométere pedig 13,056 milliárd forintból hozható ki. Közben készül a fővárosi repülőtéri vasútja is: az 5 kilométeres és 4 megállós vonal a 2-es terminálig ér majd el. A költségek 136 milliárd levára várhatók, az átadás pedig 2015. áprilisára. A reptéri vasútnak két földalatti és egy felszíni szakasza lesz.

Varsóban kisebb a lendület. Tavaly víz árasztotta el az épülő második metró alagútját, ráadásul találtak a második világháborúból visszamaradt, fel nem robbant bombát is. A helyzetet jól jellemzi, hogy még az is felmerült, hogy akár le is állítják a munkát. Végül folytatták a 6,3 kilométeres, hét állomással ellátandó vonal építését.

A projekt 2010-es áron 4,1 milliárd zlotyba kerül, ez akkori árfolyamon 262,4 milliárd forint, kilométerre vetítve 41,650 milliárd forint. A lengyel fővárosban az 1-es vonal sem épült túl gyorsan: 2008-ban adták át, a huszonöt évvel korábbi kezdés után.

Új bővítés a küszöbön

Budapesten is éveket késik a 4-es metró átadása, az építkezés azonban az utóbbi években felgyorsult, a jövő tavasszal pedig indulhat a tesztüzem. Ebben a hónapban az utolsó szerelvény is megérkezhet a vonalra. Az eredeti, 195 milliárdos költség utóbb nagyon felszökött, majd az új városvezetés több tízmilliárdos lefaragott belőle.

2016–2020 között várhatóan felújítják és meghosszabbítják a főváros jelenleg legrosszabb állapotban lévő, 3-as metróvonalát. A beruházás a tervek függvényében 150-250 milliárd forintba kerülhet. A tervezési pályázatot a közelmúltban írta ki a Budapesti Közlekedési Központ. Elképzelhető, hogy az M3 új végállomása káposztásmegyeri Megyeri útnál lesz.

2016–2020 között várhatóan felújítják és meghosszabbítják a főváros jelenleg legrosszabb állapotban lévő, 3-as metróvonalát. A beruházás a tervek függvényében 150-250 milliárd forintba kerülhet. A tervezési pályázatot a közelmúltban írta ki a Budapesti Közlekedési Központ. Elképzelhető, hogy az M3 új végállomása káposztásmegyeri Megyeri útnál lesz. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.