Az IDC előzetes adatai szerint a második negyedévben világszerte 45,1 millió tabletet értékesítettek az április-júniusi időszakban, ez 59,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A gyártók rangsorát továbbra is az Apple vezeti, igaz az almáslogójú cég piaci helyzete jelentős mértékben meggyengült az elmúlt egy évben. Míg 2012. második negyedévében még 17 millió iPad-et vettek a fogyasztók és ezzel az Apple a piac több mint 60 százalékát uralta, addig az idén ugyanebben a periódusban már „csak” 14,6 millió készüléket tudott eladni a cég. Ez azt jelentette, hogy részesedése 32,4 százalékra esett vissza. Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy a társaság hosszú ideje nem rukkolt elő komoly újdonsággal, és ez igaz a tabletekre is. A második félév azonban változást hozhat, a várakozások szerint ugyanis az év végi hajrában már új eszközt is bevet a cég piaci pozíciójának megerősítésére.
Annak ellenére, hogy többmilliós zuhanást mutatott ki az IDC az iPad-ek forgalmában, az Apple egymaga több tabletet adott el a második negyedévben, mint a következő négy gyártó együtt.
Ha azonban folytatódik ez a trend, hamarosan változás jöhet a gyártói rangsorban. A nagy rivális Samsung ugyanis jó adatokat produkált az év második három hónapjában is, a társaság 8,1 millió táblagépet tudott eladni, ami közel négyszerese az egy évvel korábbinak. Ennek köszönhetően piaci részesedése a 2012-es 7,6 százalékról 18 százalékra ugrott. A világ harmadik számú tabletgyártója az Asus volt, amely kétmilliós értékesítésével több mint megduplázta az egy évvel korábbi eredményét. Még nagyobbat nőtt a kínai Lenovo, a társaság 1,5 millió táblagépet tudott eladni a második negyedévben, míg 2012 hasonló időszakában még csak 400 ezret. Az ötödik számú gyártó az Acer volt 1,4 millió eladott készülékkel.
A táblagépek iránti folyamatosan bővülő kereslet egyre komolyabb kihívást jelent a személyi számítógépek és gyártóik számára. A szektor nehézségeit jól mutatja, hogy a második negyedévben, az IDC adatai szerint 75,6 millió pc-t adtak el világszerte, ez 11,4 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Bár ez valamivel kisebb mértékű zuhanás, mint az első negyedévben – akkor 13,9 százalékos volt a zuhanás -, és vannak egyéb biztató jelek is, komoly változásra egyelőre nem lehet számítani a szegmensben. A kedvező tényezők között lehet említeni, hogy míg az utóbbi negyedévekben 10 százalék fölötti csökkenést mértek a pc-forgalomban az Egyesült Államokban, addig az április-júniusi három hónapban már csak 1,9 százalékkal kevesebb számítógépet adtak el, mint egy évvel ezelőtt.
A táblagépek villámgyors térhódítása mellett az kedvez a személyi számítógépek forgalmának, hogy az ultrabookok – amelyek rendkívüli vékonyságukkal, üzemidejükkel és teljesítményükkel hoztak új színt ebbe a szegmensbe – esetében még nem sikerült eltalálni azt az árszínvonalat, ami az ár/érték arányt tekintve versenyképessé tehetné ezeket a készülékeket a tabletekkel.
Okosodó mobilpiac
A második negyedévben világszerte 432,1 millió mobiltelefont adtak el az IDC adatai szerint, ez 6 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A növekedés fő mozgatórugói természetesen az okostelefonok voltak, amelyekből az április-júniusi időszakban 237,9 milliót adtak el, ez 52 százalék feletti növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az okosmobilok piacán a Samsung a legerősebb szereplő, a dél-koreai cég 72,4 millió készüléket értékesített a második negyedévben, ezzel a szegmens 30,4 százalékát uralta. A második Apple 13,1, míg a harmadik LG 5,1 százalékos piaci részesedéssel bírt ebben az időszakban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.