BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olvad az Apple előnye

Jelentős változások mentek végbe a világ táblagép-piacán az elmúlt egy évben, az ugrásszerűen bővülő értékesítésből az Apple riválisai profitáltak leginkább. Miközben a tabletek iránti kereslet szárnyal, a személyi számítógépekből egyre kevesebb fogy.

Az IDC előzetes adatai szerint a második negyedévben világszerte 45,1 millió tabletet értékesítettek az április-júniusi időszakban, ez 59,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A gyártók rangsorát továbbra is az Apple vezeti, igaz az almáslogójú cég piaci helyzete jelentős mértékben meggyengült az elmúlt egy évben. Míg 2012. második negyedévében még 17 millió iPad-et vettek a fogyasztók és ezzel az Apple a piac több mint 60 százalékát uralta, addig az idén ugyanebben a periódusban már „csak” 14,6 millió készüléket tudott eladni a cég. Ez azt jelentette, hogy részesedése 32,4 százalékra esett vissza. Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy a társaság hosszú ideje nem rukkolt elő komoly újdonsággal, és ez igaz a tabletekre is. A második félév azonban változást hozhat, a várakozások szerint ugyanis az év végi hajrában már új eszközt is bevet a cég piaci pozíciójának megerősítésére.

Annak ellenére, hogy többmilliós zuhanást mutatott ki az IDC az iPad-ek forgalmában, az Apple egymaga több tabletet adott el a második negyedévben, mint a következő négy gyártó együtt.

Ha azonban folytatódik ez a trend, hamarosan változás jöhet a gyártói rangsorban. A nagy rivális Samsung ugyanis jó adatokat produkált az év második három hónapjában is, a társaság 8,1 millió táblagépet tudott eladni, ami közel négyszerese az egy évvel korábbinak. Ennek köszönhetően piaci részesedése a 2012-es 7,6 százalékról 18 százalékra ugrott. A világ harmadik számú tabletgyártója az Asus volt, amely kétmilliós értékesítésével több mint megduplázta az egy évvel korábbi eredményét. Még nagyobbat nőtt a kínai Lenovo, a társaság 1,5 millió táblagépet tudott eladni a második negyedévben, míg 2012 hasonló időszakában még csak 400 ezret. Az ötödik számú gyártó az Acer volt 1,4 millió eladott készülékkel.

A táblagépek iránti folyamatosan bővülő kereslet egyre komolyabb kihívást jelent a személyi számítógépek és gyártóik számára. A szektor nehézségeit jól mutatja, hogy a második negyedévben, az IDC adatai szerint 75,6 millió pc-t adtak el világszerte, ez 11,4 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Bár ez valamivel kisebb mértékű zuhanás, mint az első negyedévben – akkor 13,9 százalékos volt a zuhanás -, és vannak egyéb biztató jelek is, komoly változásra egyelőre nem lehet számítani a szegmensben. A kedvező tényezők között lehet említeni, hogy míg az utóbbi negyedévekben 10 százalék fölötti csökkenést mértek a pc-forgalomban az Egyesült Államokban, addig az április-júniusi három hónapban már csak 1,9 százalékkal kevesebb számítógépet adtak el, mint egy évvel ezelőtt.

A táblagépek villámgyors térhódítása mellett az kedvez a személyi számítógépek forgalmának, hogy az ultrabookok – amelyek rendkívüli vékonyságukkal, üzemidejükkel és teljesítményükkel hoztak új színt ebbe a szegmensbe – esetében még nem sikerült eltalálni azt az árszínvonalat, ami az ár/érték arányt tekintve versenyképessé tehetné ezeket a készülékeket a tabletekkel.

Okosodó mobilpiac
A második negyedévben világszerte 432,1 millió mobiltelefont adtak el az IDC adatai szerint, ez 6 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A növekedés fő mozgatórugói természetesen az okostelefonok voltak, amelyekből az április-júniusi időszakban 237,9 milliót adtak el, ez 52 százalék feletti növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az okosmobilok piacán a Samsung a legerősebb szereplő, a dél-koreai cég 72,4 millió készüléket értékesített a második negyedévben, ezzel a szegmens 30,4 százalékát uralta. A második Apple 13,1, míg a harmadik LG 5,1 százalékos piaci részesedéssel bírt ebben az időszakban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.