KILÁTÁSOK „A hazai fogyasztói magatartásra az egyik legerősebb hatást ma a társadalmat szétfeszítő általános bizalmi válság gyakorolja” – jelentette ki Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. Bár – tette hozzá – 2012 utolsó negyedévében a bizalmi indexek stagnáltak a korábbi negyedévek csökkenéséhez képest, mégis arra hívja fel a figyelmet, ez inkább csak azt jelenti, hogy az emberek beárazták 2013-at és nem várnak sem túl sok rosszat, sem túl sok jót. Mint kiemelte, a 2013-as első két negyedév adatai vízválasztók lehetnek, hiszen ha a bizalmi index emelkedésnek indul, az akár a fogyasztás növekedését is előre jelezheti.
„A csökkenő fogyasztás oka egyebek mellett az is, hogy manapság a hazai háztartások a családi költségvetés 25 százalékát költik élelmiszerekre. Ennek jelentőségét jól szemlélteti, hogy a magyarok a kilencvenes évek közepén is nagyjából egyharmadnyi fizetést áldoztak élelemre, akárcsak a dél-koreaiak három évtizeddel ezelőtt. Ám ma Dél-Koreában a keresetek csupán valamivel több mint egytizedét költik ételre, italra. A fogyasztás szerkezetváltása, ami egyben a gazdaság modernizációját is jelenti, nálunk lassabban megy végbe” – hívta fel a figyelmet Kozák Ákos.
A fogyasztói szokások megváltozása ugyanakkor kihatással van egyéb iparági szegmensekre is. Az otthonon kívüli étkezés mértéke a válság előtti állapothoz képes 30-50 százalékkal esett vissza. A probléma tovább gyűrűzik, hiszen a gasztronómia a nemzetközi turizmus egyik hajtóereje. Ahol nincsenek magas színvonalú éttermek, oda a kiemelt vásárlóerejű látogatók sem utaznak.
Kozák Ákos szerint bátran kijelenthetjük, hogy a bizalom ismét emelkedni fog és ez konkrét vásárlásokban manifesztálódik majd. A kérdés nem az, hogy mikor következik ez be, hanem az, hogy ezek a fogyasztói várakozások milyen irányba terelik az embereket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.