A két ország barátsága fontosabb egy konkrét üzletnél Orbán Viktor miniszterelnök szerint, aki ezzel magyarázza, hogy a 25 százalékban állami tulajdonú Molnak nem indokolt egy olyan ország energiapiacán ott maradni, ahol gazdaságon kívüli kényszereket alkalmaznak. A Mol-leány INA sorsáról folyó üzleti vitával egyidejűleg ugyanis vesztegetéssel vádolták a Mol elnök-vezérigazgatóját, aki ellen már megérkezett az előírt formájú nemzetközi elfogatóparancs is.
Orbán Viktor szerint a horvátoknak meg kellene fontolniuk, hogy állami kézbe vegyék az INA részvényeit, és korrekt módon elszámoljanak a magyar féllel, ám a horvát államnak az eddigi nyilatkozatok és vélemények szerint nem áll szándékában kivásárolni a Molt. Csak az INA irányítási jogát szeretné (ez nem kerülne pénzébe), ami nem elfogadható megoldás a Mol számára. A mindkét fél számára méltányos megoldás mégis sürgős, itt a magyar miniszterelnök a történelmi hagyományok és fegyverbarátság mellett azzal a megfoghatóbb körülménnyel is érvelt, hogy „még négy-öt másik ügy is fut, amelyben a teljes magyar gazdasági elit legismertebb személyei vannak érintve”.
Ezen ügyeket és személyeket nem jelölte meg, de az egyik jó eséllyel a Krk-szigeten építendő cseppfolyós földgáz (LNG) fogadó terminál építése. A sok éve halogatott, de tavaly új lendületet kapott beruházás előkészítésében egyik forrásunk szerint „könyékig benne van sok tekintélyes hazai üzletember, egy másik informátorunk a Mol 20 százalékos, esetleges érdekeltségéről vél tudni. (A kettő nem zárja ki egymást.) Az évi 10 milliárd köbméter kapacitású létesítmény építését ugyanaz a kínai pénzforrás segítené, amelyen keresztül az MVM is pénzhez jutott az E.On-cégek megvételéhez. A jelenlegi gázpiaci túlkínálat idején persze Magyarországnak nincs szüksége még több gázra, de a tranzit-, a stratégiai- és a forrásdiverzifikációs szempontok a projektben való magyar részvétel mellett szólnak. Az esetleges magyar betársulást Radimir Cacic horvát gazdasági miniszter tavaly nyáron win-win helyzetnek minősítette, mert a horvát gáz Magyarország interkonnektorain keresztül Szlovákiába, Lengyelországba és Romániába is eljuthatna. Horvátország 25 százalékot, plusz egy részvényt tartana meg a projektben, a létesítményt 2016-ban adnák át.
Hasonlóan fontosak a horvátországi magyar idegenforgalmi befektetések.
Jelentős ottani szálloda- és kikötő-befektetése van például Vitézy Tamásnak, és Kerekes Lászlónak. Vitézy Tamás, mint befektető, és mint a Magyar–Horvát Üzleti Tanács elnöke magánvéleményként a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a két ország között látszólag megromlott viszony és a most zajló hangulatkeltés semmiképpen nem tesz jót az ottani magyar üzleteknek. A helyzetet a horvát politikai szándék, a médiahisztéria és az okozta, hogy a horvát legfőbb ügyészség nem járt el elég körültekintően. Kerekes Lászlóval közös vállalkozása, az Adriatiq Islands Group Hotelsnek amúgy is tíz éve vár tisztázásra az ügye a horvát privatizációs alappal „A horvát fél sajnos a mi esetünkben sem tartotta be a privatizációs szerződésben vállaltakat, sőt a szerződést egyéb jogi indokok alapján alá sem írhatta volna velünk. Így mi is azt tapasztaljuk, hogy Horvátországban gond van az általános üzleti normák betartásával” – mondta. Vitézy Tamás a Mol–INA ügyről úgy vélekedett, hogy a magyar olajtársaság mindent megtett azért, hogy a csődközeli helyzetbe került INA-t, kihúzza a bajból, miközben több részletben érdekeltséget szerzett benne, majd hatalmas összeget költött a fejlesztésére.
Jelen van Horvátországban az OTP is, fontosak a szállítási kapcsolataink, a Rijekai Kikötő nemrég nyitott budapesti irodát. Horvátország az évtized végére modern vasúti pályát akar építeni a magyar határig. Magyarország a negyedik legnagyobb közvetlen tőkebefektető Horvátországban, innen származik a 1993 és 2012 között Horvátországban befektetett 26,75 milliárd euró több mint 11 százaléka.
Minek kenőpénzt fizetni azért, ami a mienk?
„A Mol, mint az INA legnagyobb tulajdonosa, alapértelmezésben is többségben van a közgyűlésen, azaz részvényesi szerződés nélkül is nála van az irányítás joga, szükségtelen lett volna bárkit is lefizetni az irányítási jogért” – mutatott rá Vitézy Tamás. Bizonyíték sincs az állítólagos megvesztegetésre, vádat sem emeltek Hernádi Zsolt ellen. Egy kreált helyzet állt elő, amelyben a horvát fél összemosta kormányának azt az – esetleg jogosnak is tekinthető – gazdasági érdekét, hogy ellenőrzést szerezzen az INA felett, és azt, hogy vizsgálat indult a volt horvát miniszterelnök ellen, és az ügybe állítólag belekeveredett a Mol elnök-vezérigazgatója is. Egyébként is zavaró a saját szálakon megoldandó gazdasági jogi s bűnügyi jogi ügyeket összezavarni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.