Az ellenállhatatlanul fejlődő Wizz Air újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett, ugyanis a magyar gyökerű légitársaság bejelentette: Airbus A320 típusú repülőgépekre leadott megrendelései közül huszonhatot Airbus A321-es típusra módosított. Ez mintegy 600 milliárd forintos tételt jelenthet, egy gép ugyanis 115 millió dollárba kerül.
„Az Airbus A321 az A320-as gépcsalád legnagyobb tagja, hatótávolsága is nagyobb, mint az A320-as repülőgépeknek. Szárnyfesztávolsága megegyezik az A320 típuséval, de maga a gép 7 méterrel hosszabb így 40 székkel több, összesen 220 fér el az utastérben.
A nagyobb ülőhelykapacitás támogatni fogja, hogy a Wizz Air népszerű útvonalain megfelelhessen a keresletnek, és alacsonyan tarthassa viteldíjait. A Wizz Air nemrég új, hosszabb távú útvonalakat jelentett be, például Izraelbe, Azerbajdzsánba, az Egyesült Arab Emirátusokba és Oroszországba, a nagyobb repülőgépek valószínűleg ezeken a vonalakon teljesíthetnek majd szolgálatot” – közölte a társaság. Ráadásul a kormány nemrég jelentette be, hogy Mumbai és Budapest között is megindulhat a közvetlen járat, amelyet szintén Wizz Air fog üzemeltetni Dubajon keresztül.
Dubajba október 27-én indul az első járat. „A kihasználatlan kétoldalú légiközlekedési jogokkal kapcsolatosan benyújtott kérelmekről a hatályos jogszabályok szerint a hatóságnak a honlapján tájékoztatást kell közzétennie. Jelenleg nincs ilyen tájékoztatás közzétéve, és nincs folyamatban ilyen eljárás sem” – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Amúgy a honlap szerint 77 országgal van kétoldalú légiközlekedési megállapodása Magyarországnak Afganisztántól Vietnámig, de régen frissülhetett a hatóság honlapja, ugyanis még Jugoszlávia és Szovjetunió is szerepel a listán.
A fapados cégnek másfél év alatt sikerült megszereznie a repülési jogokat négy fontos, nem EU-s desztinációra (Kijev, Tel Aviv, Isztambul és Moszkva), ahová korábban a Malév repült és amelyek becslések szerint évente mintegy 200 ezer utast jelentenek Budapest és a magyar idegenforgalom számára. Az orosz főváros nagyon bevált: a légitársaság jelenleg hetente öt járatot üzemeltet Budapest és Moszkva között, október végétől azonban minden nap lesz oda-vissza járat a két főváros között, a forgalmas karácsonyi, valamint húsvéti időszak alatt pedig további négy járattal bővíti menetrendjét a Wizz Air. Jövő június 14. és szeptember 14. között pedig soha nem látott szintet ér el a kapacitás, hiszen minden nap két járat közlekedik majd. Az egyiptomi járatuk indítását pedig csak felfüggesztették az ottani belpolitikai helyzet miatt.
„Jövőre újabb repülőgéppel bővíti budapesti bázisát a Wizz Air, a légitársaság nyolcadik, budapesti gépével 20 százalékkal, 2,9 millióra nő a légitársaság Budapestről elérhető ülőhely-kapacitása” – jelentette be korábban Váradi József vezérigazgató. Jövőre összesen 11 új gépet állít forgalomba, ebből hárommal régieket pótolnak, és összességében 45-ről 53 gépesre nő a légitársaság flottája. Összesen 35 útvonalon üzemeltetnek járatokat Budapestről.
Mivel a Liszt Ferenc-reptéren az első félévben 4,7 millió utas fordult meg, éves szinten pedig mintegy 8,5 millió szokott, így a cég a reptér forgalmának mintegy harmadát bonyolítja. A Váradi József által feljelentett Malév leállásakor 22 lízingelt géppel rendelkezett, és a reptér utasforgalmának 36 százaléka tartozott a nemzeti légitársasághoz 2011-ben.
„A Malév évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímen. A Malév hiányában ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből, a Budapest Airport privatizációs szerződése szerint akár annak ellehetetlenülését is eredményezhetné. Az állam számára így hozzávetőlegesen 450 milliárd forint azonnali egyösszegű fizetési kötelezettséget keletkeztetne, ami a költségvetési hiánycél tartása szempontjából kritikus következményekkel járna. Egy ilyen nagyságrendű egyösszegű kifizetés finanszírozási szempontból is komoly terhet jelentene” – olvasható a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által 2011 novemberében készített Fehér könyvből. Ezt az összeget nem követeli a Budapest Airport Zrt. A privatizációs szerződés szerint pedig a reptéri fejlesztéseket az utasforgalom alakulásával összefüggésben kell végrehajtani vagy elhalasztani.
Gyümölcsöző együttműködés
„A Wizz Air és a Magyar Turizmus Zrt. korábban már dolgozott együtt azért, hogy népszerűsítsék Magyarországot, mint vonzó úti célt. Az együttműködés keretében úti beszámoló írókat és újságírókat láttak vendégül. Reméljük, ez a gyümölcsöző együttműködés a jövőben folytatódni fog” – mondta lapunknak Daniel de Carvalho, a Wizz Air szóvivője. Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár áprilisban úgy fogalmazott: a kormány, a Magyar Turizmus Zrt. és a Wizz Air egyeztet arról, hogy a légitársaság milyen szerepet töltsön be Magyarország népszerűsítésében. „Az MT Zrt. és a Wizz Air között nincs írásos együttműködési megállapodás. Bizonyos, turisztikai szempontból releváns küldőpiacok vonatkozásában (Ukrajna, Lengyelország, Olaszország, Egyesült Királyság, Hollandia, Németország) közös marketingakciók szervezésében és végrehajtásában működött és működik együtt a két társaság. A közös marketingakciók Magyarországra irányuló tanulmányutak szervezésére, közös kiállítási megjelenésekre, külföldi szakmai rendezvényeken való részvételre terjednek ki” – közölte lapunkkal az MT Zrt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.