Elengedhetetlen a kis marzzsal való finanszírozás a kkv-k számára, de nem elegendő. Tudás, képesség, készség is kell az alapproblémák kezelésre - mondta Bedő Zsolt, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa a VG konferenciáján.
A versenyképesség több szintű, lehet globális, régiós, országos, de akár vállalati szintű is. Magyarországon a kkv-szektor komoly komponens a magyar gazdaságban, ezért segíteni kell. El kell tudni dönteni, hogy ki érdemes rá. A finanszírozás is csak az egyik komponens - folytatta.
A versenyképesség vizsgálatakor figyelik a piacon lévő cégek rivalizálását, a helyettesítő termékek fenyegetettségét, a vásárlók alkuerejét, a beszállítók alkuerejét, az újonnan belépők fenyegetését, és az említett pontok alapján kialakított vállalati stratégiát.
Magyarországon személyes felmérések voltak egy 35 oldalas kérdőív alapján, ez 1,5-2 órás kitöltést igényelt, ami korlátozta a résztvevő cégek számát. Figyelembe kellett venni, hogy a kisvállalatok nem kisméretű nagyvállalatok, teljesen más a szerkezetük, viszonyulásuk péládul az állami szervezetekhez, hivatalokhoz. Különböznek a menedzsmentben, a szervezeti rendszerben, a stratégiában, vagy az innovációban. A kisvállalatok főleg a helyi piacokon versenyeznek.
A PTE kilenc pilléren keresztül vizsgálta a kis cégek versenyképességét. Nyelvet egyáltalán nem beszél senki a cégek 40 százalékánál. Továbbképzést egyáltalán nem valósít meg az elmúlt két évben a cégek 57,8 százaléka. Külső finanszírozást nem kap, tőkét nem hajlandó bevonni a cégek 52,2 százaléka. A klaszteresedés egyébként Bedő szerint segíti a cégeket. Semmilyen típusú együttműködésben nem vesz részt a cégek 54 százaléka. Termék- vagy technológiai innovációt a cégek 16,9 százaléka vezetett csak be. Semmi innováció nem történt a cégek 33,2 százalékánál. A cégek nem ismerik az innovációs folyamatokat, a stratégia vagy a versenyképesség számukra megfoghatatlan fogalmak. Nagymértékű versennyel néz szembe a cégek 41,9 százaléka. Nem mérik fel a versenytársakat, hiába öntenek bele a vállalkozásba feleslegesen, ezt a pályázatok is erőltetik. Semmilyen marketingkommunikációt nem végez a cégek 31,5 százaléka. Sok cég lehetséges, hogy olyan termékekkel, kompetenciával rendelkeznek, ami piacra alkalmas, de nem képesek hatékonyan reklámozni azokat, vagy megjeleníteni.
Gazdaságágpoltikai eszközökkel nem lehet az álatános problémákat kezelni - mondta Bedő Zsolt. Ebben pedig nemcsak a kormányzatnak, hanem a kamaráknak és a tudományos életnek is felelőssége, szerepe van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.