BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alig fejlesztenek a kis cégek

Elengedhetetlen a kis marzzsal való finanszírozás a kkv-k számára, de nem elegendő. Tudás, képesség, készség is kell az alapproblémák kezelésre - mondta Bedő Zsolt, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa a VG konferenciáján.
 
A versenyképesség több szintű, lehet globális, régiós, országos, de akár vállalati szintű is. Magyarországon a kkv-szektor komoly komponens a magyar gazdaságban, ezért segíteni kell. El kell tudni dönteni, hogy ki érdemes rá. A finanszírozás is csak az egyik komponens - folytatta. 
 
A versenyképesség vizsgálatakor figyelik a piacon lévő cégek rivalizálását, a helyettesítő termékek fenyegetettségét, a vásárlók alkuerejét, a beszállítók alkuerejét, az újonnan belépők fenyegetését, és az említett pontok alapján kialakított vállalati stratégiát.
 
Magyarországon személyes felmérések voltak egy 35 oldalas kérdőív alapján, ez 1,5-2 órás kitöltést igényelt, ami korlátozta a résztvevő cégek számát. Figyelembe kellett venni, hogy a kisvállalatok nem kisméretű nagyvállalatok, teljesen más a szerkezetük, viszonyulásuk péládul az állami szervezetekhez, hivatalokhoz. Különböznek a menedzsmentben, a szervezeti rendszerben, a stratégiában, vagy az innovációban. A kisvállalatok főleg a helyi piacokon versenyeznek.
 
A PTE kilenc pilléren keresztül vizsgálta a kis cégek versenyképességét. Nyelvet egyáltalán nem beszél senki a cégek 40 százalékánál. Továbbképzést egyáltalán nem valósít meg az elmúlt két évben a cégek 57,8 százaléka. Külső finanszírozást nem kap, tőkét nem hajlandó bevonni a cégek 52,2 százaléka. A klaszteresedés egyébként Bedő szerint segíti a cégeket. Semmilyen típusú együttműködésben nem vesz részt a cégek 54 százaléka. Termék- vagy technológiai innovációt a cégek 16,9 százaléka vezetett csak be. Semmi innováció nem történt a cégek 33,2 százalékánál. A cégek nem ismerik az innovációs folyamatokat, a stratégia vagy a versenyképesség számukra megfoghatatlan fogalmak. Nagymértékű versennyel néz szembe a cégek 41,9 százaléka. Nem mérik fel a versenytársakat, hiába öntenek bele a vállalkozásba feleslegesen, ezt a pályázatok is erőltetik. Semmilyen marketingkommunikációt nem végez a cégek 31,5 százaléka. Sok cég lehetséges, hogy olyan termékekkel, kompetenciával rendelkeznek, ami piacra alkalmas, de nem képesek hatékonyan reklámozni azokat, vagy megjeleníteni.
 
Gazdaságágpoltikai eszközökkel nem lehet az álatános problémákat kezelni - mondta Bedő Zsolt. Ebben pedig nemcsak a kormányzatnak, hanem a kamaráknak és a tudományos életnek is felelőssége, szerepe van. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.