Megkezdődött a karácsonyi szezon, amely hagyományosan a kiskereskedelem számára a legerősebb időszak minden évben. Az év utolsó hónapjára koncentrálódik a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalom mintegy 10 százaléka, ezt mutatják a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adatai.
A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarket láncok, hiszen míg a teljes éves költés negyedét viszi el ez a csatorna, csak decemberben ez az arány 30 százalék fölé ugrik, azaz a háztartások decemberben minden három forintból egyet valamely hipermarketben hagyják a kasszánál.
A háztartások havi átlagos napi fogyasztási cikk költése 60 ezer forint körül mozog. Decemberben ez az összeg megugrik, 2012-ben közel 30 százalékkal volt magasabb, mint az év többi hónapjában. Ebben természetesen az ajándékvásárlás egy része is szerepel, hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok, de a karácsonyi készülődés, a sütési és főzési alapanyagok beszerzése is megnöveli a decemberi forgalmat.
A 2012-es decemberi közel 30 százalékos növekmény az elmúlt évekhez képest mindenképpen pozitív fordulat, utoljára hasonlóan magas értéket 2006-ban mért a piackutató vállalat. A válság évei alatt a családok a karácsonyi bevásárlások során is megfontoltabban döntöttek, ennek eredményeképpen 15-20 százalék körüli mértékben növelték decemberi kiadásaikat. A 2012-es kedvező fordulatban feltehetően az is szerepet játszott, hogy az év első 11 hónapjában alig növekedtek a kiadások az előző évekhez képest, valószínűleg ez a visszafogott költés csapódott le az év utolsó hónapjában.
„Az idei év karácsonyi szezonjára vonatkozó várakozásaink talán kicsit pozitívabbak mint az elmúlt években. Bár az első három negyedév összforgalmának 2-3 százalékos növekedése nem tűnik kiugrónak, ám az előző néhány évhez képest mindenképpen jelentősebb, kiváltképp, ha az infláció mértékét is figyelembe vesszük” – jellemezte a trendeket Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „Ennek megfelelően arra számítunk, hogy a decemberi növekmény mértéke eléri, talán kicsit meg is haladja az előző évben mértet, így a családok várhatóan 25-30 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest” – prognosztizálta a piackutató szakember.
Kiemelt fontossággal bír a szezon a tartós fogyasztási cikkek kereskedelmében is, hiszen egyes termékcsoportokban ekkor érékesítik az éves összforgalom 20-25 százalékát.
A legjellemzőbb karácsonyi ajándékok közül a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területe a teljes műszaki elektronikai piacot, illetve a játékok hipermarketekben realizált forgalmát monitorozza. Ez utóbbiból az látszik, hogy míg tavaly már novemberben nőtt a kereslet a játékok iránt, addig 2011-ben a december hozta a nagy kiugrást. Összforgalomban a két hónap alapján 2012-ben a játékgyártóknak „jobb karácsonyuk” volt, mint 2011-ben.
Nem mondható ez el a műszaki elektronikai termékekről. A 2012. decemberi forgalom összességében szinte teljes mértékben megegyezett a 2011. évivel: értékben ugyan 3 százaléknyit csökkent, darabszámos alapon 1 százalékot nőtt. A válság kezdete óta egyedül 2011-ben nőtt a karácsonyi forgalom a megelőző évi szezonhoz képest, ám ott az áfa-változás és a termékdíj bevezetése miatt sokan előrehozták vásárlásaikat, illetve áruháznyitási akciók is növelték a fogyasztást. A tavaly decemberi forgalmat viszont a mobil- és okostelefonok „mentették meg”: mivel a telekommunikációs szektor nélkül értékben 2012 decembere 13 százalékkal mutatott alacsonyabb eredményt az előző évi értékesítési szintnél, viszont a szektorral együtt stagnált a piac. A 2011. évet kivéve nem volt „jó” karácsony a válság kezdete óta.
“Az idei évben a 2012-es karácsonyi forgalomnál jobbat várunk” – nyilatkozta Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének menedzsere. “A piac folyamatosan fejlődik, köszönhetően főként az IT, telekom és szórakoztató elektronika szektoroknak. Ezért gondoljuk, hogy 8-10 százalékkal meg fogja haladni az idei december a 2012. évi forgalmat. A slágertermék műszaki cikkek tekintetében idén a tablet, az okostelefon, az e-könyv olvasó, konyhai kisgépek, vasalók, kapszulás kávéfőzők lesznek. A LED illetve 3D tévékészülékek iránti kereslet véleményünk szerint nem fogja meghaladni a 2012. decemberi forgalmat, mivel a digitális átállás miatt sok család előrehozta vásárlását” – tette hozzá a szakember.
Annyi bizonyos, hogy a kereslet élénkülés már most érződik mind a nagyobb hipermaketekben, mind a műszaki áruházakban. Sokan még csak nézelődnek, és nem csak a boltokban hanem a világhálón is. Ezt jól szemelteti az is, hogy az elektronikai termékek forgalmának 18,8 százaléka (jan-szept) már a weben keresztül realizálódik. Az online platformokon legkeresettebbek az IT termékek, adathordozók, fényképezőgépek, szórakoztató elektronikai készülékek. Aki szeretné elkerülni a sorban állást, az valószínűleg a vásárlásnak ezt a formáját fogja választani. Ajánlott azonban időben lépni, ha a kívánt árut még az ünnepek előtt szeretné kiszállítva megkapni – írta a GfK.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.