Tavaly rekordnagyságú, összesen 450 milliárd forintnyi közút-fejlesztés kezdődött a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. „A
jelenlegi uniós költségvetési ciklust nézve ez az összeg a legnagyobb, amit egy év alatt kivitelezésre meghirdettünk és le is szerződtünk” – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában Dudik János, a NIF vezérigazgatója.
Az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Programból 1100 milliárd forint jut útfejlesztésre. Az ebből tavaly meghirdetett 450 milliárd forintos infrastruktúra-keretbe tartozó projektek jelentős részének már megkezdődött a megvalósítása is. Ezek közé tartozik az M85-ös és az M86-os út kétszer két sávos gyorsforgalmivá fejlesztése, vagy a 2016 végén már használható M4-es autópálya építése. A 4-es főút az országos közúthálózat kiemelkedően balesetveszélyes eleme. Az Abony és Fegyvernek közötti részen az elmúlt öt évben 165 balesetben 311-en sérültek meg, ebből 26-an halálosan, 72-en súlyosan. A vezérigazgató tájékoztatása szerint a 29 km-es autópályán 27 műtárgy épül, köztük egy új Tisza-híd is. A kivitelezés során a rendkívüli talajviszonyok miatt speciális technológiát kell alkalmazni, és átlagosan több közművet kell kiváltani. Fontos beruházás a 8-as főút gyorsforgalmivá fejlesztése 42 km hosszan Székesfehérvár és Herend között. A programon belül tucatnyi elkerülő épül és több száz kilométernyi burkolat-megerősítést hajtanak végre. További „extraként” 50 milliárd forintért kiemelt projektek is indulhatnak, ezek a várpalotai elkerülő, az M8-M4-es elválási csomópont, a 47-es út Szeged-Békéscsaba közötti szakasza, valamint a Siófok déli elkerülő.
A beruházásokat 2014-ben és 2015-ben kell átadni, néhány úgynevezett „bridge-projekt” azonban átcsúszik 2016-ra, például az M86 Csorna elkerülőtől Szelestéig tartó rész, vagy az M4-es autópálya. A vezérigazgató tapasztalatai szerint a kivitelezés minőségével nincs gond.
Kisebb konfliktusok persze vannak, de ezek mielőbbi rendezése közös érdeke a kivitelezőnek és a beruházónak is. A kivitelezők az építési szakma nagy hagyományú és múltú, jórészt külföldi cégek magyarországi leányvállalatai.
Munkájuk minősége Dudik János szerint felveszi a versenyt bármely más országban végzett munkáéval. A megkötött szerződésállomány szerint az
útépítésben a Colas és a Strabag a legjelentősebbek, de sok megbízást kapott, a Duna Aszfalt, a Közgép és az Euro-Aszfalt is. A NIF által megvalósított vasútfejlesztésekben a több száz méter hosszú pályaépítő gépekkel rendelkező Swietelsky és a Wiebe a meghatározó szereplők.
A biztosítóberendezések telepítése kapcsán a Siemenst és a Thalest említette a vezérigazgató. Tavaly év végén átadták a felújított Esztergom-Pilisvörösvár, valamint a Kelenföld-Tárnok vasúti vonalszakaszt, most a Szajol-Püspökladány, a Gyoma-Békéscsaba, Pilisvörösvár-Budapest, Északi vasúti Duna-híd vasútvonal felújítása, a váci állomás korszerűsítése és a békéscsabai vasútállomás teljes körű átépítése folyik. Lezárult a székesfehérvári pályaudvar rekonstrukciójának közbeszerzése, már csak a forrást hozzárendelő kormányhatározatra van szükség.
2014-2015-ben a NIF kiemelt feladata a fenti beruházások szigorú nyomon követése és többek között az M0 autópálya északi szakasz építésének előkészítése. A tervezési közbeszerzési tendert ez év elején kiírják, a kivitelezés legkorábban 2017-ben indulhat. A 11-es és a 10-es út közötti, 8 kilométeres szakaszból 5,2 kilométer alagútban halad majd. 2014-ben kezdődhet a 62 kilométeres M44-es Tiszakürttől Kondorosig tartó szakaszának építése.
A NIF Zrt.-nél folyó munka a közelmúltban a gyorsfogalmi és közutas igazgatóság összevonásának köszönhetően egységessé vált, további szervezeti átalakítást a NIF már nem tervez. Már csak kisebb változtatásokra van szükség, például egyes feladatokra külön csoportokat kell létrehozni. Ilyen a MÁV-nak történt, mintegy 147 milliárd forintos vagyon átadás, mely 2013 decemberében, 22 lezárult projekt valósult meg. 2014-ben ilyen lesz a közúti eszközök – régi lemaradást bepótoló – átadása is.
nagyobb volumenű feltárások miatt, és a beruházások sem csúszhatnak. Adott projekt kiadásainak csak az egy százaléka, de legfeljebb 200 millió forint költhető régészetre.
Ez a keret nagy volumenű, zöldmezős nagyberuházásoknál nem tartható, ezekhez ugyanakkor egyedi kormányhatározattal indokolt esetben további forrás biztosítható.
nagyobb volumenű feltárások miatt, és a beruházások sem csúszhatnak. Adott projekt kiadásainak csak az egy százaléka, de legfeljebb 200 millió forint költhető régészetre.
Ez a keret nagy volumenű, zöldmezős nagyberuházásoknál nem tartható, ezekhez ugyanakkor egyedi kormányhatározattal indokolt esetben további forrás biztosítható. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.