Hiába borzolta a horvátországi kedélyeket az orosz Rosznyefty délkelet-európai terjeszkedési terveinek hétvégi kiszivárogtatása – amelynek része lenne a Mol-irányítású horvátországi INA megszerzése is –, és hiába mérlegeli a Mol az általa irányított INA szénhidrogén-ipari csoportból való, esetleges kiszállást. A magyar társaság fő érdeke továbbra is az, hogy dűlőre jusson tulajdonostársával, a horvát kormánnyal az INA működtetéséről. Az INA ugyanis stratégiai fontosságú a számára térségi pozíciói, erősödési tervei szempontjából. Eladásával jó esetben is csak a pénzénél maradna, viszont új terjeszkedési stratégiát kellene kidolgoznia, új piacokon és kutatási helyeken megjelennie, és új építkezésbe fognia. A Mol és a horvát kormány legutóbb januárban kereste a közös nevezőt, a Világgazdaság információi szerint pedig terítéken van a következő megbeszélés előkészítése is.
Formálisan persze készül a Mol az INA-ból való kiszállásra is, főleg, amióta a múlt ősszel a magyar kormány erre buzdította. Ekkor Mol azt is jelezte, hogy még orosz érdeklődőnek is eladná az INA-ban lévő hányadát, ha a horvát kormány elvenné tőle az INA irányítási jogát. A cégnél most azt közölték lapunkkal, hogy „alapvetően abban vagyunk érdekeltek, hogy az INA piaci alapokon, nyereségesen működjön és értéket teremtsen. Ha az erről, illetve az INA jövőjéről szóló tárgyalások nem vezetnek eredményre a horvát kormánnyal, akkor tulajdonrészük értékesítése valóságos lehetőség lehet. De még korai erről beszélni, hiszen a tárgyalások folyamatban vannak.”
Ám, amíg a Molnak tárgyalási eszköz lehet az orosz vevőjelölt valószínűsítése, addig a horvát kormánynak és a Nyugat felé terjeszkedő orosz cégeknek akár lehetőség is lehet. Először ugyan megdöbbenést váltott ki Horvátországban, hogy a Mol orosz vevőjelölttel is megállapodna, azóta azonban a horvát vezetés már jelezte: akár 75 százaléka is lehetne az INA-ban valamely orosz tulajdonosnak. Persze, egy ilyen konstrukció több lenne egy egyszerű tulajdonlásnál, stratégiai együttműködést, és orosz részről további fejlesztésekre való kötelezettség vállalását is jelentené. Nem kizárt, hogy egy ilyen, az eddiginél szélesebb körű horvátországi partnerségre a Mol is nyitott lehet.
Miközben a február eleji hírek szerint a Rosznyefty szemet vetett az INA-ra, a vasárnapi Vecernji List pedig már részleteket is közölt az orosz olajcég délkelet-európai terjeszkedési terveiről, a Világgazdaság információi szerint egy másik orosz óriás, a Gazprom Nyefty is szívesen megszerezné az INA-t. A Gazprom Nyefty Szerbiában már megvetette a lábát (finomítója, gáztárolója és töltőllomás-hálózata is van), így jól ki tudná használni a szomszédos Horvátországban lévő INA adottságait, eszközeit. Számára az INA egyik fő értéke az, hogy tengeri kikötővel rendelkezik.
Új gázcégeket venne az MVM
Az MVM jó árat kínált az Égázért és a Dégázért, és egyeztetnek a Tigázról is, amely – erősen veszteséges lévén – akár ingyen is gazdát cserélhet. Mivel a Főgáz már az MVM-é, már csak az E.On egyetemes gázszolgáltatásának a sorsa nyitott. „Az MVM jelenleg a Főgáz és az E.On-tól vett két cég integrálására összpontosít, de kisebb akvizíciók a közeli hónapokban nem zárhatók ki” – reagált értesülésünkre Felkai György, az MVM szóvivője.
Ma távozik a GdF Suez Energia Magyarország éléről Franck Néel általános vezérigazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.