BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágulás jöhet a fehérárupiacon

Akár 4-5 százalékkal is drágulhatnak a háztartási gépek, ha kifogy a kereskedők korábban, olcsóbb euróért rendelt készlete. A tavalyi utolsó negyedévben jelentősen bővült a műszakicikk-áruházak forgalma. Már olyan termékkörök is kelendőek voltak, amiket évekig alig vásároltak

A háztartási gépek, vagyis a fehéráruk 80-90 százaléka import, úgyhogy a 310 forintos euróra a piac szereplői áremeléssel reagálnak. A fogyasztói árak 4-5 százalékkal emelkednek heteken belül, ha kifutnak a régebben, olcsóbb euróért rendelt készletek – tájékoztatta lapunkat Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A háztartásigép-gyártók magyarországi képviseletei összességében jó évet zártak, hiszen a kiskereskedőknek a tavaly előttinél 6,3 százalékkal több árut adtak el. Különösen az utolsó negyedévben pörgött föl a fogyasztás, de az is igaz, hogy a tíz évvel ezelőtti árakon hirdették a mosógépeket az üzletekben.

– Ilyen jó számokat nem láttunk 2006 óta. Egyes termékkörök keresettsége meglepő mértékben növekedett, de ne felejtsük el, hogy csak az alacsony bázishoz képest szépek a darabszámok, hiszen 2007 és 2012 közötti hat évben a piac 55 százaléka egyszerűen eltűnt – mutatott rá Gerő László, hozzátéve, hogy a manapság mintegy 800 ezer darabos a fehéráru piacon 2006-ban körülbelül 1,6 millió készülék kelt el. Igaz, a Candy Hoover nem panaszkodhat, hiszen az elmúlt évben ötödével több árut szállított a kiskereskedőknek, mint 2012-ben.

A háztartási gépek forgalma lejtmenete már 2007 első negyedévében elkezdődött, a mosógépekkel, akkor ötödével kevesebb mosógép kelt el, mint 2006 első negyedében. A magyar válságra aztán rátelepedett a világválság hatása, ami az eladási darabszám említett esését eredményezte. Így hát, ha ezentúl évente hat százalékkal bővülne a kereslet, akkor is csak a következő évtizedben érnénk el a 2006-os darabszámot.

– Amíg éveken át haldoklott a beépíthető konyhai készülékek – forgalma, addig decemberben negyedéve több tűzhely kelt el. Érdekes fejlemény, hogy az elektromos tűzhelylapok forgalma kilenc, a gázé 22 százalékkal csökkent, ugyanakkor negyedével több indukciós tűzhelylapot rendeltek a kiskereskedők. Ez utóbbiból a legolcsóbb is nyolcvanezer forintba kerül, tehát úgy látszik, hogy a felső középosztály elkezdett vásárolni és konyhát, mosógépet, tűzhelyet cserélni. A tűzhely és a beépíthető eszközök, köztük a mosogatógépek forgalma a lakásfelújítások növekvő számát mutatja – mondta Gerő László.

Tegyük hozzá, hogy lapunk tudomása szerint ugyanakkor jelentősen esett tavaly az egyes termékkörök legolcsóbb, úgynevezett belépő modelljeinek forgalma. Így például a legfeljebb 85 centiméter magas, egyajtós hűtőszekrények forgalma kilenc, az ugyanekkora fagyasztóké nyolc, a keskeny mosogatógépeké több mint húsz százalékkal csökkent.

A nagy háztartási gépek piaca az eladott darabszám alapján 6,3 százalékkal bővült az elmúlt évben, a kis háztartási gépekből pedig 12 százalékkal fogyott több, ugyanakkor a webkereskedelemben az előbbiek volumenindexe 130 százalékot ért el, az utóbbiaké pedig 58 százalékot – mondta a GfK kiskereskedelmi piackutatási adatait idézve Rohrböck András, az Expert Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy az Expert lánchoz tartozó boltok eladásnövekedése 18,2 százalékos volt. A tavaly nyitott kecskeméti és szolnoki áruház után a hónap elején az egri Agria Park bevásárló központban nyílt egy 500 négyzetméteres Expert üzlet. A közel ötventagú hálózat ebben az évben nyolc új egységgel bővül.

A cégvezető szerint két nyertese volt a fehéráru piacnak: a mosógépek, amelyek eladott darabszáma tavaly hat százalékkal bővült, (míg az Expert 12 százalékkal többet adott el) valamint a mosogatógép 8,2 százalékos darabszám növekedéssel. Ami a barna árukat, vagyis a szórakoztató elektronikai termékeket illeti, a vitathatatlan győztes a televízió, ami az árukör forgalmának 76 százalékát adta az elmúlt évben. Jelentősen, 160 százalékkal bővült a táblagépek bolti, és 123-mal a webkereskedelemben értékesített darabszáma, az Expert hálózatban pedig 215 százalékos volt a növekedés. Ugyanakkor a mini hifik, az autórádiók, a camcorderek – érdeklődés hiányában – szinte eltűntek a piacról.

A televíziózás digitális átállása révén a set top boxokból hat százalékkal fogyott több az elmúlt évben, mint tavaly előtt.
Négy százalékkal emelkedett a játékkonzolok éves darabszáma, ám a decemberi forgalombővülés már ennek kétszerese volt. Ha nem a darabszámot, hanem az értéket nézzük, akkor a televíziókra 20 százalékkal fordítottunk többet, mint 2012-ben. Az Expert bevétele a tévéeladásokból ugyanakkor negyedével növekedett.

A mobilelefon-piac telítettsége miatt a darabszám az elmúlt évben 13 százalékkal mérséklődött, míg – az okostelefonok révén – a kiskereskedelemben az árbevétel 38 százalékkal emelkedett. A mobilok forgalma ugyanakkor az Expertnél 76, a webkereskedelemben pedig 86 százalékkal emelkedett. Mindez azt mutatja, hogy főleg a kis telefonboltok vesztettek sok vevőt.

Piacbővülést vár az Euronics

„A decemberi forgalmunk várakozáson felüli eredményt hozott, ami az IT és telekommunikációs szegmens nagy arányú keresletnövekedésének köszönhető. Az egész évet tekintve pedig közel 20 százalékos forgalomemelkedést sikerült elérni” – mondta az Euronics hálózatot működtető Vöröskő Kft. kereskedelmi ügyvezető igazgatója, Fajcsi Róbert, hozzátéve, hogy a januári forgalomnövekedés messze meghaladta a piaci várakozásokat. „Nem számítunk arra, hogy ilyen szintű lesz az éves növekedési ütem, ennek ellenére a mi szegmensünkben 5-10 százalék közötti piaci növekedést várunk.”


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.