Lehet, hogy felül kell vizsgálni a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi nyomvonalának tervét, mert bizonyos kockázatok miatt a projektgazda Gazpromban felmerült, hogy a cső végpontja Olaszország helyett a korábbi tervekben is szereplő Ausztriában lenne, derül ki az Interfax hírügynökség cikkéből.
Olyan körülmények között kellene ugyanis teljesen új nyomvonalon lefektetni az olaszországi szakaszt az olasz-szlovén határon lévő Ratece-ig, amikor az olasz importőr épp az orosz importgáz árának csökkentését szeretné elérni, az olaszországi szabályozás szerint pedig a beruházás ottani része, illetve a cső maximális kapacitása elérésének ideje akár 4-5 év is lehet.
1470 kilométernyi vezetékről van szó, ami 2010-es árakon 6,6 milliárd euróba kerülne. Ráadásul a használatba vételével elveszne az az 1,1 milliárd euró, amit az Ausztriából az olaszországi Tarvisióig vezető, mindössze 12 kilométeres – tehát az olasz piac ellátására ugyanúgy alkalmas – TAG vezetéken 2029-ig lekötött kapacitásért kell fizetni. További évi 70 millió euróba kerül a TAG éves használata is.
Mindez igencsak elgondolkoztató a Gazprom számára, amely szerint 2015-ben el kell indulnia a Déli Áramlat építésének. A társaság újra elővette tehát az ausztriai Baumgartenig vezető nyomvonal tervét. A Baumgartenben lévő Közép-európai Gázközpont (CEGH) az előbbinél rövidebb úton, és olcsóbban is elérhető: 5,8 milliárd euróért. Ez az, ami miatt Magyarországon és Szerbiában is felül kellene vizsgálni a projekt műszaki paramétereit. A mostani (olaszországi végpontú) változat szerint a Déli Áramlat Szerbia felől lépne be Magyarországra, és Szlovéniánál lépne ki. A szlovéniai szakasz viszont nem módosulna, mert a legújabb elképzelésekben szereplő, kombinált útvonal másik végpontja továbbra is Retece lenne, ez a variáns 6,7 milliárd euróba kerülne.
A Gazprom az Interfax szerint korábban amiatt helyezte át a Déli Áramlat tervezett végpontját Ausztriából Olaszországba, mert az osztrákok az orosz projekt helyett a Nabuccóra összpontosítottak. Hozzátesszük, lépésének volt egy másik oka is: az uniós szabályozás nem engedte, hogy tulajdonrészt szerezhessen a CEGH-ben. A Nabucco projekt azóta elhalt, mert az azeriek a rivális TAP vezetéket választották ki arra, hogy a Sah Deniz 2 mezőn felhozandó gázukat Európába juttassák. A múlt év végén a Gazprom elnök-helyettese, Alekszander Medvegyev már jelezte is, hogy vissza lehet térni az Ausztriába vezető nyomvonal vizsgálatához.
Kedden a Gazprom központjában Alekszej Miller, a társaság igazgatósági elnöke megbeszélést hívott össze a Déli Áramlat, és a vezeték gázzal való ellátására indított Déli folyosó projekt helyzetéről.
A cég honapján olvashatók szerint az hangzott el, hogy teljes lendülettel haladnak a beruházás tengeri szakaszának építkezés előtti munkái. Egy csőszállítási megállapodás január 29-én már megszületett, február 7-én pedig megkapta a projekt a DNV-OS-F101, azaz az egyik legnagyobb nemzetközi minősítő tanúsítványát arról, hogy megfelel a nemzetközi tervezési, építési és üzemeltetési előírásoknak biztonsági és környezetvédelmi szempontból. 2014 első negyedének vége előtt kiválaszthatják a további csőszállítókat és a vezetéket a tenger mélyén lefektető kivitelezőket is. A tengeri szakasz építése ez év őszén indul.
Bulgária és Szerbia után 2015 második negyedében Magyarországon is megindul az építkezés. (Ezt tehát még megelőzheti egy újratervezés) Itt – továbbá Horvátországban és Szlovéniában – jelenleg a tervezés folyik, illetve a környezetvédelmi hatástanulmányok készülnek. Szerbiával, valamint Bosznia-Hercegovinával kormányközi megállapodás készül erőművi beruházásokról is.
A Déli Áramlathoz kapcsolódó Déli Folyosó első szakaszát jelentő 880,6 kilométernyi csőből 477,5 kilométert már lefektettek és összehegesztettek, vagyis a Nyugati Útvonal 54 százalékát. Már megkezdődtek a hidraulikus tesztek is.
Készülnek a gázkompresszorok is. Az egyik legfontosabbat, a világon a legnagyobb, 448 megawattos beépített kapacitásút a tengerparti Russzkajai állomáson fogják üzembe helyezni. Hasonló telepítés folyik a Korenovszkaja és a Kazacsja kompresszor-állomásokon is, a Sahtyinszkaja állomáson pedig mostanra az üzemterület kialakításával végeztek.
A megbeszélésen hangsúlyozták, hogy minden tervezés és kivitelezés a térség természeti, klimatikus és geológiai adottságainak figyelembe vételével történt. Nagy figyelmet fordítottak a magas szintű biztonságra és a helyi ökoszisztéma megőrzésére. Emiatt például a beruházás egyik legbonyolultabb részét, a csőnek a Kuban folyó alatti átvezetését közvetlen fúrással oldották meg, vagyis úgy, hogy nem sértették meg a mederágyat, nem zavarták meg a hajózást, és persze a halakat sem.
Folyik az Urengoj-Novopszkov vezetéknek a Petrovszk-Piszarevka állomásig való meghosszabbítása, ugyanis ezen az útvonalon jut majd el a gáz a Nyugati Útvonalra. Piszarevka mellett más beruházásokkal már végeztek, és a szükséges hatból három kompresszor-állomást már felújítottak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.