Míg az ezredfordulón a globális gyógyszerforgalom még alig haladta meg a 300 milliárd USA dollárt, öt évvel később már 602, tavaly pedig az előzetes számítások szerint már mintegy 990 milliárd dollárt ért el. Ez nagyjából megegyezett a várakozásoknak megfelelő, 3 százalék körüli növekedéssel a 2012-es 960-ról milliárdról – mondta a Világgazdaságnak Fekete Tibor gyógyszerpiaci elemző.
A legmagasabb növekedési ütemet 2013-ban is a feltörekvő piacok – Kína, Brazília, Indiában, Dél-Korea és Oroszország – produkálta. Az adatokból úgy tűnik, a kínai gyógyszerpiac éves szinten tartósan 20 százalék feletti növekedésre képes, ami megerősíti azokat a szakértői előrejelzéseket, amelyek szerint hamarosan Kína lesz a világ harmadik legnagyobb gyógyszerpiaca, amely 2014-ben már a 70 milliárd dolláros forgalmat is elérhet. Egyes prognózisok szerint Kína még ebben az évtizedben lehagyja Japánt, és az USA után a második legnagyobb gyógyszerpiac lesz, akár 140 milliárd dolláros értékesítéssel – jelezte Fekete Tibor.
Az öt vezető európai piacon – Németország, Franciaország, Olaszország, Nagy-Britannia és Spanyolország – az előző években mutatott 3 százalékos növekedés egy százalék körülire lassult, jelentősen elmaradva a világátlagtól. Ez elsősorban a restrikciós kormányzati lépések következménye – magyarázta a szakértő -, a gyógyszerpiac folyamatos bővülése, az átlagos életkor növekedése és az ezzel együtt járó emelkedő gyógyszerfogyasztás, valamint az új készítmények piacra kerülése miatt is elkerülhetetlen.
Fekete Tibor szerint mindinkább érezteti hatását, hogy a korábban még százmilliárd dollár forgalmat bonyolító originális gyógyszerek egy része elveszíti szabadalmi oltalmát, és ezeknek a drága, innovatív gyógyszereknek a helyét átveszik az ugyanazon hatóanyagot tartalmazó olcsóbb generikumok. A szakemberek azzal számolnak, hogy a generikus piac folyamatosan növekszik, 2014-re a teljes gyógyszerforgalom 27, 2016-ra pedig 34-35 százalékát adja, igaz, országonként jelentős eltéréssel. Míg például Lengyelországban már most a generikus orvosságokból származik a forgalom 56,4, és hazánkban is már a 36,2 százaléka, addig Franciaországban 13,1, Spanyolországban pedig mindössze 8,4 százalékot tesz ki e készítmények piaci részaránya.
A magyar gyógyszerpiac növekedése 2013-ban az európai átlag körül alakult, és fogyasztói áron meghaladta az 576 milliárd forintot. A növekedés tíz éves átlaga meghaladja a 4,8 százalékot, miközben az európai átlag 3,2 százalék volt. A teljes gyógyszerforgalom a patikán kívüli 5-6 milliárd forintos fogyasztói áron számolt értékesítéssel és a 144-146 milliárd forint termelői áron számított kórházi gyógyszerforgalommal megközelítette a 730 milliárd forintot. A kormányzati tervekhez képest 8,7 százalékkal lett nagyobb a gyógyszerforgalom.
A magyar gyógyszerpiac továbbra sem független a nemzetközi tendenciáktól. Szereplői jelen vannak a világ más gyógyszerpiacain, legyen szó külföldi vagy magyar cégekről, ráadásul az utóbbiak is egyre inkább a külpiacokon bonyolítják forgalmuk döntő részét. A globalizáció hatásaként a magyar piac legfeljebb rövid, átmeneti ideig zárható el az új termékek elől és ezzel a folyamatos növekedéstől – figyelmeztet a szakértő.
Kiszámíthatóbb piacot szorgalmaznak
A korábbi gyógyszerpiaci növekedési trend lassulása sok mindennel, így például a világméretű válsággal is magyarázható, ugyanakkor szembetűnő, hogy a magyar gyógyszerpiac növekedési tendenciáira sokkal nagyobb hatással voltak a hazai támogatáspolitikai restrikciók, mint a világgazdasági folyamatok – véli Ilku Lívia, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének igazgatója.
Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületénél pedig azt mondták lapunknak, hogy a kormány és a gyógyszeripar között elkezdődött középtávú stratégiai tárgyalássorozat eredményeként reményeik szerint létrejöhet egy kiszámítható és transzparens támogatási rendszer, amely az innovatív terápiák befogadását is tervezhetővé tenné.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.