BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágán ráfizethetnek a webes üzletek a lassúságra

Már csak két hónap van hátra a webáruházak általános szerződési feltételeinek átírására, ezzel azonban még nincs letudva a tulajdonosok előtt álló feladat. Az idei évben több olyan jogszabály is módosul, mely alapjaiban írja át az elektronikus kereskedelem szabályait. Súlyos bírságokra számíthat az, aki nem tesz eleget a változó előírásoknak.
 
Június 13-ig van idő az új jogszabályi környezetnek megfelelő ÁSZF-ek elkészítésére az elektronikus kereskedelem résztvevőinek. A rutinos webáruház-tulajdonosok számára egyáltalán nem jelent újdonságot, hogy szinte évről-évre alkalmazkodniuk kell a rájuk vonatkozó szabályok módosításaihoz, az ideihez hasonló léptékű változásokra azonban eddig még nem nagyon akadt példa. Az ÁSZF-előírások mellett ugyanis a mindennapi üzletmenetet is át kell alakítani, hiszen változnak a szerződéskötés szabályai, a szerződési feltételek, sőt kötelező bővíteni a honlapon feltüntetett információkat is. 
 
„A jelenlegi változások ugyan most csak egy egyszeri kötelezettséget jelentenek az online kereskedőknek, de ettől függetlenül is érdemes évente legalább egyszer szakértői segítséget igénybe venni” – véli dr. Koncz Tibor, a Stores On Cloud partnereként jogi átvilágításokkal foglalkozó Koncz Ügyvédi Iroda vezetője.
 
A legsürgősebb tennivaló a fogyasztói szerződésekre vonatkozó törvény változásai miatt az Általános Szerződési Feltételek módosítása. Erre 2014. június 13-ig van lehetőség. A határnap után súlyos, félmillió forintos, vagy akár az éves árbevétel 5 százalékáig terjedő bírság is kiszabható. Messze többről van szó az egyes rendelkezések átírásáról: gyakorlatilag minden webshopnak új ÁSZF-re van szüksége, aminek kialakítása során már az idén március 15-én hatályba lépő Polgári Törvénykönyvet kell alapul venni.

A módosítások főleg, de nem kizárólag a fogyasztó elállási jogát, az elállás feltételeit és annak határidejét érintik. A legfontosabb változás, hogy a fogyasztónak az eddigi 8 nap helyett immár két hét áll a rendelkezésére, hogy minden következmény nélkül visszaküldje a neki nem tetsző árut a kereskedőnek. De nem maradnak érintetlenül a vételár visszafizetésének határideje, a fuvardíj visszafizetése és a kiszállítási határidők területei sem.
 
Ha a fogyasztót az elállási jogairól nem tájékoztatják, akkor a kereskedőnek, az esetleges bírságon túl, szembe kell néznie azzal is, hogy az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik, tehát a nem megfelelően tájékoztatott vevő akár egy évvel később is visszaküldheti az árut. További szigorítás, hogy az online kereskedőknek megrendeléskor jól láthatóan, egyértelműen fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy a fogyasztó megrendelése fizetési kötelezettséget von maga után. Nem elég tehát egyértelművé tenni, hogy a fogyasztó vásárol, külön és jól láthatóan ki kell emelni azt is, hogy ez fizetési kötelezettséggel is jár. Ezzel a webshopoknak újabb helyen kell átalakítaniuk az értékesítési felületüket. Ennek elmulasztása azt eredményezi, hogy a szerződés semmissé válik, amire természetesen csak a fogyasztó hivatkozhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.