BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egis, Lego, Coca Cola: így érhetnek el sikert Magyarországon

Nem igaz, hogy a gyógyszeripar válságálló, az viszont igen, hogy a válság hatásai késleltetve jelentek meg a szegmensben - mondta el Hodász István, az Egis vezérigazgatója a Világgazdaság konferenciáján. Például az állami gyógyszerkasszák csökkentését ők megérezték azokon az exportpiacaikon, amelyek támogatják a gyógyszerárakat. Magyarországon és Szlovákiában jelentősen csökkent a forgalom, máshol viszont még növelni is tudták. 

Csalóka, ha egy országba egyszeri adókedvezményekkel csalogatnak be vállalatokat, ehelyett komplex gazdaság-fejlesztéssel kell egy országot vonzóvá tenni - tette hozzá. A vállalatok nem egyik pillanatról egy másikra döntenek a nagy beruházásokról, hanem legalább 5-6 év alatt, amihez nagyon fontos a kiszámítható gazdasági környezet. Az Egis például sok k+f beruházást hajtott végre az elmúlt években, a termeléshez nem nyúlt hozzá, e kettőt nem is kívánja az ország határain kívül megvalósítani.

"Úgy látom, komoly útkeresés folyik a világban" - mondta. A nagy kérdés az, hogy a verseny megvalósulhat-e békés körülmények között, vagy nem. Magyarországon is új utat jelöltek ki, a keleti nyitást. Emögött azonban gazdasági szempontoknak kellene előtérbe kerülniük. Eközben saját magunkat is erősítenünk kell az oktatáson és az innováción keresztül.

A GDP úgy nőhet, ha az érintett értékláncnak minél nagyobb hányada legyen Magyarországon. Vagyis megint csak az oktatásnál, az innovációnál tartunk - fogalmazott. Az ezzel kapcsolatos intézkedésekre jól példa Dél-Korea. 

A hazai Lego gyárakat a válság nem nagyon érintette, sőt, ezek az évek alatt is jelentősen, évente több mint 20 százalékot növekedtek - folytatta a sort Tóth Csaba, a Lego Kft. HR igazgatója. Fejlesztéseik minden gyárunkra kiterjednek, Nyíregyházán épp most költözek úgy gyárba.

Már arról is megoszlanak a vélemények, hogy mely ország tekinthető fejlettnek. Kérdés, hol, mi s milyen irányba változott az elmúlt években. Látja-e magát a fejlett világ és benne Magyarország, hogy reálisan hol áll a világban?

Nehéz úgy tervezni, ha például a munkaerőre vonatkozó szabályozás nem látható időben előre. Felsőoktatásban jól áll az ország, de a szakmunkásképzésen van javítani való az országban - tette hozzá.

Richard Brasher, a Coca Cola Magyarország pénzügyi igazgatója arról beszélt: Magyarországon az elmúlt években harmadával zsugorodott a szénszavas és a rostos gyümölcslevek piaca is. A kiút tehát számukra az export: a néhány évvel ezelőtt, 8 milliárd forintos kivitelt 2013-ra 18 milliárd forintra növelték. Ha legalább öt évig nem változik az adórendszer, az már vonzóvá tesz egy országot - fogalmazott. 

Nemzetközi és nemzeti szinten is el kell fogadni, hogy változások vannak, a jövő más lesz. A vállalatoknak fejlesztésekre, hosszú távú, több év alatt alaposan előkészített befektetésekre kell alapozniuk, a Coca Cola ezt a stratégiát követi, ennek köszönhetően egyre nő a kivitele. A kínálkozó lehetőségeket fel kell ismerni, meg kell ragadni, nem csak a vállalatoknak, de maguknak az országoknak is. Maga a válság is nyit lehetőségeket. „Amikor esik az eső, akkor kell szórni a fűmagot.” A fűmagvetést a cég számára két elem nehezíti: ha nem teljes a kiszámíthatóság, vagy ha a tehetséges dolgozók el akarnak menni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.