BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egis, Lego, Coca Cola: így érhetnek el sikert Magyarországon

Nem igaz, hogy a gyógyszeripar válságálló, az viszont igen, hogy a válság hatásai késleltetve jelentek meg a szegmensben - mondta el Hodász István, az Egis vezérigazgatója a Világgazdaság konferenciáján. Például az állami gyógyszerkasszák csökkentését ők megérezték azokon az exportpiacaikon, amelyek támogatják a gyógyszerárakat. Magyarországon és Szlovákiában jelentősen csökkent a forgalom, máshol viszont még növelni is tudták. 

Csalóka, ha egy országba egyszeri adókedvezményekkel csalogatnak be vállalatokat, ehelyett komplex gazdaság-fejlesztéssel kell egy országot vonzóvá tenni - tette hozzá. A vállalatok nem egyik pillanatról egy másikra döntenek a nagy beruházásokról, hanem legalább 5-6 év alatt, amihez nagyon fontos a kiszámítható gazdasági környezet. Az Egis például sok k+f beruházást hajtott végre az elmúlt években, a termeléshez nem nyúlt hozzá, e kettőt nem is kívánja az ország határain kívül megvalósítani.

"Úgy látom, komoly útkeresés folyik a világban" - mondta. A nagy kérdés az, hogy a verseny megvalósulhat-e békés körülmények között, vagy nem. Magyarországon is új utat jelöltek ki, a keleti nyitást. Emögött azonban gazdasági szempontoknak kellene előtérbe kerülniük. Eközben saját magunkat is erősítenünk kell az oktatáson és az innováción keresztül.

A GDP úgy nőhet, ha az érintett értékláncnak minél nagyobb hányada legyen Magyarországon. Vagyis megint csak az oktatásnál, az innovációnál tartunk - fogalmazott. Az ezzel kapcsolatos intézkedésekre jól példa Dél-Korea. 

A hazai Lego gyárakat a válság nem nagyon érintette, sőt, ezek az évek alatt is jelentősen, évente több mint 20 százalékot növekedtek - folytatta a sort Tóth Csaba, a Lego Kft. HR igazgatója. Fejlesztéseik minden gyárunkra kiterjednek, Nyíregyházán épp most költözek úgy gyárba.

Már arról is megoszlanak a vélemények, hogy mely ország tekinthető fejlettnek. Kérdés, hol, mi s milyen irányba változott az elmúlt években. Látja-e magát a fejlett világ és benne Magyarország, hogy reálisan hol áll a világban?

Nehéz úgy tervezni, ha például a munkaerőre vonatkozó szabályozás nem látható időben előre. Felsőoktatásban jól áll az ország, de a szakmunkásképzésen van javítani való az országban - tette hozzá.

Richard Brasher, a Coca Cola Magyarország pénzügyi igazgatója arról beszélt: Magyarországon az elmúlt években harmadával zsugorodott a szénszavas és a rostos gyümölcslevek piaca is. A kiút tehát számukra az export: a néhány évvel ezelőtt, 8 milliárd forintos kivitelt 2013-ra 18 milliárd forintra növelték. Ha legalább öt évig nem változik az adórendszer, az már vonzóvá tesz egy országot - fogalmazott. 

Nemzetközi és nemzeti szinten is el kell fogadni, hogy változások vannak, a jövő más lesz. A vállalatoknak fejlesztésekre, hosszú távú, több év alatt alaposan előkészített befektetésekre kell alapozniuk, a Coca Cola ezt a stratégiát követi, ennek köszönhetően egyre nő a kivitele. A kínálkozó lehetőségeket fel kell ismerni, meg kell ragadni, nem csak a vállalatoknak, de maguknak az országoknak is. Maga a válság is nyit lehetőségeket. „Amikor esik az eső, akkor kell szórni a fűmagot.” A fűmagvetést a cég számára két elem nehezíti: ha nem teljes a kiszámíthatóság, vagy ha a tehetséges dolgozók el akarnak menni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.