Fekete Tibor gyógyszerpiaci szakértő saját számításai szerint is jelentősen nőtt 2013-ban az OTC-készítmények forgalma: a fogyasztói áron több mint 576 milliárd forintos magyar gyógyszerpiacon belül 10,8 százalékkal nőtt a recept nélkül kapható készítmények piaci részesedése 2013-ban, így elérte a 19,6 százalékot. Ez ugyan csak 115 milliárd forint körüli összeget jelent, de ez a számítás kizárólag a gyógyszereket tartalmazza, a gyógyhatású készítményeket nem. Az értékesített dobozszámban az előző esztendőben 7,7 százalékos bővülést mértek, ami az összes eladott orvossághoz képest 29,1 százalékos részesedést eredményezett.
A Nielsen adatai szerint a tágabb értelemben vett OTC-készítmények közül a vitaminok és az étrend-kiegészítők iránt a legnagyobb a kereslet, ezek 31 százalékkal részesedtek az összes bevételből a múlt évben. Utánuk következnek az általános láz- és fájdalomcsillapítók 16, valamint a köhögéscsillapítók 7 százalékos piacrésszel. Erre a három kategóriára jut a teljes forgalom több mint fele, 54 százaléka.
Az értékesítést ennél, a laikusok által kevéssé átlátható termékcsoportnál különösen nagymértékben befolyásolja a reklám, amelyre egyre többet költenek a gyógyszercégek. A reklámköltés-méréssel és elemzéssel foglalkozó Kantar Media adatai szerint a 2012-es 106,3 milliárd forintról 2013-ra 111,7 milliárd forintra nőttek a „gyógyászat, gyógyhatású készítmény” szektor reklámkiadásai. Az írott sajtó ebből egyre csökkenő, az elektronikus média és az internet pedig egyre növekvő bevételt realizál. A leghatékonyabb reklámeszköznek még mindig a televíziót tartják, a reklámköltések nagyjából 90 százaléka ide irányul.
A Nielsen úgy számolt, hogy a piaci szereplők tavaly csak a gyógyszerek és gyógyhatású készítmények televíziós hirdetéseire mintegy 133 milliárd forintot költöttek – listaáron. Ez ugyan 7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, a valóságban azonban a listaárnál kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért a hirdetők.
Fekete Tibor azt mondta lapunknak: a nem receptköteles orvosságok értékesítésének növelése bizonyos értelemben létkérdés a gyógyszercégek számára akkor, amikor a kormány árletörő intézkedései miatt jelentősen csökkenek a bevételeik a vényköteles orvosságok piacán. Ezért amelyik készítmény máshol nem vényköteles, azt itt is igyekeznek azzá tenni, mert csak az ilyen termékek ára állapítható meg viszonylag szabadon, és a reklámozásuk is csak ezeknek engedélyezett.
Slágerszerek: megfázás, puffadás, fájdalom ellen
A tévés gyógyszerreklámok 23 százaléka megfázás, influenza elleni készítmények, 14 százaléka fájdalomcsillapítók, nyugtatók, 12 százaléka vitaminok, vitaminitalok, 11 százalékuk emésztést segítő szerek, 7 százaléka ízületi bántalmak elleni orvosságok, míg 3-3 százaléka allergia ellenes és bőrgyógyászati készítmények vásárlására ösztönzött – állapította meg a Nielsen. Egyik évről a másikra legnagyobb mértékben, 36 százalékkal az ízületi bántalmak elleni készítményeknél emelkedett a költés, de 24 százalékkal többet fordítottak a cégek az allergia elleni készítményeik, 16 százalékkal pedig a megfázás, influenza elleni készítményeik valamint szemcseppjeik tévéreklámjaira.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.